hej!!!
har ett stort problem som jag inte kan lösa själv ...
så här är det : för 2,5 vecka sen avvecklade mitt växtakvarium och startade upp samma akvariumför framtida jordätarciklider..
akvariet är på 240liter
upplägget är följande : rådasand , 3 moduler (märke AquaTerra itsågadetill 5st)
limmat med silicon köpt på akvarielagret )
3st redmoore rötter som legat i blöt tills dom sjunkit (dom är nyinköpta)
4st svärdplantor. 2 st mangrove rötter med windlöw på
vallisinera nana 5 st knippen .
ytterfiler fluval 405 1300l/tim
haft i vattenberdnings medel i akvariet typ "stree zyme" levande bakterie kulture
fisk i akvariet t : 6 st bolivianska fjärilsciklidet
2par av dvärgguramin (den hel röda varianten )
1 par av honungsgurami
ca 40 st kardinaltetror (döda)
6st mindre algätande malar (kommer inte ihåg namnet)
ett antal körsbärsräkor och 4st amanoräkor
8st panda malar (döda)
nu till problemet mina kardinal/neonteror, pansarmalar DÖR!!!!!!!!
alla annan fiska mår hur bra som helst fjärilarna är jättefina ..
köpte 8 st pansarmalar av varianten panda dom dog efter 3 dagar efter det så började kardinalerna dö har bara 4 st kvar allatså har det gått åt ca 30 st på 2 veckor .................
har kollat vattnet på nitrit för jag trodde det var boven i det hela men iget nitrit har bytvatten varannan dag nu i 1 veckan men det blir döttsfall ändå .
vet att pansarmalar och kardinaler/neon kan vara känsliga .i förrgår tog jag 3 st pansarmalar från ett akvarium jag sköter (på en tanläkarpratik) tänkte att dom är tåliga gått där i 1 1/5 år så jätter bra ut igår men nu nyss när jag tittade till akvariet så låg 2 st på sidan .. men dom levde så jag har laggt dom i en hink nu och dom verkar piggna poå lite ,,,,
den ända förändringen jag gjort efter jag stoppat i malarna var att jag la i 2 st små redmoor rötter kan det vara så att dom slkäpper något som dom fiskarna inte gillar ??
ALLTSÅ KAN REDMOORRÖTTERNA VARA BOVEN I DET HELA ???
TIPS OCH RÅD TACK !!!!!
mvh peter
har ett stort problem som jag inte kan lösa själv ...
så här är det : för 2,5 vecka sen avvecklade mitt växtakvarium och startade upp samma akvariumför framtida jordätarciklider..
akvariet är på 240liter
upplägget är följande : rådasand , 3 moduler (märke AquaTerra itsågadetill 5st)
limmat med silicon köpt på akvarielagret )
3st redmoore rötter som legat i blöt tills dom sjunkit (dom är nyinköpta)
4st svärdplantor. 2 st mangrove rötter med windlöw på
vallisinera nana 5 st knippen .
ytterfiler fluval 405 1300l/tim
haft i vattenberdnings medel i akvariet typ "stree zyme" levande bakterie kulture
fisk i akvariet t : 6 st bolivianska fjärilsciklidet
2par av dvärgguramin (den hel röda varianten )
1 par av honungsgurami
ca 40 st kardinaltetror (döda)
6st mindre algätande malar (kommer inte ihåg namnet)
ett antal körsbärsräkor och 4st amanoräkor
8st panda malar (döda)
nu till problemet mina kardinal/neonteror, pansarmalar DÖR!!!!!!!!
alla annan fiska mår hur bra som helst fjärilarna är jättefina ..
köpte 8 st pansarmalar av varianten panda dom dog efter 3 dagar efter det så började kardinalerna dö har bara 4 st kvar allatså har det gått åt ca 30 st på 2 veckor .................
har kollat vattnet på nitrit för jag trodde det var boven i det hela men iget nitrit har bytvatten varannan dag nu i 1 veckan men det blir döttsfall ändå .
vet att pansarmalar och kardinaler/neon kan vara känsliga .i förrgår tog jag 3 st pansarmalar från ett akvarium jag sköter (på en tanläkarpratik) tänkte att dom är tåliga gått där i 1 1/5 år så jätter bra ut igår men nu nyss när jag tittade till akvariet så låg 2 st på sidan .. men dom levde så jag har laggt dom i en hink nu och dom verkar piggna poå lite ,,,,
den ända förändringen jag gjort efter jag stoppat i malarna var att jag la i 2 st små redmoor rötter kan det vara så att dom slkäpper något som dom fiskarna inte gillar ??
ALLTSÅ KAN REDMOORRÖTTERNA VARA BOVEN I DET HELA ???
TIPS OCH RÅD TACK !!!!!
mvh peter
Kommentar