Bygga Kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Sådär nu har jag beställt mig en lysrörshållare blev en Glomat T5 2x54W som tidigare i tråden rekomenderades så blir jag missnöjd så söker jag upp dig Och jag köpte mig en hylla till så nu är det många bollar i luften
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Sådär ja, nu är det bara lite bilder som saknas!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kimmy-
        Användare
        • June 2010
        • 458

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Sådär ja, nu är det bara lite bilder som saknas!
        Det kommer komma har jobb nu i några dagar sen va leveranstiden på 5-14dagar så kan ta ett tag men då hinner jag limma om karet under tiden o så ju
        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Här kommer en bild på hur det blev med nya hyllan på den gamla, ser precis ut som på skissen Och fick besked om leveranstiden på lysrörshållarn 10dagar pga att det inte fanns i lager.
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Lite uppdatering var ja står nu. Har varit och rivit upp silikonet i karet (endast i ena hörnet där läckaget var) Men det var ett större och krävande jobb änn jag trodde (satt som berget) men nu har jag fått det rent och det kmr limmas igen när tid ges.
            Och jag väntar förbrillt på min ljusrörshållare. och jag har lite planer på kvällsbelysning. Och är väl inne på ngn ledspot men hur blir det med fukten? har sett att vissa här har spotar. hur kännsligt är det med fukten eller kör ni med någon speciell spot?? Eller ni där ute i dimman kanske har lite andra förslag! Med tanke på kostnad och funktionalitet.
            Kommer nog dröja ett tag nu innan nästa uppdatering då jag och min sambo väntar vårat första barn nu i dagarna
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Då var det inte konstigt att vattnet gick. Är inte mkt salt bra för ungfödare?

Kommentar

• Kimmy-
                Användare
                • June 2010
                • 458

Ursprungligen postat av nicson
                Då var det inte konstigt att vattnet gick. Är inte mkt salt bra för ungfödare?
                Haha

Har kollat runt lite och vad jag fattar så vad det gäller IP-klasserna så borde minimum IP44 räcka? Och kollade runt lite på Kjell.com och hittade en intressant lampa(or) som skulle passa. undrar om någon har testat dessa?

Vad ska man kolla efter i spec när man kollar på belysning?
                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                  Användare
                  • June 2010
                  • 458

Hej o hå! Var ett bra tag sen nu som jag kom med en liten uppdate här Det har faktiskt sina skäl.

Fick mig den 20sep en dotter (Doris) Nästa unge ska heta Nemo Och på fronten vad det gäller bygget så har jag iaf lyckats limma om karet, men ska jag vara helt ärlig så har jag haft det rätt fullt upp med annat nu

Så när jag nu får tid så ska jag provfylla karet igen sen så åker det in i bänken

Jag fick ett samtal från leverantören av min lysrörsarmatur för en månads sen och han sa att det var problem med att få hem den, och han frågade mig om han skulle betala ut pengarna te mig lr om jag ville vänta så jag sa att jag kunde vänta pga att jag visste att min dotter skulle ploppa ut! Men nu börjar det klia i händerna och jag vill ha den, så ger han denna veckan med sen ringer jag och säger te att få ut pengarna och bokar den ngn annan stans.

Förhoppningsvis dröjer det inte länge nu tills jag får upp det (bilder kmr)
                  Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Ursprungligen postat av Kimmy-
                    Hej o hå! Var ett bra tag sen nu som jag kom med en liten uppdate här Det har faktiskt sina skäl.

Fick mig den 20sep en dotter (Doris) Nästa unge ska heta Nemo Och på fronten vad det gäller bygget så har jag iaf lyckats limma om karet, men ska jag vara helt ärlig så har jag haft det rätt fullt upp med annat nu

Så när jag nu får tid så ska jag provfylla karet igen sen så åker det in i bänken

Jag fick ett samtal från leverantören av min lysrörsarmatur för en månads sen och han sa att det var problem med att få hem den, och han frågade mig om han skulle betala ut pengarna te mig lr om jag ville vänta så jag sa att jag kunde vänta pga att jag visste att min dotter skulle ploppa ut! Men nu börjar det klia i händerna och jag vill ha den, så ger han denna veckan med sen ringer jag och säger te att få ut pengarna och bokar den ngn annan stans.

