Odling av fisk för nybörjare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Ursprungligen postat av algskraparn
    Inavel.. Ja visst kan de bli inavlade, precis som alla djur.
    Men jag skulle inte säga att det är något som hör till nybörjarens bekymmer.

Om du skall ta fram en speciell variant är det bra att vara insatt i genetiken ja, annars nej.
    Personligen roas jag av genetiken. Den är heller inte speciellt svår och det är alltid kul att lära sig något nytt.
    På så vis, annars hade man kanske kunnat börja med vildguppy. Nåja, det får nog bli killifiekar och någon tetra.

Det verkar ändå rätt så svårt det här med genetiken eftersom, om jag förstått det rätt, vissa drag kan framträda i generationer längre fram utan att man har sett dem tidigare. Jag kanske har fel.

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Ursprungligen postat av nicson
      Apropå killifiskar - bäst att låta föräldrarna gå kvar i samma kar hela tiden. När de lekt flyttade jag garnmoppen till ett yngelkar. När jag tänker efter var det mest tidskrävande att dra upp artemia till ynglen. De skall ha mkt för de växer snabbt.
      Det där är ju inte dumt ju. Äggen tål att flyttas ovanför vattnet en kort stund då alltså. Ska yngelakvariet ha någon inredning och bottensubstrat eller räcker det med garnmoppen? Kan den mögla eller avge kemikalier som inte är bra för fiskarna förresten?

Luktar artemia något? Jag kanske tänker på något annat.

Kommentar

• nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

Yngelkaret var helt rent - täckglas hade jag definitivt för dessa fiskar lär sig tidigt att hoppa. Belysning hade jag på, om inte annat håller det artemian vid ytan där fiskarna tillbringar mesta tiden. Syresten tror jag inte jag hade men yngelkaret var större än det föräldrarna gick i och jag bytte vatten ett par tre ggr i veckan. Jag kokade garnmoppen mellan varven men minns inte om jag hade ngt mögelhämmande, bättre att prova utan o börja med det om det behövs. Levande artemia luktar inte.

Kommentar

• JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

Ursprungligen postat av nicson
          Yngelkaret var helt rent - täckglas hade jag definitivt för dessa fiskar lär sig tidigt att hoppa. Belysning hade jag på, om inte annat håller det artemian vid ytan där fiskarna tillbringar mesta tiden. Syresten tror jag inte jag hade men yngelkaret var större än det föräldrarna gick i och jag bytte vatten ett par tre ggr i veckan. Jag kokade garnmoppen mellan varven men minns inte om jag hade ngt mögelhämmande, bättre att prova utan o börja med det om det behövs. Levande artemia luktar inte.
          Tack för upplysningarna. Det ska jag nog klara av tror jag. Det är väl fördelar med att ha ett helt rent yngelkar, moppen går ju ta bort när ynglen kläckts och det är väl lättare att utföra eventuella slamsugningar och så också.

Vattenståndet behöver inte vara så högt heller väl? 15-20 centimeter kanske?

Jag hade tänkt mig ett kar på kanske 60 liter till föräldrarna och ett på 100 till ynglen kanske. Det borde vara tillräckligt så de får lite att simma i med?

Kommentar

• Anna Österman
            Användare
            • March 2006
            • 282

Ursprungligen postat av JK.
            Tack för informationen. Kardinalfisk har jag läst lite om, men du har nog rätt i att den kanske är underskattad. Här hittade jag mer information om dem, http://www.akvariefisk.com/art/kardinalfisk.php

Ser ju riktigt fina ut. I en bok jag har ser de lite annorlunda ut än på bilden i länken, men de ser trevliga ut även där. Ekonomiskt och enkelt då också! Lysrörsarmatur, filter och luftpump då. Jag hade tänkt mig ett akvarium för de vuxna fiskarna och ett odlingsakvarium där de kan lägga ynglen då, i och för sig så kanske det fungerar med bara ett akvarium också, men antalet blir nog inte lika stort.

Hoppas de är ganska lätta att bli av med sen, ynglen menar jag. Men det här verkar intressant! Så fick jag ett litteraturtips också då.

Just det, silverrudan var det ja.
            Håller man kardinalfisk och ser dem demostrera dominans mot varandra med sina röda fenor så är man såld sedan
            Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• JK.
              Användare
              • June 2010
              • 136

Ursprungligen postat av Anna Österman
              Håller man kardinalfisk och ser dem demostrera dominans mot varandra med sina röda fenor så är man såld sedan
              Jag har faktiskt kollat upp kardinalfisken lite mer på nätet och i böcker, det verkar vara en fin fisk och dessutom tålig. Kanske skaffa två akvarium och försöka sig på kardinalfisk då. Ett för de vuxna fiskarna och ett lekakvarium där ynglen kan växa upp. Det vore kanske något? Är även fascinerad av killifiskar, man kanske skulle starta med aphyosemion gardneri också! Svårt att väga kardinalfiskar och aphyosemion gardneri mot varandra. Vad finns det för för- och nackdelar med de bägge fiskarna?

Kommentar

• algskraparn
                Användare
                • September 2006
                • 159

På så vis, annars hade man kanske kunnat börja med vildguppy. Nåja, det får nog bli killifiekar och någon tetra.

Det verkar ändå rätt så svårt det här med genetiken eftersom, om jag förstått det rätt, vissa drag kan framträda i generationer längre fram utan att man har sett dem tidigare. Jag kanske har fel.
                Valet är fritt!

