Eget filter - projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

tege,
    jag vet ju vad man kan uppnå med växter i ett akvarium (t ex att man får tillsätta nitrat, som man normalt sett byter vatten för att få bort), och algerna ska tydligen kunna vara ännu värre. Ett hyfsat fint plastnät eller rostfritt nät uppspänt på en ram borde funka utmärkt. Har lite sådana saker liggandes, tyvärr inget att sälja. Lagom maskstorlek borde vara 2-3 mm.

Satt och letade info om scrubbers för ett tag sedan och läste om att en del varianter (bucket-typen) gör mest nytta i en burk om man enbart kör dem på natten, men då krävs att man har växter i akvariet. Växterna sköter fotosyntes och filtrering under dagtid, och algerna på natten. Metoden funkar nog inte med en screen, den torde väl torka ut om den står still.

Luftpumpar är lurigt. Det finns kolvpumpar som är mycket tysta, men även de minsta har en sådan overkill-kapacitet för ett enda akvarium att de inte blir värda de pengar de kostar. Återstår membranpumpar (de vanliga man hittar i butikerna), och där får man ha lite tur - även exakt samma produkt kan ha rätt olika ljudnivå. Ett trick jag körde med förr var att hänga luftpumpen i något, då kan inte vibrationerna sprida sig genom underlaget.

Hilsen,

/Patrik
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 August 2010, 11:08.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Jag har jobbat och jobbar med algfilter vilka borde fungera bra i akvariemiljö men dom kräver plats.
      Men först måste vi ha kolla på vilka alger och cyanobakterier vi vill ha. Som en parentes vill jag påpeka att det här med namnbytet från blågröna alger till cyanobakteria var mycket olyckligt.
      När det kommer till vattenrening vill jag klumpa i hop dom och bara prata om microalger och macroalger eventuellt bentiska alger och svävalger.
      Den första gruppen microalger är otroligt effektiva men kanske inte vad man vill ha i ett akvarium.
      Exempelvis använde jag dessa i min före detta Tilapia odling (skall byggas upp igen och utökas i höst)
      Vi använder svävalger både för vattenrening och foder. Jag ”matar” dessa alger med hönsdynga ca 1 kg per 10 m³ vatten. Eftersom jag har relativt högt PH så är Ammoniak ett större problem en Nitrit men när jag väl har en dam fungerande har jag ingendera. Fisk och foder belastningen är också relativt hög ca 30 kg fisk per m³ som högst. Vid max belastning byter vi ca 10-20% vatten per dag och kör cirkulation ca 2 timmar innan soluppgång. OBS inga filter alls bara cirkulations pump. Inte så mycket för syret utan för att gasa ut lite Ammoniak och CO2. Båda går upp något under natten.
      Jag har också testat ”turf filter” både i akvarium och i dammarna. Det enklaste var en korrugerad takplåt typ eternit där jag hade flödet tvärs över om ni förstår. Jag fick relativt snabbt en bra algmatta på det och vist fungerade det men inte lika bra som svävalger.
      Jag hade ett liknande till ett akvarium men det var en glaslåda med skrovlig botten ca 10 cm hög.
      Detta körde jag med konstant ljus. Jag hade detta kopplat till ett 300 l Malawi akvarium måtten var 70 cm längd och 30 cm bredd vatten djup 5 cm om jag inte mins fel. Jag hade ingenting att mäta vattenvärden med då men jag hade friska fiskar så det fungerade nog!

Just nu testar jag ”algodling” med bentiska alger typ Oedogonium, Spirogyra, Cladophora samt en del Lyngbya framför allt L wollei. Dom är relativt känsliga framför allt i hårt belastat vatten men i akvarie miljö borde dom fungera bra. Jag skulle titta på liknande typer som algskrubber eftersom dom är relativt stora (långa hår) och enkla att kontrollera. Typ Cladophora blir också snygga i ett akvarium tycker jag!

Sedan är jag inte helt med på resonemanget att fosfor är boven för algblomning men det är en annan historia!

