Växter, sniglar, inte växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Ursprungligen postat av JK.
    Hoppas det går bra med ytterligare en trådstart här. Jag har varit och tittat på fiskar och akvarium och så vidare och har ställts inför ytterligare problem. Nämligen växter! Jag minns sedan min akvarietid att man fick med sniglar man kanske inte vill ha. Finns det något sätt att undvika det, eller får man räkna med det trots allt? Kan man ha akvarium utan växter?

Slutligen undrar jag vad den här, enligt mig otroligt vackra inredningen kallas?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

PS. Luftpump är inget som verkar användas i alla akvarier?
    Det som också är intressant är att det akvariet i filmen inte har någon filtrering. Hur funkar det egentligen? Borde ju vara svårt att ha bra vatten och svårt att få värmen från doppvärmarna att cirkulera runt?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Man får vara försiktig med regnvatten. Det kan påverkas av mycket. Dyrare men enklare och säkrare är ett osmosfilter. Börja med kranvatten först, är mitt tips. Mycket som funkar bra med det, och får man till det med kranvatten är mycket vunnet. Ju mer man trixar med vattnet desto mer jobb får man. Enkelt är bra.

Jag vet inte, men misstänker att han som kör burken i filmen har rätt bra rutin. En burk med labyrinter kan hållas i en lokal där det redan är varmt - vilket gör doppvärmaren överflödig. Vattenbyte kan skötas med droppmetod plus breddavlopp. En del kör också med konstant genomrinning, men det får väl betraktas som överkurs. De flesta labyrinter är inte överdrivet glada i kraftig cirkulation, och det går alltså att lösa på flera finurliga sätt.

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
        Användare
        • June 2010
        • 136

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Man får vara försiktig med regnvatten. Det kan påverkas av mycket. Dyrare men enklare och säkrare är ett osmosfilter. Börja med kranvatten först, är mitt tips. Mycket som funkar bra med det, och får man till det med kranvatten är mycket vunnet. Ju mer man trixar med vattnet desto mer jobb får man. Enkelt är bra.
        Jo jag skaffade lite information om kemi, verkar vara mycket parametrar att hålla reda på. Buffringsförmåga, hårdhet och mjukhet och ledningstal. Att kombinera allt det blir för mycket för en nybörjare. Fiskar som inte kräver något extremt och enkelt vatten blir det till en början. Resten får komma med tiden, lite pö om pö. Men vattenberedningsmedel kanske kan vara bra? Annars har jag för mig att vanligt kranvatten kan stå över natten för att få en del klor att avdunsta.

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Jag vet inte, men misstänker att han som kör burken i filmen har rätt bra rutin. En burk med labyrinter kan hållas i en lokal där det redan är varmt - vilket gör doppvärmaren överflödig. Vattenbyte kan skötas med droppmetod plus breddavlopp. En del kör också med konstant genomrinning, men det får väl betraktas som överkurs. De flesta labyrinter är inte överdrivet glada i kraftig cirkulation, och det går alltså att lösa på flera finurliga sätt.

Hilsen,

/P
        Det stämmer nog att han har det, han verkar ha en del andra kar med. Jo det där är överkurs, jag kommer börja enkelt med standardutrustning, möjligen lite svagare ljus än en del andra, beroende på vad jag skaffar för fisk. Tycker en hel del fiskar kommer väl till sin rätt i aningen mörkare akvarium.

Det med osmosfilter är i och för sig intressant. Hittade ett som man kanske kunde ha för hemmabruk till ett akvarium, låg på närmare 2000 tror jag, kanske finns mindre med. Det verkar som om osmosfilter sänker alla värden? Det verkar också som att vattnet blir instabilare då, så det får nog bli senare.
        Senast redigerad av JK.; 19 July 2010, 11:44.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Betydligt fler firrar än man tror trivs utmärkt i vanligt kranvatten. För att odla en del fisk kan det däremot krävas att man gör mycket med vattnet. Vattenberedningsmedel rekommenderar jag. Klor kan avdunsta, men idag används ofta kloraminer - de dunstar inte bort. Stämmer fint att många fiskar inte bara kommer bättre till sin rätt i mörkare akvarium, de trivs ofta bättre med lite mörkare inredning också.

Kör igång det enkelt, och lägg på t ex osmosfilter om du vill trixa mer. Osmosfilter producerar näst intill rent vatten, och det är sant att detta kan vara instabilt (pH), beroende vad man utsätter vattnet för i efterhand.

Hilsen,

/P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
            Användare
            • June 2010
            • 136

Det är ju bra, för jag vill verkligen att fiskar ska trivas där de är! Må bra och känna sig tillfreds, hur fiskar känner då.

Ajdå, kloraminer kanske kan bindas på något sätt så inte fisken tar skada av det, jag hoppas det går bra ändå. Det känns som om jag är på rätt väg i alla fall vad gäller akvarium och vad som hör till!

Jajamensan, jag har varit och kollat på akvarier, fiskar och växter och utrustning och så där. Jag har det klart för mig hur på ett ungefär vilket sorts akvarium och så vidare, det blir, samt fiskar.

Osmosfilter får nog komma senare när jag har haft akvariet ett tag. Men det hade ju varit fint att kunna få känsliga fiskar att trivas med. Men allt ska man nog inte ta från starten.

Jo just det, jag tänker börja med att endast ha en fiskart.
            Senast redigerad av JK.; 21 July 2010, 17:29.

Kommentar

Arbetssätt...