Mitt Co2 går inte ut i vattnet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Mitt Co2 går inte ut i vattnet.

    Matar mitt akvarium med co2 som jag kör igenom ett mindre Eheim ytterfilter som skall fungera som "diffusor" Nu till problemet, verkar som att koldioxider bara samlar sig som en klump i pumpen, utan att slås sönder, och någon gång i kvarten rasslar det till i filtret och den skjuter upp all gas på samma gång som givetvis går rakt upp till ytan utan att gå ut i vattnet.

    Kan de vara så att filtret är för litet så bubblorna går igenom för lite filtermaterial för att hinna slås sönder?

    Har ett större filter igång i akvariet också funderar på att dra in bubblorna där istället kanske.

    Vad tror ni? Tips och idéer motages med tacksamhet.
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

    #2
    kan vara att ditt ytterfilter är för litet vad har du för filtermassa i det ??? kan vara det som är problenet filter matta och filtervadd är inte bra att ha i filtret bättre med makaroner och stenar som kan slå sönder bubblorna .. sen kan det också bero på hur mycket du co2 som du släpper på bubblor / sec ayy det inte hinner med att slåsönder det
    blir luftfickor som du säger och det är inte bra .. skulle kört det i det större om du inte får ordning på det ..
    kan även vända dig till plantswap.se och få råd och hjälkp .

    mvh peter

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av h0llowman
      kan vara att ditt ytterfilter är för litet vad har du för filtermassa i det ??? kan vara det som är problenet filter matta och filtervadd är inte bra att ha i filtret bättre med makaroner och stenar som kan slå sönder bubblorna .. sen kan det också bero på hur mycket du co2 som du släpper på bubblor / sec ayy det inte hinner med att slåsönder det
      blir luftfickor som du säger och det är inte bra .. skulle kört det i det större om du inte får ordning på det ..
      kan även vända dig till plantswap.se och få råd och hjälkp .

      mvh peter
      Det är fullt med makaroner och en tre cm tjock filter matta.

      Men de kan nog vara så att jag kör på med för mycket bubblor kanske så att det har bildats "gångar" där gasen tar sig igenom.

      Håller dock på med storstädning just nu, ska testa att dra Co2 igenom det stora filtret istället, där lär det inte komma igenom "oskatt".

      Kommentar

      • h0llowman
        Användare
        • April 2010
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        Det är fullt med makaroner och en tre cm tjock filter matta.

        Men de kan nog vara så att jag kör på med för mycket bubblor kanske så att det har bildats "gångar" där gasen tar sig igenom.

        Håller dock på med storstädning just nu, ska testa att dra Co2 igenom det stora filtret istället, där lär det inte komma igenom "oskatt".
        testa att ta bort filtermattan kan var den som är boven + för mycker co2 bubblor/sec

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #5
          Nu har jag tagit bort hela Eheim filtret, drog in luftslangen in i det stora filtret istället, svårt att se om de blåser ut några micro bubblor nu alls när de är nybytt vatten och massa grejer som singlar runt...

          SKall använda Eheim filtret till ett 220 Liter Tanganyika som jag håller på att starta upp så det kommer ju att komma till använding iaf!

          Kommentar

          • Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

            #6
            Varför köper du inte en simpel spiro-diffuser? Den forsvinner ju bakom växterna på några veckor. Eller kop en liten power head och kor bubblorna genom den. Propellern slar sonder CO2 och sedan rikta utblaset ned i vatten columnen. Det funkar susen.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

            Kommentar

            • h0llowman
              Användare
              • April 2010
              • 106

              #7
              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Nu har jag tagit bort hela Eheim filtret, drog in luftslangen in i det stora filtret istället, svårt att se om de blåser ut några micro bubblor nu alls när de är nybytt vatten och massa grejer som singlar runt...
              !
              om det fungerar som det ska ska du INTE se några bubblor från utblåset ..
              men det är inte fel om du ser lite men det optimala är att man inte ser några bubblor alls och ph sjunker ..

              vill man ha bubblor så kan man köra med en vanlig diffuser
              hur stort är akvariet ??