Vad jag också vill testa är växt skrubber med exempelvis cabomba. Förutom att den typen av växter tar åt sig närsalter avsöndrar dom något ämne som motverkar svävalger!
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Jag ser främst ammonium som orsak till alger, men i akvarium kan överskott på fosfor göra att det blir svårare att få bort redan etablerade alger. Att fosfor orsakar alger har Tom Barr visat att det inte stämmer. Växtscrubber lär det bli här också, om jag någon gång bygger om lokalen på allvar. Att just Cabomba skulle avge antialgmedel har jag inte hört, däremot Hornsärv. Tror det kan ha effekt i naturen, men i ett akvarium ställer jag mig tvivlande. Har sett Hornsärv övervuxen med mängder med olika arter alger, så något mysko är det... *s*

Hilsen,

/P

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Hornsärv och Andmat ar kanon pa att suga upp daliga element i vatten. Flyt vaxten Pistia stratiotes andvander dom att rena vattendrag har dar jag bor. (söt vatten som leder ut till Havet). Stora flytande pontåner med vaxter. Prövade den i en Guppy burk men den fick for lite ljus. Den andväds i en rännor pa baksidan av flera akvarium pa ett Zoo har pa on. Valdigt belastade med fisk men klart of fint vatten inga alger.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            ...och för att inte bli påhoppad som trådkapare så lägger jag upp en skiss till Engelholm på ett busenkelt filter med vattengenomströmning plus JBF-lösning, som jag enbart beskrev tidigare. Boxen är sedd från sidan, i genomskärning.

Powerheaden drar ned vatten i den högra kammaren och det slussas vidare igenom nederst. Går sedan upp och ut i karet igen i den vänstra. I den högra kammaren finns blå filtermatta plus ett kraftigt luftflås. Ju mer luft, desto bättre. Toppen förseglas av en bit blå filtermatta, likaså stängs inloppet till powerhead-kammaren av en bit matta. Inuti högra kammaren finns småbitar filtermatta (det verkar funka bättre med små bitar istf flera stora, vattenflödet stoppas inte upp särdeles).

Vattenströmmen går alltså på ett håll, och möter luftströmmen på andra hållet. Vet inte om det blir effektivare än ett "rent" JBF. Bara att testa på!!

Limmar man boxen i glas blir den förmodligen tillräckligt tung för att stå själv, men gör man den i PVC är det troligen klokt med en bottenskyla grovt grus längst ned, som tyngd.

Vill man bygga in denitrifiering i boxen bör det funka med ett grusfyllt fack i vänstra kammaren. Jag tror dock inte att det är bra att täcka hela kammaren med grus, för att denitrifiering ska funka måste det gå långsamt. Därmed en passage där största delen av vattnet kan gå fort, och en liten del genom grusbädden i långsam takt.
            Jag ser ingen trådkapning utan är bara glad för engagemanget!

Men jag behöver hjälp med ett ntt ord: denitrifiering!??

I JBF-artikeln lärde jag mig nitrifiering men här kommer de-nitrifiering.

Vad gör den extra pumpen och extra facket och extra gruset?

*nyfiken*
            Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

Jag ser främst ammonium som orsak till alger, men i akvarium kan överskott på fosfor göra att det blir svårare att få bort redan etablerade alger. Att fosfor orsakar alger har Tom Barr visat att det inte stämmer. Växtscrubber lär det bli här också, om jag någon gång bygger om lokalen på allvar. Att just Cabomba skulle avge antialgmedel har jag inte hört, däremot Hornsärv. Tror det kan ha effekt i naturen, men i ett akvarium ställer jag mig tvivlande. Har sett Hornsärv övervuxen med mängder med olika arter alger, så något mysko är det... *s*

Hilsen,

/P
              Du har rätt om hornsäv men cabomba tycks vara snäppet bättre. Förövrigt så är troligtvis de flesta ”slingerväxter” alg motverkande, även vattenpest. Men det tycks som om ju mer finbladiga dom är ju mer effektiva är dom.

Algbeväxning. Vist man ser detta med all önskvärd tydlighet i naturen också. Men det är då oftast bentiska alger och cyanobakteria som klättrar på växterna. Det som dessa växter tycks motverka är framför allt svävalger av olika slag.

Kommentar

• bossep
                Användare
                • January 2013
                • 2352

Ursprungligen postat av Norrland
                Hornsärv och Andmat ar kanon pa att suga upp daliga element i vatten. Flyt vaxten Pistia stratiotes andvander dom att rena vattendrag har dar jag bor. (söt vatten som leder ut till Havet). Stora flytande pontåner med vaxter. Prövade den i en Guppy burk men den fick for lite ljus. Den andväds i en rännor pa baksidan av flera akvarium pa ett Zoo har pa on. Valdigt belastade med fisk men klart of fint vatten inga alger.
                Jag använder ”storebror” till Pistia här, Vattenhyacinter, Eichhornia crassipes . Båda är utomordentliga biologiska filter.
                Senast redigerad av bossep; 02 August 2010, 17:12. Anledning: La in bild på VH

Kommentar

• bossep
                  Användare
                  • January 2013
                  • 2352

Hilsen,

/P
                  Håller helt med dig och Tom Barr angående ammonium!

