Upprop kring lagstiftning och remisser

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Ni som bokat rum fr.om imorgon ring 070-299 59 82 så får ni koden till entren.
    Resturang Lanternan har öppet från kl 17 både fredag o lördag (ca 1500 meter)
    De vill helst att vi förbokar bord 0340-42060
    Senast redigerad av kaj.p; 02 September 2010, 22:23.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Generellt känns detta bra, vi blir ett fint gäng med både Oscars och nyupptäckta stimfiskar. Dagordningen är trixad med, plus att en del annat material är framtaget. Räknar med att vi får ut några arbetsgrupper efter mötet.

Jag vill poängtera att jag inte tänker tillåta mötet "spåra ur" i detaljer. Dessa kan vara nog så viktiga, helt sant, men fokus måste ligga på att få ihop någon form av fungerande organisation. Jag kommer att styra saker dit, så enkelt är det. Detaljerna får lösas av arbetsgrupper, tror jag.

Återigen - tack för alla synpunkter och visat intresse - samt självklart OTROLIGT välkomna!!

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Hur gick mötet
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Bra!! Vi hade en konstruktiv anda och flera problem stöttes och blöttes. Fick till något att starta med också, mer info kommer ut när protokollen är sammanställda (två klippor stod för dem, de ska bara jämkas ihop till ett dokument).

Hilsen,

/P

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Hur många var det som kom
            har du inte lite bilder
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4187

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Hur många var det som kom
              har du inte lite bilder
              Håller med Christer.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Vet ej exakt men ca 20 var vi nog. Tycker det var en massa kreativt snack o ideer.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Kan också till lägga att imorgon släpper moderateran sitt förslag om förstärkt djurskydd. http://blogg.aftonbladet.se/politike...ot-djurplageri
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Vi var 18 st som slöt upp på lördagen, trots en del trista avbokningar i sista sekund. Tycker också vi var kreativa så det förslog, verkligt bra grundstämning!! Jag hade lite annat att trixa med under dagen, så själv fotade jag ingenting. Kaj och några till var lite flitigare där, men jag tror inte det blev särdeles med foton öht.

Hilsen,

/P

Kommentar

• HåkanM
                      NCS Medlem

• November 2005
                      • 1296

Ursprungligen postat av kaj.p
                      Kan också till lägga att imorgon släpper moderateran sitt förslag om förstärkt djurskydd. http://blogg.aftonbladet.se/politike...ot-djurplageri
                      Suck vilket bullshit, Att prioritera brott mot djur, tja vilka brott skall då nedprioriteras ??, menar denna taleskvinna att tex polien hellre skall utreda ett brott mot ett djur än tex misshandel av en människa???.
                      Alla som talar om prioritering borde i samma andetag tala om vad man inte skall prioritera enligt lagen om att resurserna alltid är begränsade.
                      Politikerföraktet ökar bara av att läsa sådant här.

Kommentar

• mantis777
                        Användare
                        • October 2008
                        • 203

Hej
                        Utredarens uppdrag har varit att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningen. Syftet har dels varit att undersöka hur lagstiftning...

Just nu har en översyn beträffande djurskyddslagen gjorts. Utgiven 28 november 2011. Jag har inte hunnit läsa igenom hela och vet ej om akvariehobbyn berörs vilket iof är troligt. Tanken som slog mig då var att NCS kunde utnyttja detta och gå ett steg längre. NCS skulle kunna jobba på att erbjuda någon form av utbildning/kurs i akvariehobbyn. T om gå så långt att på något sätt bli ackrediterade. I framtiden kan det bli så att du t ex inte får äga ett akvarium om du inte genomgått någon form av utbildning och då ligger NCS i framkant. Antingen erbjuder man utbildning mot pengar eller mot medlemskap. Jag tror att det skulle göra NCS mer känt och förhoppningvis locka/tvinga fler medlemmar till föreningen. Vad tror ni om detta? Gärna utvidgade svar med motivering för bra eller dåligt. (vet inte om detta varit uppe på tapet tidigare)
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                        Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Ingen dålig ide, det enda som talar emot är väl att alla som jobbar i styrelsen har lika mycket tid som resten av medlemmarna, dvs nill. Vi jobbar alla ideelt och har heltidssysselsättningar redan som det är.

Skulle vi ordna detta så måste vi hyra in någon tror jag, eller så kan vi arrangera något med hjälp av er medlemmar och på en dylikt evenemang bjuda på äldre utgåvor av Ciklidbladet osv.

Hmm... Gillar tanken dock.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mumin
                            Användare
                            • March 2011
                            • 69

Har man en sådan utbildning att erbjuda så får man nog ta lite betalt för den, och med tanke på hur många som har akvarier utan att vara akvarister så kan man nog anställa en utbildare eller två som håller i en- eller två-dagarskurser.

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Ursprungligen postat av mantis777
                              Hej
                              Utredarens uppdrag har varit att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningen. Syftet har dels varit att undersöka hur lagstiftning...

I framtiden kan det bli så att du t ex inte får äga ett akvarium om du inte genomgått någon form av utbildning och då ligger NCS i framkant. Antingen erbjuder man utbildning mot pengar eller mot medlemskap. Jag tror att det skulle göra NCS mer känt och förhoppningvis locka/tvinga fler medlemmar till föreningen.(vet inte om detta varit uppe på tapet tidigare)
                              Politikerna i George Orwell's - 1984 skulle gilla denna ide.
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8623

Hej

Skulle det gå så långt att det krävs tillstånd för att hålla akvarium hemma, ser jag olika alternativa sätt att lösa det:
                                - affärerna fixar utbildning (antingen mot avgift eller inbakat i akvariepriset)
                                - akvarieföreningarna gör det (antingen med egna resurser, t.ex. att akvarieföreningen utbildar en utbildare, eller med köpta resurser)
                                - fristående kommersiella aktörer erbjuder utbildning
                                - myndigheterna erbjuder utbildning (skulle på ett sätt vara rättvist, eftersom det är de som kräver det)

Det finns säkert ytterligare alternativ.

Redan sedan några år krävs ju utbildning för affärsfolk (skriver lite luddigt nu, eftersom jag inte vet om det gäller bara ägare, också förmän, eller hela personalen). Kjell Fohrman har länge tillhandahållit sådan utbildning.

Jag kan också nämna att NCS sedan flera år är ackrediterad som remissinstans när det gäller lagstiftningsprojekt som rör vår hobby. NCS har anlitat Kjell Fohrman som expert när remissvar har sammanställts.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...