Växter, sniglar, inte växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Växter, sniglar, inte växter?

Hoppas det går bra med ytterligare en trådstart här. Jag har varit och tittat på fiskar och akvarium och så vidare och har ställts inför ytterligare problem. Nämligen växter! Jag minns sedan min akvarietid att man fick med sniglar man kanske inte vill ha. Finns det något sätt att undvika det, eller får man räkna med det trots allt? Kan man ha akvarium utan växter?

Slutligen undrar jag vad den här, enligt mig otroligt vackra inredningen kallas?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

PS. Luftpump är inget som verkar användas i alla akvarier?
    Senast redigerad av JK.; 16 July 2010, 00:23.
  • Anna Österman
    Användare
    • March 2006
    • 282

Om du menar bladen så är det troligtvis torra löv som plockats in. Jag fick lära mig att boklöv fungerar bäst pga det höga innehållet av garvsyra. Även eklöv fungerar (det användes i videon) men boklöven har ett mer anonymt utseende som gör det lite mer biotopriktigt.

Minns dock inte exakt hur löven behandlades. Någon som kan hjälpa till?
    Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Ursprungligen postat av Anna Österman
      Om du menar bladen så är det troligtvis torra löv som plockats in. Jag fick lära mig att boklöv fungerar bäst pga det höga innehållet av garvsyra. Även eklöv fungerar (det användes i videon) men boklöven har ett mer anonymt utseende som gör det lite mer biotopriktigt.

Minns dock inte exakt hur löven behandlades. Någon som kan hjälpa till?
      Intressant, angående behandlingen av löven så kan man väl koka dem eller lägga dem i vatten och genomföra vattenbyten flera gånger innan man placerar dem i akvariet. Vissa vattenvärden gör nog att de förmultnar långsammare med.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Bara att slänga ner i akvariet. Har de blivit smutsiga, så kan man ju skölja av dem.
        Ute i naturen är det ingen som kokar löven eller behandlar dem på något sätt.

Det tar ett tag innan de sjunker till botten och vill man skynda på detta, sä lägger man löven i en vattenfylld hink och väntar några dagar tills de sjunkit ner.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

Men jag antar att löv inte kan ersätta växter, med växter följer ofta sniglar, kan man undvika det överhuvudtaget?

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Snäckor är svåra att undvika, lätt hänt det kommer med snäckrom på växterna hur noga man än är. Ingen större fara, de hjälper till med nedbrytningen. Grejen är mest estetisk, blir de för många är det inte snyggt. En del snäckor hjälper till mer i burken än somliga andra. Malajisk sandsnäcka (långsmalt spiralformat skal) luckrar upp botten. Posthorn (stor röd kanelbulle) är också rätt trevliga, ger sig inte heller på ev. fiskrom i samma utsträckning som andra snäckor. Planarier (ca 1 cm långa platta maskar med triangelformat huvud) gör betydligt större skada på fiskrom, dem ska man försöka undvika få ned i burken.

Bladet i videon tror jag är mandelträdsblad, pga storleken på det. En hyfsat ny grej, blad från ett tropiskt träd som sägs ha en viss antibakteriell funktion. Just kopplingen till labyrinter är solklar, vad jag hört finns det knappt någon som har mindre labyrinter utan dessa blad i burken. Verkar gynna fisken. Som nämnts ovan funkar bok- och ekblad bra också. Bok håller längst, enligt mig. Andra blad bryts ned mycket snabbt, rekommenderar dem inte. Jag brukar skålla bladen och låta dem torka, efter det rakt ned i burken. Jo, jag vet att bladen inte skållas i naturen, men jag har haft lite olyckor genom åren med sådant som kommit med utifrån så jag har blivit försiktig.

Rekommenderar varmt att köra med växter, de förbättrar vattenkvaliteten mycket. I ett permanent odlingskar funkar de dessutom som leksubstrat och gömställen för fisken.

Hilsen,

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
              Användare
              • June 2010
              • 136

Tack så mycket för intressanta svar! Då slipper man oroa sig för snäckor då, växter kan ju vara trevligt att ha, även om det kan se fint ut utan också, som i vissa akvarium med diskusfiskar, men oftast vill man kanske ha växter. De hjälper väl till med syresättningen med antar jag. Hoppas att man inte får ner maskar bara!

Det här med löv är nytt för mig, men det är kanske inte så vanligt till andra fiskar än labyrintfiskar, för jag har inte sett det i andra akvarium. Inte ännu åtminstone vad jag kan komma ihåg.

