Vattenreningsteknik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Vattenreningsteknik

Intressant artikel om framtidens vattenrening, bl.a verkar ju behovt av klor o koraminer minska http://hn.se/nyheter/varberg/1.88405...tenforsorjning

Även Ozonrening kommer starkt http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1...-avloppsvatten

Bägge verkar ju som klart bättre alternativ både ur miljöperspektiv och den akvaristiska synvinkeln.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Skoj läsning, hoppas det ger bra resultat!!

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Ett problem är den organiska påväxten i distributionsnätet från VV-verken. Minns artikel i GP med bilder tagna inuti rör som fick minna orensade hängrännor att framstå som rena. Tror det är dessa problem snarare än bekymmer med råvatten som är utmaningen - i princip hälften av Sveriges dricksvatten är bakteriefritt grundvatten. Det gäller att behålla det bakteriefritt tills det tappas ur kranen.

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av nicson
        Ett problem är den organiska påväxten i distributionsnätet från VV-verken. Minns artikel i GP med bilder tagna inuti rör som fick minna orensade hängrännor att framstå som rena. Tror det är dessa problem snarare än bekymmer med råvatten som är utmaningen - i princip hälften av Sveriges dricksvatten är bakteriefritt grundvatten. Det gäller att behålla det bakteriefritt tills det tappas ur kranen.
        Tyvärr måste jag hålla med
        bra sagt
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Kanske man skall skita i vattenverket då? Så ett program från Nya Zeeland, där finns inget "kommunalt vattenverk" utan man gräver ner en tank som tar till vara på regnvattnet för varje hus.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Tror Klor håller vattnet på en bra kvalite även i äckliga rör.

annars får man se till att reningen är hos slutkonsument, då ozon o uvc ej har en långvarig effekt
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Effekten behöver ju inte vara långvarig utan som du säger det handlar ju om var man sätter in den. Både Ikea o Mc Donalds testar Ozon i sina ventilationssystem O vattenverken i bl.a Östersund o Hjo kör det storskaligt.
              Senast redigerad av kaj.p; 08 July 2010, 00:09.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Jo det är rätt Kaj. Det viktiga är att vattnet är dött när man dricker det.
                Men ja tror att det är lång väg iallafall här i Växjö innan varje hushåll skaffar egen avdödare.
                Därför kommer vi att dras me "tillräcklig" mängd klor för att avdöda hela VA nätet i stan.

Ozon vet ja inte om det är bättre för miljön, det är himla stabilt o extremt giftigt o aggresivt (avdödande).

Ja tror att vi måste bli mera förlåtande. Vi behöver absolut inte bakteriefritt kranvatten, men hysterin kring namnet "bakterie" gör att allt har blivit överdrivet.
                Ungefär som ordet mögel, så fort det förknippas med ett hus så blir allt o alla helt hysteriska. Sanningen är den att det finns mögel överallt o har alltid gjort så, det är vi i västvärlden som gjort oss själva reaktiva genom vår städmani.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

Dock skillnaden är att de vill inte ta bort alla bakterier utan de vill främst åt de virus och bakterier som kan göra befolkningen svårt sjuka. Men bieffekten blir ju att alla nyttto bakterier dör, samt lite sämre imun försvar. (kroppen vänjer sig med rent vatten)

En farligt bakterie i vattnet skulle ge en storskalig epedimi runt de stora vatten varken. Ifall de drabbade så visst hadde varit förskräckligt ifall befolkningen är sjuka eller dör, men utöver detta skulle staden "sluta att fungera och få eknomisk kris.

Detta är den vinklingen jag fick när jag vart på "studie besök" på Va värket i gbg
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ladda hem pdf.en under "filer"

Där finns en hel del matnyttigt.

Rätt kul att man kommenterar akvariehållning, viserligen i allmäna termer men dock.
                    Senast redigerad av LN; 13 July 2010, 09:02.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...