Kommentar

• Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

Hej.
                    Har använt ett lim som heter Simsons Construction av Bostik som fäster på nästan allt och tål det mesta salt,uv samt är ej giftigt.Har ringt tillverkaren om just det giftiga och detta lim innehåller inga giftiga saker, är godkänt för livsmedel sa dom.Finns i vit och svart.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                      Jag ser ingen trådkapning utan är bara glad för engagemanget!

Men jag behöver hjälp med ett ntt ord: denitrifiering!??

I JBF-artikeln lärde jag mig nitrifiering men här kommer de-nitrifiering.

Vad gör den extra pumpen och extra facket och extra gruset?

*nyfiken*

Denitrifiering - nitrat är egentligen inte slutformen i kvävecykeln. Om det finns nitrat i syrefattiga förhållanden kan det med hjälp av bakterier "gå tillbaks" till nitrit och sedan omvandlas till kvävgas. Kvävgasen försvinner ut ur akvariet av sig självt.

Pumpen drar vattnet snabbare genom hela filtret. Det extra facket var bara en lösning på det problemet, går säkerligen att hitta andra sätt för det också. Gruset är mest en tyngd för att få filtret att stå stabilt, men sätter man in ett fack i vänstra kammaren så kan det troligen funka denitrifierande också.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Ursprungligen postat av bossep
                        Jag använder ”storebror” till Pistia här, Vattenhyacinter, Eichhornia crassipes . Båda är utomordentliga biologiska filter.
                        Kul bild. Dom har stora problem med dessa växter i sjöarna på Hawaii. Därfor andvänder de bara pontåner att rena sötvatten som leder ut till havet.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• bossep
                          Användare
                          • January 2013
                          • 2352

Kul bild. Dom har stora problem med dessa växter i sjöarna på Hawaii. Därfor andvänder de bara pontåner att rena sötvatten som leder ut till havet.
                          Samma här! De som är på bilden slet sig från dammen 3 dagar efter att jag tog bilden under stormen Agatha och är nu mer utspridd över hela Amatitlan Sjön! Därför drar jag till Sverige på Söndag! Skrattar

Skämt åsido. Dessa växter är en stor plåga över hela världen, därför försöker vi hitta ekonomiska lösningar för att ta hand om och använda dessa till något nyttigt. Vad vi kommer att testa är att använda VH för produktion av biogas och organisk gödsel. Projekt måtto ”Generera energi genom att rena vatten”.

Kommentar

• Norrland
                            Användare
                            • December 2009
                            • 557

Samma här! De som är på bilden slet sig från dammen 3 dagar efter att jag tog bilden under stormen Agatha och är nu mer utspridd över hela Amatitlan Sjön! Därför drar jag till Sverige på Söndag! Skrattar

Skämt åsido. Dessa växter är en stor plåga över hela världen, därför försöker vi hitta ekonomiska lösningar för att ta hand om och använda dessa till något nyttigt. Vad vi kommer att testa är att använda VH för produktion av biogas och organisk gödsel. Projekt måtto ”Generera energi genom att rena vatten”.
                            Bor du i Guatemala? Valdigt intressant losning pa detta problem. Kanske borde skriva ett brev till the Mayor of Honolulu.

Kommentar

• bossep
                              Användare
                              • January 2013
                              • 2352

Bor du i Guatemala? Valdigt intressant losning pa detta problem. Kanske borde skriva ett brev till the Mayor of Honolulu.
                              Ja jag bor i Guatemala och du?
                              När vi fått klart på alla fakta, mätningar och beräkningar och sånt så kommer detta att publiceras.
                              Vi har redan en hel del intressenter både i Afrika och Asien. Problemet är inte så mycket biogas biten problemet är samma som med alger, få upp dom ur vattnet och få ut vattnet ur dom!
                              Helt klart skall jag skriva till ”the Mayor of Honolulu” när vi har lite fakta! Visste inte att problemet var stort där!

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Ja jag bor i Guatemala och du?
                                När vi fått klart på alla fakta, mätningar och beräkningar och sånt så kommer detta att publiceras.
                                Vi har redan en hel del intressenter både i Afrika och Asien. Problemet är inte så mycket biogas biten problemet är samma som med alger, få upp dom ur vattnet och få ut vattnet ur dom!
                                Helt klart skall jag skriva till ”the Mayor of Honolulu” när vi har lite fakta! Visste inte att problemet var stort där!
                                Bor pa Hawaii. Vet att det ar ett problem men osaker pa hur stort. Jag ska undersoka saken. Jag kan hjalpa dig att kontacta Mufi nar det blir aktuellt.

Kommentar

Arbetssätt...