Det kanske till och med blir mer lättskött med växter då.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Snäckor behöver man inte oroa sig för, som jag skrev ovan det är mest en estetisk grej (även om somliga snäckor kan ställa till problem när de fastnar i pumpar och annan utrustning). Vad jag vet finns inget farligt alls med dem. En del snäckor går bra att hålla i schack/utrota med snäckätande fiskar (t ex kulfisk och Botia) eller med en snäckätande snäcka, Anetome helena. Den förökar sig mycket långsamt och går över till annat foder när de andra snäckorna är borta.

Växter gör inte särdeles för syresättningen totalt sett, under natten förbrukar de syre som de släppt ifrån sig under dagtid. Man ska vara lite försiktig med kraftiga växtbestånd i akvarium med lågt pH/lågt KH, det ger lätt mycket stora pH-svängningar som djuren i akvariet sällan upskattar. Det jag just nu sätter främst med växternas nyttofunktion är att en del av dem (snabbväxarna) är ena hejare på att suga ammonium. De slår helt enkelt suveränt mot kvävecykeln, innan det ens hunnit bli farligt nitrit av det. Hjälper även till att minska andra ämnen. Välmående växter motverkar alger och ger säkerhetsmarginaler i vattenkvaliteten. Gör helt klart akvariet mer lättskött.

Löv i akvarierna har varit med ett bra tag, men vanligt är det inte. Kommer dock mer och mer. Tidigare var det rätt vanligt att se löv i biotopakvarier på akvarieutställningar, men akvarieutställningar är inte särskilt vanliga längre.

Kommentar

• JK.
                  Användare
                  • June 2010
                  • 136

Mycket ny kunskap här, det är bra. Om det mest är en estetisk grej kan man ju ta bort de när man ser de.

Då är nog växter väldigt lämpligt för mig. Jag har sett en del akvarium med diskusfiskar som inte innehåller växter, men det kanske är speciellt för diskusfiskar. Det som man ska tänka på är ju att även växterna trivs i akvariet och inte är alltför svårskötta de heller. Dags att lära sig ltie om undervattensbotanik med!

Löv kan vara riktigt snyggt tycker jag. Passar det även till andra arter än just labyrintfiskar?

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Löv och annat material från den svenska naturen passar alldeles utmärkt till många arter. Jag har täckt botten till mina dvärgciklidkar med eklöv, torra grenar och alkottar. Jag håller sydamerikanska dvärgciklider, Apistogrammor, Fjärilsciklid och Grön bågciklid. Framförallt Apistogrammorna gillar att gömma sig bland löven.
                    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Tack för svar, då passar det kanske till tetror och vissa killie-fiskar med, och kanske rentav en del kallvattensfiskar eller vad det heter, som kardinalfiskar till exempel? Är det inte så att löv, alkottar och grenar ger förändrade vattenvärden också?

Kommentar

• Markie
                        Användare
                        • September 2008
                        • 512

Ursprungligen postat av JK.
                        Tack för svar, då passar det kanske till tetror och vissa killie-fiskar med, och kanske rentav en del kallvattensfiskar eller vad det heter, som kardinalfiskar till exempel? Är det inte så att löv, alkottar och grenar ger förändrade vattenvärden också?
                        Du får ett sänkt ph av det.

.

Kommentar

• JK.
                          Användare
                          • June 2010
                          • 136

Ursprungligen postat av Markie
                          Du får ett sänkt ph av det.

.
                          Så var det ja.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Inte säker att grenar, löv och kottar sänker pH särdeles. Generellt funkar de KH-sänkande och pH hänger med. Beroende på kranvattnets vattenvärden så motstår det dock påverkan olika bra. Är det mjukt med låg hårdhet kan pH sjunka som en sten. Då får man klura lite. Är vattnet hårt från början så händer inte mycket med pH. Löv, rötter och kottar avger också andra ämnen som många firrar uppskattar.

Hilsen,

/P

Kommentar

• JK.
                              Användare
                              • June 2010
                              • 136

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Inte säker att grenar, löv och kottar sänker pH särdeles. Generellt funkar de KH-sänkande och pH hänger med. Beroende på kranvattnets vattenvärden så motstår det dock påverkan olika bra. Är det mjukt med låg hårdhet kan pH sjunka som en sten. Då får man klura lite. Är vattnet hårt från början så händer inte mycket med pH. Löv, rötter och kottar avger också andra ämnen som många firrar uppskattar.

Hilsen,

/P
                              Tack för informationen. Just det ja, apropå det ska jag väl ringa vattenverket eller mäta värdena i kranvattnet själv. Tydligen ska man kunna samla in regnvatten och filtrera genom aktivt kol också, men borde inte vattnet kokas också? Kanske inte är bra att greja för mycket med vattnet heller, när man behöver gå över till kranvatten så kan det kanske uppstå trista komplikationer.

Kommentar

Arbetssätt...