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av h0llowman
                om det fungerar som det ska ska du INTE se några bubblor från utblåset ..
                men det är inte fel om du ser lite men det optimala är att man inte ser några bubblor alls och ph sjunker ..

                vill man ha bubblor så kan man köra med en vanlig diffuser
                hur stort är akvariet ??
                Hehe jo de var lite det jag menade, att jag såg inte om de var smutspartiklar eller små bubblor, men de bör ju ha blivit klarare idag så får spana lite när lyset går på.

                Akvariet är på 720 L, stort alltså... Vill använda co2 för att sänka Ph men även för att få välmående gröna fina växter.

                Kommentar

                • h0llowman
                  Användare
                  • April 2010
                  • 106

                  #9
                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Hehe jo de var lite det jag menade, att jag såg inte om de var smutspartiklar eller små bubblor, men de bör ju ha blivit klarare idag så får spana lite när lyset går på.

                  Akvariet är på 720 L, stort alltså... Vill använda co2 för att sänka Ph men även för att få välmående gröna fina växter.


                  hehe okej fina gröna växter kommer du att få det kan jag gå i god för när jag körde co2 f-n vad det växte alltså .. vad kör du för gödning pmdd???? ett måste
                  och ett så stort skule jag köra det större ytterfiltret som du nu gör
                  liten bild på hur det såg ut när jag körde co2

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

                    #10
                    Fasen så grannt det är.

                    Experimenterade först i ett 220 Liters när jag införskaffade mitt co2 och då var de också istort sett igen vuxet, grannt som få, men olycksaligt att ta hand om tycker jag, men fick vara där och pilla flera ggr i veckan, bort med blad som lossnat, klippar ner och hålla på...

                    Orkar inte riktigt det känner jag.

                    Men några firska svärdsplantor m,m kommer bli fint att få!

                    Jepp kör med PMDD och det verkade göra sitt för växterna har vuxit, men bristen på CO2 har varit tydlig med lite halvtråkigablad och sånt.

                    Kommentar

                    • h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

                      #11
                      japp pmdd är fint det hur doserar du ?? du vet att det ska vara vattenbyte 50% varje vecka .. kör du med dubbla doser vid vattenbyte + extra dosering mitten av veckan efter vb??

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av h0llowman
                        japp pmdd är fint det hur doserar du ?? du vet att det ska vara vattenbyte 50% varje vecka .. kör du med dubbla doser vid vattenbyte + extra dosering mitten av veckan efter vb??
                        Oja skall det vara så mycket extra??! Det har jag missat helt!

                        Har lagt till en del, men inte så möhe.

                        Kommentar

                        • h0llowman
                          Användare
                          • April 2010
                          • 106

                          #13
                          beror lite på hur det växter och om du har mycket växter .. jag gjorde vattenbyte på tisdagar och doserade då dubbeldos sen doserade jag en gång till på lördag en enkel dos det funka för mig ..

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av h0llowman
                            beror lite på hur det växter och om du har mycket växter .. jag gjorde vattenbyte på tisdagar och doserade då dubbeldos sen doserade jag en gång till på lördag en enkel dos det funka för mig ..
                            Ja där ser man, just nu har jag ju bara tre svärdpsplantor, lite javaormbunke samt Vallesneria, så inga märkfärdiga saker, men skall införskaffa lite fler växter, har du förslag på växter med större bladverk? Hellst såpass biotopriktiga att dom finns i sydamerika iaf.

                            Kommentar

                            • h0llowman
                              Användare
                              • April 2010
                              • 106

                              #15
                              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                              Ja där ser man, just nu har jag ju bara tre svärdpsplantor, lite javaormbunke samt Vallesneria, så inga märkfärdiga saker, men skall införskaffa lite fler växter, har du förslag på växter med större bladverk? Hellst såpass biotopriktiga att dom finns i sydamerika iaf.
                              hmmm .. lägg in en tråd om det på plantswap så får du säkert hjälp ...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...