If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har inte fått några yngel på madagaskarcikliderna än, kienerina har lagt rom två ggr men det har inte blivit något.
Melanoteron funkar inte alls för mig får väl prova att simulera bäckvatten och sedan gå tillbaka till sötvatten snabbt igen. Detta eftersom de lever i bräckvatten men går upp i floderna för att leka. Altenativt låter jag honorna gå med bara en hane så han kan få tugga i fred.
Victoria har jag bara problem med några få arter som jag inte lyckats med.
Tillfredsställelsen att hålla udda fiskar är stor då det gäller att hitta nyckeln till lyckad skötsel och odling.
Är det sedan lite motgångar på vägen så är det extra gött när/om man lyckas.
Tror att vi inte skiljer oss så mycket åt på denna punkt?!
Tillfredsställelsen att hålla udda fiskar är stor då det gäller att hitta nyckeln till lyckad skötsel och odling.
Är det sedan lite motgångar på vägen så är det extra gött när/om man lyckas.
Håller med fullständigt. Det är vad som gör denna hobbyn kul och utmanande!
Vad det gäller udda fiskar finns det ciklider från Tanganyika, Malawi, Victoria, Madagaskar (de flesta är ovanliga), Västafrika, Sydamerika, Centralamerika som är väldigt ovanliga i handeln. En fråga som bör ställas är vilka ciklider man är intresserad av? Det går att hitta något väldigt udda från varje område...
Mvh Niklas
Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
Katria katria har ju gått på Akvarielagret i 3 år.....men visst är den ovanlig.
Paretroplus maculatus och Paretroplus menarambo har ju funnits på Imazos lista i över ett år....
Ja även om de funnits på Imazos lista är det väldigt få som köpt dem. Vilket för mig är helt obegripligt. Dessa två arter är mina favoritfiskar alla kategorier.
När det gäller ovanliga centralare kan man prata om dom som inte finns i Sverige över huvudtaget och dom som går att få tag på med lite hjälp och tur.
Exempel Vieja sp. coatzacoalcos finns ett F1 par och 30 tal f2or i Skåne.
Vieja godmanni finns nog bara ett 15tal i Sverige.
Tomocichla tuba finns men är mycket ovanlig.
Paraneetroplus gibbiceps finns men är mycket ovanlig.
H. pantostictus och H.bartoni finns nog bara ett fåtal.
Cichlasoma urophthalmus finns men är mycket ovanlig.
Jag kanske förklarade mig lite fel. Jag menade att det är en ovanlig ciklid som börgar att spida sig. Men det är klart om den har spidigt sig ett tag nu så kanske jag inte kan kalla den för ovanlig..Sorry
Jag tänker kanske snett, men det var en tråd här tidigare om VF Astronotus. Vore najs att se. Inte direkt ovanlig som art, men verkligt fina VF är sällsynta. Tror inte jag sett några VF öht. Gäller för övrigt många arter. Verkligt fina VF eller bra uppdragna F1 klår rackarns mycket. Blev påmind om det med KajP:s fina discusbilder. Som jag ser det behöver det inte vara udda arter, verkligt fina ex av "vanliga" arter slår mig alltid med häpnad. "Kan DEN fisken se UT så?" typ.
Hilsen,
/P
Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 July 2010, 23:41.
Ja där ser man vad bitarna faller på plats när man ställer frågan, jösses vad många rariteter det verkar finnas. Skulle nog iaf vilja försöka få tag på Iranocichla-hormuzensis. framförallt för att den är så avlägsen o avskärmad från de andra men åxå för att jag gillar dess enkla färger.. måste nog börja söka efter den. har ett tomt 250 liters kar som väntar på gäster Vore åxå jävla najs o dra till iran o kolla in deras naturliga miljö men det kanske inte e som att åka till kanarie holmarna direkt.. liiite andra lagar lär väl gälla där
att hitta flyg från Arlanda till Iran,nemas problemas. Men vad som kan vara problematiskt är såklart språket.Fiskyngel i petflaska med syretablett i bagaget?Är det någon som testat det?
För nån vecka sedan fick jag en Gulper catfish transporterad från Göteborg. Inte i en petflaska förståss, men plastpåse och kylväska. Den låg i incheckad hårdplastväska. Har även sänt yngel i stora påsar, 1 liter vatten, 5-6 liter luft, 5 mbuna-yngel i varje påse. De var c:a 2 cm och klarade sig 3 dygn.
Det finns eller har funnit Iransk ciklid i Tyskland och Danmark. Jag har sett dem men har glömt fråga var han som hade gjort av dem för han har inte haft dem på ett par år nu.
Kommentar