Odling av fisk för nybörjare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag skulle föreslå ett akvarium med enbart kejsartetra, med mycket växter så
    blir det yngel av sig själv och de växer bra, så man kan "skörda" lite då och då. typ ett 150-200 liters akvarium med 10-15 tetror till start. lätta att sälja
    är de.
    Vill man odla mer mängd så är barber tex koppar,prakt, guld bra att
    odla i separat akvarium med "galler" så att de ej äter rommen.
    Även dessa är rätt så enkla att föda upp.
    Det verkar häftigt. Förslaget med kejsartetror är ju en bekväm lösning, lite som en kombination av ett fint akvarium att titta på samtidigt som det fungerar som odlingsakvarium. Ingen dum idè!

Ja sådant där nät som ligger över bottensubstratet liksom, jag tror jag förstår. Det hade varit roligt att lyckas sälja fina exemplar som en bekräftelse på att man har lyckats, annars är det mest tänkt som en hobbyverksamhet. Men det kan säkert kännas fint att få fram större mängder med.

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej

Jag är medlem i Skandinaviska Killisällskapet. Det finns ganska många lättodlade killies där äggen inte måste ha en viloperiod (torka). Många går utmärkt att odla i permanent odlingsakvarium. Det går även samla ägg i garntoffsar där fiskarna leker. Enklast är kanske att ta bort hanarna ett tag och sedan släppa i dem. Efter några dagar tar man bort alla fiskarna och föder upp ynglen i akvariet.

Snäckor rör generellt sätt inte ägg från killies (eller, rör dem gör de men de rengör dem snarare och äter inte upp dem).
      Hej, vilket sammanträffande! Jag hittade in till era sidor förut under kvällen faktiskt. Börjar jag med killifiskar är det kanske bra att bli medlem? Får man bli medlem även som nybörjare innan man ens startat upp liksom?

Ja precis, jag tänkte börja med sådana killi-fiskar och sedan, om det har gått bra, övergå till årstidsfiskar. Det är hur häftigt som helst och väldigt fascinerande, dessutom rätt udda sätt att odla upp fisk på!

Tack för tipsen, det finns nog mycket knep jag kan lära mig, sådant man inte kommer på själv. Ett par akvarium är alltså bra att starta med när man skaffar killi-fiskar då? Jag tror hellre att jag köper av någon odlare eller från någon i en förening än i en affär. Jag undrar också över om man inte bör ha rätt så stora akvarium ändå när man har killifiskar? En del rekommendationer känns lite väl små, som till exempel 15 liter. Men jag kan ju ha fel.

Kommentar

• algskraparn
        Användare
        • September 2006
        • 159

...minst lika lätta som guppy om...
        I min värld börjar och slutar cirkeln med guppy.
        Man kan faktiskt göra guppyodling ganska komplicerad.

Med lite möda och eftertanke kan fantasiska avelsresultat uppnås på förhållandevis kort tid..

Läs mer på: http://www.guppys.se/

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av JK.
          Hej, vilket sammanträffande! Jag hittade in till era sidor förut under kvällen faktiskt. Börjar jag med killifiskar är det kanske bra att bli medlem? Får man bli medlem även som nybörjare innan man ens startat upp liksom?

Ja precis, jag tänkte börja med sådana killi-fiskar och sedan, om det har gått bra, övergå till årstidsfiskar. Det är hur häftigt som helst och väldigt fascinerande, dessutom rätt udda sätt att odla upp fisk på!

Tack för tipsen, det finns nog mycket knep jag kan lära mig, sådant man inte kommer på själv. Ett par akvarium är alltså bra att starta med när man skaffar killi-fiskar då? Jag tror hellre att jag köper av någon odlare eller från någon i en förening än i en affär. Jag undrar också över om man inte bör ha rätt så stora akvarium ändå när man har killifiskar? En del rekommendationer känns lite väl små, som till exempel 15 liter. Men jag kan ju ha fel.
          Hej

Självklart kan du bli medlem och liksom NCS har de en tidning. De flesta artiklarna är på danska men en hel del är på svenska (Självklart kan du vara medlem i båda föreningarna ).

