S. petricola - hur vanlig är göklek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    S. petricola - hur vanlig är göklek?

    Jag har 4 Synodontis petricola i Tropheus-akvariet. Petricolorna har visar lekbeteende ett tag, men jag tror att ancistrusmalarna och tropheusynglena/petrochromisynglena äter rommen. Igår blev jag lite paff, då jag såg att det simmade runt ett petricola på 2-3cm i akvariet.

    Vad är sannolikheten att det rör sig om göklek? Kan jag ha missat ett malyngel så länge att jag ser det först när det nått 2-3cm storlek?

    /Johan
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Johan W
    Jag har 4 Synodontis petricola i Tropheus-akvariet. Petricolorna har visar lekbeteende ett tag, men jag tror att ancistrusmalarna och tropheusynglena/petrochromisynglena äter rommen. Igår blev jag lite paff, då jag såg att det simmade runt ett petricola på 2-3cm i akvariet.

    Vad är sannolikheten att det rör sig om göklek? Kan jag ha missat ett malyngel så länge att jag ser det först när det nått 2-3cm storlek?

    /Johan
    Jag tror inte att dom är gökmalar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • sleepy
      Användare
      • August 2004
      • 294

      #3
      mitt par lekte varannad månad innan jag flyttade dem från 375L tills 810L, Där efter har jag inte sätt de en enda gång. Kanske de leker på ett ställe jag inte vet om men varkar inte så.
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Jag har hyfsat nyligen odlat fram ett gäng egna, och petricolan är ingen göklekare. De är romspridare, leker mycket stormigt inne i en grotta. Den mesta rommen kalasar de på själva, men med lite tur hamnar något romkorn väl gömt och kläcker. Fina fiskar som vuxna, men småttingarna är nog bland det charmigaste man kan se!!

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Jag har hyfsat nyligen odlat fram ett gäng egna, och petricolan är ingen göklekare. De är romspridare, leker mycket stormigt inne i en grotta. Den mesta rommen kalasar de på själva, men med lite tur hamnar något romkorn väl gömt och kläcker. Fina fiskar som vuxna, men småttingarna är nog bland det charmigaste man kan se!!

          Hilsen,

          /P
          Grattis på odlingen!
          Har själv aldrig haft denna fisk men visst har det ryckt i fingrarna när man ser dessa små juveler.
          Det finns filmer på äggfällor för den som är intresserad på youtube.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6


            Har sett en bättre men i denna kan man se hur d går till...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Anders,
              tackar!! Har en plan om att flytta de vuxna till egen burk. En del av mina yngel blir iaf en ny lekgrupp, har haft mina gamlingar i många år och misstänker de är på retur. Köpte även in petricola "dwarf" som går på tillväxt för ev. odlingsförsök framöver. Äggfälla rekommenderas vid försök, annars blir det inte särdeles med rom kvar.

              Filmen ozric länkar till visar rätt bra hur snabba de är på sin egen kaviar - trots fällan på filmen slinker det ned en hel del direkt.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Johan W
                Användare
                • May 2004
                • 266

                #8
                Tackar för svaren och länken.

                Jag hade hygglig koll på att petricolan normalt var romspridare, men jag hade för mig att den även har rapporterats vara göklekare. Alltså kunde använda båda strategier. Jag kan ha fel.

                Anledningen till att jag är misstänksam är att ett 2-3cm yngel helt plötsligt dyker upp. Jag borde ha sett det tidigare. Dessutom borde det väl sannolikt finnas flera om rommen och ynglen har förutsättningar att klara sig?

                Hur som helst - det kanske är gammal felaktig info om att även petricolan skulle kunna använda parasitisk förökningsstrategi. Någon som är up-to-date?

                Kommentar

                • Johan W
                  Användare
                  • May 2004
                  • 266

                  #9
                  Vet inte hur tillförlitlig källan är, men ändå...

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan W
                    Tackar för svaren och länken.

                    Jag hade hygglig koll på att petricolan normalt var romspridare, men jag hade för mig att den även har rapporterats vara göklekare. Alltså kunde använda båda strategier. Jag kan ha fel.

                    Anledningen till att jag är misstänksam är att ett 2-3cm yngel helt plötsligt dyker upp. Jag borde ha sett det tidigare. Dessutom borde det väl sannolikt finnas flera om rommen och ynglen har förutsättningar att klara sig?

                    Hur som helst - det kanske är gammal felaktig info om att även petricolan skulle kunna använda parasitisk förökningsstrategi. Någon som är up-to-date?
                    Om den är Göklekare känns väl inte helt otroligt

                    men jag är en tvivlare att man kan vara både och

                    har själv kläckt lite Gökmalar och dom är färdiga yngel inom en vecka
                    då biter dom sig fast i en blodåder av tex Malawi äggen sedan ligger dom där med dropp
                    med massor av näring.....då undrar jag hur dom som alternativ (icke Gökmal) skulle klara sig utan näringen från Malawi äggen

                    Det går uruselt att dra Gökmalar utan att dom får levande ägg
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jag tror det är enten eller som gäller. Förvirringen tror jag kommer sig av äldre info när det var svårare att artbestämma dem. Verkar dessutom finnas några olika varianter av petricolan.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Johan W
                        Användare
                        • May 2004
                        • 266

                        #12
                        Ok. Det kan jag köpa.

                        Men jag kommer nog att skaka tropheushonorna framöver och titta i alla fall.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...