Eget filter - projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Om du ändå limmar en box är det ju enkelt att sätta in en mellanvägg och suga ned vattnet genom det syresatta filtermaterialet. Vattenströmmen går då omvänt mot bubblorna, vilket jag tror är en fördel. Misstänker att filtret inte behöver vara särdeles stort för att göra skillnad.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Om du ändå limmar en box är det ju enkelt att sätta in en mellanvägg och suga ned vattnet genom det syresatta filtermaterialet. Vattenströmmen går då omvänt mot bubblorna, vilket jag tror är en fördel. Misstänker att filtret inte behöver vara särdeles stort för att göra skillnad.

Hilsen,

/P
      Jag har väldigt svårt att tro att bubblorna gör någon direkt märkbar skillnad. Det vore bättre att ha ett fack i mitten som är fritt från filtermaterial där man åter syresätter vattnet inför den sista filterpassagen då bakterierna har använt mycket av syret i det första filterfacket(om man nu delar upp det i 2 delar) .
      Bubblorna har väldigt svårt att syresätta vattnet, det blir en marginell skillnad.
      Ännu bättre vore det om man gjorde om det till ett droppfilter, då är det garanterat ordentligt med syre.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Har också svårt att förstå den riktiga nyttan med syrebubblorna i filtret. Någon gång i början av min akvaristiska karriär fick jag lära mig att dom där bubblorna var ganska värdelösa, det handlade om att få snurr på ytan och där får man ner syret till vattnet.

Förklara gärna någon?
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av tege
          Har också svårt att förstå den riktiga nyttan med syrebubblorna i filtret. Någon gång i början av min akvaristiska karriär fick jag lära mig att dom där bubblorna var ganska värdelösa, det handlade om att få snurr på ytan och där får man ner syret till vattnet.

Förklara gärna någon?
          Som du säger så är bubblorna i sig ganska värdelösa, det är just att dom flyttar vatten som är det värdefulla men är det saker i vägen så klarar inte bubblorna att flytta några större mängder vatten vilket borde göra det hela ganska verkningslöst.

Det skulle vara om det bildas luftfickor på undersidan av materialet som trycks mot biofilmen så att bakterierna kan ta upp syre från luften där... fast om så är fallet hur ska då bakterierna på den ytan kunna göra någon nytta när dom inte har kontakt med vatten...
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

Mycket intressant på min ära!
            Som deelay säger dränkt droppfilter! Om det blir tillräckligt med bubblor i filtermassan borde det fungera. Men kanske lite svårt att avväga. Skall bli kul att se hor det fungerar.
            Som Patrik säger, det kommer nog att ta hand om ammonium bra men ge bra med Nitrat. Det var någon som kallade droppfilter för nitratfabriker och jag håller med.
            Om det blir problem med nitrat kanske du kan göra en luftfri cell med sand eller skumkuddar efter den här?
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

Ursprungligen postat av deelay
              Som du säger så är bubblorna i sig ganska värdelösa, det är just att dom flyttar vatten som är det värdefulla men är det saker i vägen så klarar inte bubblorna att flytta några större mängder vatten vilket borde göra det hela ganska verkningslöst.

Det skulle vara om det bildas luftfickor på undersidan av materialet som trycks mot biofilmen så att bakterierna kan ta upp syre från luften där... fast om så är fallet hur ska då bakterierna på den ytan kunna göra någon nytta när dom inte har kontakt med vatten...
              Det är rätt med att luftbubblor inte syresätter vattnet i sig.
              Men det intressanta med detta är att man kanske får in bubblorna i skummet där dom bromsas upp.
              Då kan bakterierna som lever i filmen mellan luft och vatten använda syret i luften. Man vet att droppfilter fungerar enligt principen mer luft en vatten och de fungerar bra! Kanske man får liknande förhållande här!

Kommentar

• bossep
                Användare
                • January 2013
                • 2352

Hilsen,

/P
                Du har helt rätt,
                Motström borde helt klart fungera bättre. Men om man kopplar en sån här box till ett luftdrivet bottenfilter som vi diskuterat tidigare kanske det händer riktigt roliga saker.

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av deelay
                  Jag har väldigt svårt att tro att bubblorna gör någon direkt märkbar skillnad. Det vore bättre att ha ett fack i mitten som är fritt från filtermaterial där man åter syresätter vattnet inför den sista filterpassagen då bakterierna har använt mycket av syret i det första filterfacket(om man nu delar upp det i 2 delar) .
                  Bubblorna har väldigt svårt att syresätta vattnet, det blir en marginell skillnad.
                  Ännu bättre vore det om man gjorde om det till ett droppfilter, då är det garanterat ordentligt med syre.
                  Mja, jag är faktiskt inte helt enig här. En ström av bubblor i själva burken gör rätt litet, där instämmer jag. Tydligen finns det folk som har räknat på det, och ju större bubblor det är desto mer vatten flyttar de - det ger egentligen bara en vattencirkulation, och det är den som syresätter vattnet.

Poängen med JBF (eller tanken ovan) är dock att luften är i _direktkontakt_ med filtermaterialet. Det är det som gör skillnaden, tänk t ex på trumfilter och andra roterande filter till större anläggningar. Filtermaterialet har direktkontakt med luften och bakterierna får extremt bra med syre.

