Bygga Kar
Kollaps
X
-
-
Har kollat runt lite på bakgrunder och såg aqua terra Tanganyika Rock Och jag blev helt plötsligt Kär tycker den ser så j*vla snygg ut! Och jag som hade tänkt bygga en själv. men nu kmr jag aldrig att bli nöjd. Eftersom jag kmr isf försöka göra en likadan, Vilket är omöjligt Så frågan till er som köper bakgrunder osv för en bra peng (enligt mig) Är det värt pengarna? Tror jag kmr få slänga 3k på denna bakgrunden, för detta kmr jag inte kunna tränga bort och om jag inte tar den så kmr det gräma mig resten av mitt akvaries liv (hemma hos mig)Kommentar
-
Mkt snygg bakgrund, denna Tanganyika Rock. Lite trasigare stenverk än många andra samt ngt gulare ton. Framförallt är den lite annorlunda jämfört med BTN som väl blivit lite av akvariets Volvo.Kommentar
-
Javisst håller med till tusen, men jag får nog vänta tills nästa månad fick inköpa en ny tv till sovrummet denna månaden jobbigt med gravid samboKommentar
-
Jag har byggt ett antal egna "lådor" för belysning till mina burkar jag har haft genom åren. Första blev inte bra visade det sig efter ett tag. Jag byggde av formplywood, står emot fukt och är styvt. Lådan funkade skitbra som belysning, körde med lysrörshållare T8 och reflektor och utan täckglas vilket jag tycker ger ett snyggare ljus. Problemet var att det blev extremt trögt att jobba i burken. Min ramp var 25 cm hög vilket gav följande problem:
* Skitsvårt att få igång hävert vid vattenbyte
* Håva fisk - glöm det!
* Lyfta av rampen (250 x 70 x 25 cm) - inte själv...
* Lyfta av rampen (150 x 70 x 25 cm) - inte själv...
Mitt råd är att tänka innan på att det ska vara enkelt att jobba i burken. Även fast man inte tror det så kommer det behövas ofta.
När jag gjorde om så gjorde jag helt annorlunda, så här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55167
OBS gammal tråd men kanske kan ge lite inspirationKommentar
-
Jag har byggt ett antal egna "lådor" för belysning till mina burkar jag har haft genom åren. Första blev inte bra visade det sig efter ett tag. Jag byggde av formplywood, står emot fukt och är styvt. Lådan funkade skitbra som belysning, körde med lysrörshållare T8 och reflektor och utan täckglas vilket jag tycker ger ett snyggare ljus. Problemet var att det blev extremt trögt att jobba i burken. Min ramp var 25 cm hög vilket gav följande problem:
* Skitsvårt att få igång hävert vid vattenbyte
* Håva fisk - glöm det!
* Lyfta av rampen (250 x 70 x 25 cm) - inte själv...
* Lyfta av rampen (150 x 70 x 25 cm) - inte själv...
Mitt råd är att tänka innan på att det ska vara enkelt att jobba i burken. Även fast man inte tror det så kommer det behövas ofta.
När jag gjorde om så gjorde jag helt annorlunda, så här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55167
OBS gammal tråd men kanske kan ge lite inspiration
Var inne och hörde lite om lysrörshållare och han snackade ngt om att det skulle va en viss ip gräns om det skulle hänga över ett akvarium? någon som har ngn kunskap inom elektronik?
Min tanke är sådant att jag har tänkt mig köpa mig löra lysrörshållare och sen montera fast på en hemmabygd ramp och sen täta alla "kopplingar" så inget väte kan tränga in! ska skissa lite på rampen så ni får se hur jag tänkerKommentar
-
-
nu har det hänt grejer nu står karet ihoplimmat (precis) och tänkte vänta 1timme innan jag går på med fogarna. Bilder kmr upp när medlemskapet är fixat! tar det lång tid?
Jag tycker hittils att det inte har varit så svårt men det visar ju sig senare om det är rätt gjort Blev lite kladdigt med svartsilikon på sina ställen men tänkte snygga till det när det har härdat (utsidan),.
Jag körde metoden utan tändstickor efter att ha snackat lite med "glömt namn" på tassar och morrhår i vxö, han gav mig en jäkligt bra instruktion om hur jag skulle gå till väga.Kommentar
-
Sådär nu är fogarna gjorda och maskeringstejpen av och jag måste säga att jag är J*vligt nöjd med mig själv just nu Gick och blev bättre än vad jag förväntat mig Nu får det står och härda hur lång tid?? Sen får ja hoppas att det håller och inte blir ngt läckage vid testfyllningen.Kommentar
-
Kul! 4 dygn står det på min svarta silikon som jag köpt i Nol. Ngt franskt fabrikat...Vet inte om jag är ensam om att tycka det, men den svarta silikonen är enl min mening annorlunda att arbeta med - vekare o med starkare ättiksluktKommentar
-
doften har nog med ytan du smetar ut det på innan det blir ett skinn på ytan
visst olika fabrikat kan nog skilja sig.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag körde med prenator och det luktade som du säger ättika fick ha fönsteret öppet och en fläkt på så man kunde andasKommentar
-
-
-
Behöver hjälp Med rampen nu. Vad ska man köra med? Hade tänkt att bygga ngt eget jippo till ramp sen köpa 2st ljusrörshållare Tex denna Men vad är skilldnaden på watten? stor? liten? obefintlig? Vad bör man använda och vad bör man inte använda? Några av er bör ha byggt själva, vad är bra o vad är kasst? allt från lysrör till byggmatrial..
Ska ner med karet idag och provfylla kmr lite bilder under dagen.Kommentar
Kommentar