Förhoppningsvis dröjer det inte länge nu tills jag får upp det (bilder kmr)
                    Grattis till ynglet!!

Kommentar

• Kimmy-
                      Användare
                      • June 2010
                      • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Grattis till ynglet!!
                      Hehe tackar
                      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                        Användare
                        • June 2010
                        • 458

sitter här nu och funderar lite på vad eller hur jag ska göra med filter system till burken och tänkte om ni kunde komma men massa förslag som skulle passa till karet med måtten 140'40'40. troffar ska det va som invånare
                        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

sitter här nu och funderar lite på vad eller hur jag ska göra med filter system till burken och tänkte om ni kunde komma men massa förslag som skulle passa till karet med måtten 140'40'40. troffar ska det va som invånare
                          Jag kör med moduler med filtermatta och powerhead i alla mina burkar.

Om du har tänkt ha några moduler i så funkar det ju med filterhörna. Filtermatta med powerhead bakom. För att unvika sand i filtret så kan du limma ca 3 cm höga glasbitar på bottenglaset som mattan ligger mot.

Alternativ är ju "slimline-hörna".

Ja det var några förslag...

Kommentar

• Kimmy-
                            Användare
                            • June 2010
                            • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Jag kör med moduler med filtermatta och powerhead i alla mina burkar.

Om du har tänkt ha några moduler i så funkar det ju med filterhörna. Filtermatta med powerhead bakom. För att unvika sand i filtret så kan du limma ca 3 cm höga glasbitar på bottenglaset som mattan ligger mot.

Alternativ är ju "slimline-hörna".

Ja det var några förslag...
                            bra förslag erik snabba svar får man från dig (gillas) Jo det är väl åt det hållet jag men tänkt

Men det med glasbitarna är det nödvändigt? du har väll modulen fastlimmad? sen sätta inmatningen lite högre upp så den inte är i höjd med sanden?

Sitter och spanar på ebay på powerheads
                            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

bra förslag erik snabba svar får man från dig (gillas) Jo det är väl åt det hållet jag men tänkt

Men det med glasbitarna är det nödvändigt? du har väll modulen fastlimmad? sen sätta inmatningen lite högre upp så den inte är i höjd med sanden?

Sitter och spanar på ebay på powerheads
                              Glasbitarna är bara ifall du kör med filtermattan "öppet" i burken. Dvs, du limmar en glasbit från bakrutan till gavelrutan ca 3 cm hög. Sen "ställer" du en filtermattebit som är lika hög som burken och 5 cm tjock. Bakom sätter du en powerhead, doppvärmare och sen drar du ut en slang från powerheaden ut genom filtermattan.

Kör du med modul så behövs inget annat. Tänk bara på att ta upp tillräckligt med hål i modulen så att inte powerheaden tömmer modulen på vatten. Riktigt irriterande om det händer då det brukar vara svårt att komma åt och ta upp fler hål när den är limmad och burken är igång.

Kommentar

• Kimmy-
                                Användare
                                • June 2010
                                • 458

har idag varit och hällt i vatten i burken och inget läckage ännu iaf
                                Spanade lite på hur jag ställde burken förra påfyllningen och konstaterade att det kunde ha varit en bidragande orsak till att det läckte lite (dont say it wilhelm

Nu blire att ta tag i rampbygget och då måste jag ringa o tjöta på akvariumbutiken för han har inte levererat mina grejer ännu (gått 1,5månad nu dock visste jag om att det skulle ta lite tid för han inte hade det hemma och han hade problem att få hem det. Men lixom 1,5månad!! Lever han i stenåldern? Det som ligger på inköpslistan nu då är följande:

Btn Module en lr flera.
                                En powerhead
                                Filtermatta
                                Sen måste jag fixa en lösning på vattenbytena (är tråkigt nog väldigt dålig på detta )
                                Tänkte sno LN`s ide som han skrev om i nr1 lr 2 -10 med lite modifikationer.

More to come... soon i hope
                                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

Arbetssätt...