Droppfilter är tydligen inte så effektiva, vad jag läst mig till (men visst, klart bättre än många vanliga filterlösningar för hemmaakvaristen). Kruxet med ett droppfilter är biofilmen som byggs upp och efter ett tag blir så tjock att den börjar brytas ned igen (de understa bakterierna får inte tillräckligt med syre). Fluidised bed-filter är effektivare, iom att filtermaterialet konstant rengör sig självt - färska bakterier hela tiden och ingen ruttnande biofilm.

Min artikel om filtrering från CB nr2/2009 finns upplagd på nätet under rubriken "Filtreringens ABC", på sajten www.redbee.se Där finns även ett bra gäng najs referenser för den som vill gräva.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

PatrikMalmo: Bra lank och kul lösning. Jag ska genast prova detta. Kor svart PVC tub med pond filer sponge grov och bra med en rejal bubbel-sten. Ska kora test fore och efter sa far vi se ifall det gor skillnad i min Troffe burk.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Kul att du gillar infon. Jag fattar faktiskt inte varför denna filterlösning inte finns kommersiellt - eller har någon sett något liknande att köpa? Billig och bra. Test är också bra, mät ammonium och nitrat om du giter. Borde vara där man ser skillnad. Enligt mina erfarenheter blir det också betydligt mindre alger i burkar med JBF, vilket jag tror förklaras av att JBF hanterar ammonium bättre än många andra filterlösningar. Kostar inte särdeles med kronor att prova.

Hilsen,

/P

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

...och för att inte bli påhoppad som trådkapare så lägger jag upp en skiss till Engelholm på ett busenkelt filter med vattengenomströmning plus JBF-lösning, som jag enbart beskrev tidigare. Boxen är sedd från sidan, i genomskärning.

Powerheaden drar ned vatten i den högra kammaren och det slussas vidare igenom nederst. Går sedan upp och ut i karet igen i den vänstra. I den högra kammaren finns blå filtermatta plus ett kraftigt luftflås. Ju mer luft, desto bättre. Toppen förseglas av en bit blå filtermatta, likaså stängs inloppet till powerhead-kammaren av en bit matta. Inuti högra kammaren finns småbitar filtermatta (det verkar funka bättre med små bitar istf flera stora, vattenflödet stoppas inte upp särdeles).

Vattenströmmen går alltså på ett håll, och möter luftströmmen på andra hållet. Vet inte om det blir effektivare än ett "rent" JBF. Bara att testa på!!

Limmar man boxen i glas blir den förmodligen tillräckligt tung för att stå själv, men gör man den i PVC är det troligen klokt med en bottenskyla grovt grus längst ned, som tyngd.

Vill man bygga in denitrifiering i boxen bör det funka med ett grusfyllt fack i vänstra kammaren. Jag tror dock inte att det är bra att täcka hela kammaren med grus, för att denitrifiering ska funka måste det gå långsamt. Därmed en passage där största delen av vattnet kan gå fort, och en liten del genom grusbädden i långsam takt.
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 July 2010, 09:31.

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

PatrikMalmo: Algae Scrubbers ar ett annant exempel pa en kanon filtrering for en liten slant som inte finns i affaren.

Din filter lösning har likheter med nagot jag skissat pa tidigare. Men nu ar det dags att prova. Jag startar imorgon.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• bossep
                            Användare
                            • January 2013
                            • 2352

Jag har en skylt över mitt skrivord med ordet KISS (Keep It Simple Stupid)
                            JBF och det det här ”Engelholms filtret” är just det KISS!
                            Sedan kan vi krångla till det i all oändlighet om vi bar gitter!
                            Man bör få en mycket snabb omvandling av ammonium/Ammoniak till Nitrat
                            med dessa filter. Vilket bör leda till mindre svävalger och cyanobakterier och troligtvis friskare växter och framförallt fiskar!
                            Om man bara byter vatten på sedvanligt sätt bör det inte bli problem med för höga Nitrat värden inte ens i hårt belastade burkar.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Mm, jag blir mer och mer sugen på scrubbers. De har ju multifunktion, dvs klipper betydligt fler ämnen än kvävet - och dessutom klipper det kvävet innan det ens har blivit nitrit. Får se när jag hinner leka runt lite med sådana, det kommer nog att hända...

KISS-begreppet har jag sett förut, men det var bra med en uppdatering!! *s*

Hilsen,

/P

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Mm, jag blir mer och mer sugen på scrubbers. De har ju multifunktion, dvs klipper betydligt fler ämnen än kvävet - och dessutom klipper det kvävet innan det ens har blivit nitrit. Får se när jag hinner leka runt lite med sådana, det kommer nog att hända...

KISS-begreppet har jag sett förut, men det var bra med en uppdatering!! *s*

Hilsen,

/P
                                Har också börjat fundera i dom banorna, mest bara för att stilla min nyfikenhet om vad man kan uppnå med ett sånt reningsverk.

Själva hålmattan som vattnet ska rinna över har du något förslag på material att använda sig av?

Och en fundering till, syrepumpar, finns det sånna som är tysta och kan passa i ett vardagsrum?
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...