Killis finns knappt i affärerna så det är "nödvändigt" att bli medlem. Då får du tillgång till deras "köp och sälj" och har möjlighet att åka hem och besöka folk samt köpa fisk.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
            Användare
            • June 2010
            • 136

Hej

Självklart kan du bli medlem och liksom NCS har de en tidning. De flesta artiklarna är på danska men en hel del är på svenska (Självklart kan du vara medlem i båda föreningarna ).

Killis finns knappt i affärerna så det är "nödvändigt" att bli medlem. Då får du tillgång till deras "köp och sälj" och har möjlighet att åka hem och besöka folk samt köpa fisk.
            Hejsan. Det är bra, killifiskar väcker mitt intresse ännu mer i och med att de inte är vanliga i affärerna. Har man möjlighet att få tips och kanske lite hjälp på traven också när man börjar med killifiskar?

Det verkar vara ganska ekonomiskt med killifiskar med. Man skulle kunna skaffa ett kar och fiskar och börja med att studera dem, en god början tror jag.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hejsan. Det är bra, killifiskar väcker mitt intresse ännu mer i och med att de inte är vanliga i affärerna. Har man möjlighet att få tips och kanske lite hjälp på traven också när man börjar med killifiskar?

Det verkar vara ganska ekonomiskt med killifiskar med. Man skulle kunna skaffa ett kar och fiskar och börja med att studera dem, en god början tror jag.
              Jag rekomenderar dig verkligen att åka på deras utställning i slutet av augusti (ja kan tyvärr inte). Då kan du prata om fisk (gå på "hyggeafton" t ex) och köpa billiga fiskar på auktionen. Ta bara reda på vilka som är enkla. http://www.killi.dk/index.php?option...9%3Dsv&lang=en
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
                Användare
                • June 2010
                • 136

Fint, jag har fått en hel del att fundera på!

Kommentar

• JK.
                  Användare
                  • June 2010
                  • 136

Ursprungligen postat av algskraparn
                  I min värld börjar och slutar cirkeln med guppy.
                  Man kan faktiskt göra guppyodling ganska komplicerad.

Med lite möda och eftertanke kan fantasiska avelsresultat uppnås på förhållandevis kort tid..

Läs mer på: http://www.guppys.se/

Guppy är roliga fiskar! Framodling av guppy är nog inte så lätt nej, eller förädling eller vad det kallas. Hade jag satsat på det kanske jag hade velat börja med viltfångade, jag tänker på inavel och dylikt. Hur ligger det till med det och guppy egentligen?

Behöver man vara insatt i genetik för det här med guppy?

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

A. gardneri och A. striatium var mina första killies. Jag kommer inte ihåg storleken på mina helglas akvarium men det gick ledigt in två akvarier på ett hyllplan i en Billybokhylla. Svart folie under karet, inget bottensubstrat, ngn snabbväxande växt (var det Cabomba?) fastklämd m h a småstenar, garnmopp och en ramp med glödlampa. Ingen doppvärmare behövdes (lägenhet). Två honor o en hane per kar gav multum med yngel. Vackra fiskar, anspråkslösa o lättskötta.

Jag måste trots detta säga att jag tycker ciklider ger mer än killies.

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Ursprungligen postat av nicson
                      A. gardneri och A. striatium var mina första killies. Jag kommer inte ihåg storleken på mina helglas akvarium men det gick ledigt in två akvarier på ett hyllplan i en Billybokhylla. Svart folie under karet, inget bottensubstrat, ngn snabbväxande växt (var det Cabomba?) fastklämd m h a småstenar, garnmopp och en ramp med glödlampa. Ingen doppvärmare behövdes (lägenhet). Två honor o en hane per kar gav multum med yngel. Vackra fiskar, anspråkslösa o lättskötta.

Jag måste trots detta säga att jag tycker ciklider ger mer än killies.
                      Tack för beskrivningen. Jag har läst att ett akvarium för killi-fiskar inte kan innehålla för mycket växter. En överdrift givetvis, men de verkar trivas bland mycket växter? Hur kommer det sig att du inte hade bottensubstrat? Var det på grund av att det var lättare att rengöra?

