vad f-n är det som är fel?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

    vad f-n är det som är fel?????

    hej!!!
    har ett stort problem som jag inte kan lösa själv ...

    så här är det : för 2,5 vecka sen avvecklade mitt växtakvarium och startade upp samma akvariumför framtida jordätarciklider..

    akvariet är på 240liter

    upplägget är följande : rådasand , 3 moduler (märke AquaTerra itsågadetill 5st)
    limmat med silicon köpt på akvarielagret )
    3st redmoore rötter som legat i blöt tills dom sjunkit (dom är nyinköpta)
    4st svärdplantor. 2 st mangrove rötter med windlöw på
    vallisinera nana 5 st knippen .

    ytterfiler fluval 405 1300l/tim

    haft i vattenberdnings medel i akvariet typ "stree zyme" levande bakterie kulture

    fisk i akvariet t : 6 st bolivianska fjärilsciklidet
    2par av dvärgguramin (den hel röda varianten )
    1 par av honungsgurami
    ca 40 st kardinaltetror (döda)
    6st mindre algätande malar (kommer inte ihåg namnet)
    ett antal körsbärsräkor och 4st amanoräkor
    8st panda malar (döda)

    nu till problemet mina kardinal/neonteror, pansarmalar DÖR!!!!!!!!
    alla annan fiska mår hur bra som helst fjärilarna är jättefina ..

    köpte 8 st pansarmalar av varianten panda dom dog efter 3 dagar efter det så började kardinalerna dö har bara 4 st kvar allatså har det gått åt ca 30 st på 2 veckor .................

    har kollat vattnet på nitrit för jag trodde det var boven i det hela men iget nitrit har bytvatten varannan dag nu i 1 veckan men det blir döttsfall ändå .
    vet att pansarmalar och kardinaler/neon kan vara känsliga .i förrgår tog jag 3 st pansarmalar från ett akvarium jag sköter (på en tanläkarpratik) tänkte att dom är tåliga gått där i 1 1/5 år så jätter bra ut igår men nu nyss när jag tittade till akvariet så låg 2 st på sidan .. men dom levde så jag har laggt dom i en hink nu och dom verkar piggna poå lite ,,,,

    den ända förändringen jag gjort efter jag stoppat i malarna var att jag la i 2 st små redmoor rötter kan det vara så att dom slkäpper något som dom fiskarna inte gillar ??

    ALLTSÅ KAN REDMOORRÖTTERNA VARA BOVEN I DET HELA ???

    TIPS OCH RÅD TACK !!!!!

    mvh peter
    Senast redigerad av h0llowman; 01 July 2010, 12:59.
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

    #2
    testade nyss vattnet på nitrit och det var 0 kollade även ph och det ligger över 7.6 (mitt ph test går inte högre )

    1 mal som är i hinken ligger på sidan tyvärr!!!

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • September 2008
      • 512

      #3
      Låter konstigt, jag skulle ta ur rötterna och se om det blir bättre.
      Har ju hört om andra som fått problem när dom satt i nya rötter. Varför det blir så det vet jag inte.

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

        #4
        Hur beter sig fiskarna innan de dör? Hur ser de tetror ut som lever - flämtar de? Skulle kunna vara ammoniak om du har högt pH...hade du Co2-apparatur så hade du tidigare ett lägre pH. Kopparförgiftning borde kunna uteslutas med högt pH. Det är väl inte ditt VV som kör sommarsäsongens chockklorering?

        Kommentar

        • peter7007
          Användare
          • January 2010
          • 4

          #5
          Har du bra fart på ytvattnet gärna en ordentlig pump med syre så att får ordentlig syresätning i vattnet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            2,5 veckor så låter det ju som nitrit. Jag undrar om ditt nitrittest är tillförlitligt? Med ett pH på över 7 så ökar andelen ammoniak jämfört med ammonium och det är väldigt giftigt för fiskarna. pH på 9,3 så ger det 50:50 mellan ammoniak och ammonium, en bit kvar iofs. Det kanske kan vara en del av förklaringen.