Men en grej med just vildguppys är att de, om några guppys, är inavlade...
                Att de hänger med ändå har antagligen att göra med att de inte selekteras så hårt att de "belastas" med skadliga gener.

Men sen finns det exempel på högavels-guppys (wienersmaragd t.ex.) som är inavlade sedan 40-50-talet och trots detta mår som fisken i vattnet.

Jag säger (lite) som malawi-janne, inavel är inget problem för akvariefiskar. Åtminstone ur ett hobbyperspektiv, bevarande är något annat...

Men sorgmanteltetror är väl ett bra exempel på en fisk som är HÅRT inavlad, de härstammar väl från 3 st individer någon gång långt tillbaka i tiden?

Kommentar

• Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

Ursprungligen postat av algskraparn
                  Men sorgmanteltetror är väl ett bra exempel på en fisk som är HÅRT inavlad, de härstammar väl från 3 st individer någon gång långt tillbaka i tiden?
                  Hej!
                  Det här får du gärna utveckla!?
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• algskraparn
                    Användare
                    • September 2006
                    • 159

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej!
                    Det här får du gärna utveckla!?
                    Nu hamnade jag på pottkanten, får leta lite och se om jag kan hitta källan
                    Det är dock inte mitt helt egna påhitt, jag har hört det upprepade gånger från olika håll.

EDIT:
                    Får nog backa från mitt påstående, kan inte hitta uppgift om antal founders på akv. populationen av sorgmantlar... Sorry för det

Men det jag ville säga är att inavel i regel är det minsta felet på våra akvariefiskar.
                    Senast redigerad av algskraparn; 09 July 2010, 12:58. Anledning: Uppdatering / pudel

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

[QUOTE=algskraparn;
                      Men sorgmanteltetror är väl ett bra exempel på en fisk som är HÅRT inavlad, de härstammar väl från 3 st individer någon gång långt tillbaka i tiden?[/QUOTE]

Visst är det ofta man ser defekta Sorgmanteltetror

personligen tror jag det var vanligare för ca 20-25 år sedan på dom

man skrek alltid inavel

men jag tror att det var felaktig förvaring av äggen samt vattenkvaliten under uppväxten

andra arter som var dåliga på den tiden är Scalare o Tigerbarb, dessa är mycket bättre nu.
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• JK.
                        Användare
                        • June 2010
                        • 136

När det här ändå är ett ciklidforum kan man ju passa på att fråga. Vad är skillnaden mellan altumskalare och andra skalarer? Jag har läst att altum är väldigt svårodlad, men andra skalarer är det inte, stämmer det?

Kommentar

• Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • February 2008
                          • 1032

När det här ändå är ett ciklidforum kan man ju passa på att fråga. Vad är skillnaden mellan altumskalare och andra skalarer? Jag har läst att altum är väldigt svårodlad, men andra skalarer är det inte, stämmer det?
                          Jag skulle vilja dela in det hela i VF och odlade skalarer.
                          VF skalarer är inte det enklaste man kan ge sig på inte minst altum som bara mig veterligen odlats en gång i akvarium. (svensk odlare)
                          Odlade skalarer blir enklare och enklare ju längre från VF de är.
                          Kvaliteten hos odlat kan vara riktigt bra men vad det handlar om är acceptansen hos fisken ökar för varje generation med vårt vatten och begränsade livsutrymme.
                          Dessutom sprids kunskapen mellan odlare allt snabbare.
                          All odling handlar om att hitta nyckeln till den fisk som skall odlas, ibland är det lätt ibland mkt svårt.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• JK.
                            Användare
                            • June 2010
                            • 136

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Jag skulle vilja dela in det hela i VF och odlade skalarer.
                            VF skalarer är inte det enklaste man kan ge sig på inte minst altum som bara mig veterligen odlats en gång i akvarium. (svensk odlare)
                            Odlade skalarer blir enklare och enklare ju längre från VF de är.
                            Kvaliteten hos odlat kan vara riktigt bra men vad det handlar om är acceptansen hos fisken ökar för varje generation med vårt vatten och begränsade livsutrymme.
                            Dessutom sprids kunskapen mellan odlare allt snabbare.
                            All odling handlar om att hitta nyckeln till den fisk som skall odlas, ibland är det lätt ibland mkt svårt.
                            Intressant! Helt riktigt, det bör ju vara skillnader mellan viltfångade och odlade och hur många generationer som gått från de viltfångade.

Det är väl positivt om fiskarna anpassar sig till vårt vatten och de möjligheter vi har att hålla dem?

Jo ungefär så har jag också tänkt, vad är det som gör chokladgurami så svår att odla, vad har man inte upptäckt, eller kanske missat? Varför har man upptäckt hur man ska göra med andra arter som också är svåra? Det är antagligen så många olika variationer som samspelar med varandra, att det är svårt att testa, utvärdera och komma fram till vad som fungerar.

Appropå chokladgurami så är ju även labyrintfiskar intressanta!

När värmen har lagt sig ska jag iväg och kolla in olika fiskar, slöjstjärtar, tetror och labyrintfiskar och vad som finns, inklusive de förslag jag har fått i den här tråden.

Kommentar

• JK.
                              Användare
                              • June 2010
                              • 136

Just det, ytterligare ett par saker. Det här med filter, innerfilter eller ytterfilter eller luftdrivet filter? Är det beroende på akvariets storlek? Bör man ha en luftpump och syresten? Eventuell doppvärmare, kanske bör man satsa på två stycken, en vid akvariets varje kortsida?

Bäst att vara förberedd även om man kan få hjälp i affären.

Kommentar

Arbetssätt...