Det enklaste är väl om man har två akvarium, ett lekakvarium där ynglen sedan får växa upp och ett annat där föräldrarna kan vara när rommen är lagda och ynglen ska växa upp? Så de klarar alltså lägenhetsvärme bra då? Jag hittade information i någon gammal akvariebok där temperaturer mellan 22-24 och uppåt till någon temperatur jag inte minns nu. Men boken är inte helt ny.

Vackra arter må jag säga! Ciklider är också fina, diskusfisken är riktigt vacker till exempel. Men killiefiskar verkar lite speciellt, verkar ekonomiskt också.

Kommentar

• JK.
                        Användare
                        • June 2010
                        • 136

Ursprungligen postat av Henrik77
                        Nättetra, sorgmanteltetra Eller ett permanent odlingskar med briljanttetror å java mossa. otroligt underskattat. se bara till att det inte finns några snäckor å gärna ett bottenfilter så att ynglena inte sugs in i nått filter. Lycka till.
                        Jag kom på en sak så det är väl bäst att fråga. Briljanttetra är väl en ganska svår fisk att odla? Går idèn om permanent odlingskar med javamossa applicera på sorgmanteltetra med?

Jag kom visst på en sak till. Hur kommer det sig att man rekommenderar små akvarier till killifiskar? Är det på grund av att de lever i små vattensamlingar och dylikt i naturen?
                        Senast redigerad av JK.; 04 July 2010, 00:02.

Kommentar

• HåkanM
                          NCS Medlem

• November 2005
                          • 1296

Jag kom på en sak så det är väl bäst att fråga. Briljanttetra är väl en ganska svår fisk att odla? Går idèn ompermanent odlingskar med javamossa applicera på sorgmanteltetra med?

Jag kom visst på en sak till. Hur kommer det sig att man rekommenderar små akvarier till killifiskar? Är det på grund av att de lever i små vattensamlingar och dylikt i naturen?
                          Nja, både och, killis är små fiskar + att små akvarier är enklare att odla i.
                          Dessa är nog huvudskälen, men visst. vissa lever i små vatten men de är nog
                          ändå bra mycket större än våra burkar.

Kommentar

• JK.
                            Användare
                            • June 2010
                            • 136

Ursprungligen postat av HåkanM
                            Nja, både och, killis är små fiskar + att små akvarier är enklare att odla i.
                            Dessa är nog huvudskälen, men visst. vissa lever i små vatten men de är nog
                            ändå bra mycket större än våra burkar.
                            Tack för förklaringen. Stora akvarier är i och för sig lite lättare att sköta kanske, med tanke på biologiska balanser. Det är lite lockande att ha ett permanent odlingskar med som jag fick som förslag, men även briljanttetror äter väl sina egna yngel mig veterligen. Dessutom är de väl rätt svåra? I och för sig en utmaning då.

Kommentar

• algskraparn
                              Användare
                              • September 2006
                              • 159

Guppy är roliga fiskar! Framodling av guppy är nog inte så lätt nej, eller förädling eller vad det kallas. Hade jag satsat på det kanske jag hade velat börja med viltfångade, jag tänker på inavel och dylikt. Hur ligger det till med det och guppy egentligen?

Behöver man vara insatt i genetik för det här med guppy?
                              Inavel.. Ja visst kan de bli inavlade, precis som alla djur.
                              Men jag skulle inte säga att det är något som hör till nybörjarens bekymmer.

Om du skall ta fram en speciell variant är det bra att vara insatt i genetiken ja, annars nej.
                              Personligen roas jag av genetiken. Den är heller inte speciellt svår och det är alltid kul att lära sig något nytt.

Kommentar

• nicson
                                Användare
                                • January 2010
                                • 639

Apropå killifiskar - bäst att låta föräldrarna gå kvar i samma kar hela tiden. När de lekt flyttade jag garnmoppen till ett yngelkar. När jag tänker efter var det mest tidskrävande att dra upp artemia till ynglen. De skall ha mkt för de växer snabbt.

Kommentar

Arbetssätt...