            Om man bortser från inkörningen i karet som jag ändå tror är avgörande så skulle jag råda dig till följande tips för bra kvalitet på vattnet:
            • Byt 30% vatten 1ggr per vecka.
            • Ännu bättre: använd vattenberedningsmedel efter varje byte
            • Rengör filter vid minskat vattenflöde och då i ljummet vatten.
            • Ännu bättre: rengör i akvarievatten samt ha ett filter med stor filtervolym == många nyttiga bakterier
            • Plantera många växter, särskilt snabbväxande. Man kan aldrig ha för många växter i min mening.
            • Ännu bättre: Gynna växterna med växtnäring samt bra belysning
            • Rengör gruset med slamhäver försiktigt så att du bevarar bakterier
            • Belysningstid c:a 10 timmar, aldrig över 12 timmar.
            • Tillsätt fiskar när karet är i balans. Det finns risk för självsvängning om man tar ut svängarna för mycket initialt och tvingas till större rengörningar osv. Dvs tålamod.
            • Ha siamesisk algätare samt någon L-mal för att minska synliga alger och därmed risk att frestas att rengöra extra noggrant, dvs putsa stena och dylikt.
            • Mata försiktigt och överdriv inte med protein då det är viktigaste källan till ammoniak och nitrit
            Senast redigerad av DaRe; 01 July 2010, 14:16.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • h0llowman
              Användare
              • April 2010
              • 106

              #7
              har nu testa ph med ett annat test som går högre ph ligger på 8-8,5 och kh på 6-7

              nicson: fiskarna ser helt normala ut innan dom dör dom terorna som lever ser helt okej ut , när dom dör så ligger dom på sidan och flämtar tycker jag
              kan ju vara det att jag legat på ett ph på 6,8 förutt ???? och nu 8-8,5 men tycker att dvärgguramin skulle reagera på det också i så fall dom som varit med på 6.8 tiden

              peter 7007 : japp har bra fart på vattnet

              Kommentar

              • h0llowman
                Användare
                • April 2010
                • 106

                #8
                dre: har gjort 30% vatten byte i 1 vecka men fisken dör ändå .. och tillsatt levande bakteriekultur
                dom andra punkterna , ytterfiltret är nystartat, växterna växer fort tycker jag , gruset/sanden ser bra ut inte mcyekt skit där inte ,

                vet att jag var lite för snabb på att sätta i fisk pga balansen men jag hadde fisken i ett så litet akvarium så jag ville ha i dom i det stora

                det är ett nyinköpte nitrit test från API så det borde ju funka

                ammoniak / ammonium vad gör man åt sånt om det nu skulle vara det ??
                tycker då att dom andra fiskarna skulle ta åt sig av det !!!

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #9
                  När alla verkar må bra förutom pansarmalar och tetror så verkar ju inte dåligt vatten vara orsaken. Har du mycket salt ivattnet? Pansarmalar ska visst vara känsliga mot för hög salthalt. Teror vet jag inte.
                  Kolla även vattenberedningsmedlet så et inte innehåller något som vissa fiskar inte tål (långsökt kanske)

                  Kommentar

                  • h0llowman
                    Användare
                    • April 2010
                    • 106

                    #10
                    pabbe: nej jag har inge salt i förnärvarande har testat att ha salt i akvariet (trodde kanske du var någon parasit som var boven när dom började dö) men det var efter pansarmalarna dött och några tetror dött..

                    Kommentar

                    • h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

                      #11
                      kan inte vara silikonet eller ?? fick torka 3 dygn innan jag fyllde på karet ??
                      silikonet är som sagt köpt på akvarielagret i bromma så dom borde ju ha rätt grejer .

                      eller är det ph som det är sån skillnad på gemfört med när jag körde co2 ???

                      men då tycker jag inte nyinköpta pansarmalar skulle stryka med ..

                      jobbigt är det ..

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        Silikonspåret kan du glömma om det är från akvarielagret. Giftigt silikon innehåller antimögelmedel. Ammoniumnivå kan/bör du testa snarast. Test finns att köpa i handeln. Har du mätbart ammonium är det matstopp o vattenbyte som gäller. Dina fiskar kommer inte att svälta ihjäl. Labyrintfiskar är känsliga för vattencirkulation - ta det lugnt med det om de är favoriterna. Labyrintfiskar har relativt stor atmosfärisk andning med sin labyrint - de blir mindre känsliga för pH-förändringar, ammoniak etc om än marginellt. Vissa pansarmalar är känsliga - corydoras julii förlorade jag en av fem då jag startade mitt 540. Rödmunstetrorna klarade sig alla.

                        Jag tror du har ett rent uppstartsproblem som kommer att lösa sig efter fem veckor räknat från uppstarten.

                        Kommentar

                        • h0llowman
                          Användare
                          • April 2010
                          • 106

                          #13
                          okej !! har inge ammoniumtest och jag har 5mil till närmsta zoo=(.. ska jag göra vattenbyten och mata lite sparsamt tycker ni ?????

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #14
                            Mitt tips: Mata inget ett par dagar och byt 20% varje dag i en vecka. mata under tiden lite en ggr per dag.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...