Odling av fisk för nybörjare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

Odling av fisk för nybörjare?

Hej, det var en del år sedan jag hade akvarium. Jag har tänkt att ändra på det så småningom och är intresserad av att odla akvariefiskar. Det verkar rätt komplicerat så jag antar att det gäller att inte ta sig vatten över huvudet. Guppyyngel var inte svårt att få och mata så de blev stora och fina. Så, nästa steg? Romspridare kanske hade varit spännande. Jag tänkte först på någon tetrafisk då jag tycker att tetror är fascinerande. Neontetra är nog för svårt för en nybörjare, glödbandstetra likaså antar jag.

Har ni några förslag på roliga fiskar som inte är alltför svåra? Har ni dessutom förslag på litteratur om odling? Jag har sett bilder där odlare inte använder sig av bottensubstrat och har ganska små ytor och ändå verkar få fisken att trivas.

Hittade den här sidan, där finns många arter, men inga direkta rekommendationer. http://www.akvariefisk.com/art/
  • Henrik77
    Användare
    • May 2006
    • 15

Nättetra, sorgmanteltetra Eller ett permanent odlingskar med briljanttetror å java mossa. otroligt underskattat. se bara till att det inte finns några snäckor å gärna ett bottenfilter så att ynglena inte sugs in i nått filter. Lycka till.

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Ursprungligen postat av Henrik77
      Nättetra, sorgmanteltetra Eller ett permanent odlingskar med briljanttetror å java mossa. otroligt underskattat. se bara till att det inte finns några snäckor å gärna ett bottenfilter så att ynglena inte sugs in i nått filter. Lycka till.
      Tack för svar. Ett permanent odlingskar verkar intressant. Menas det då att föräldrarna alltid bor i samma kar som ynglen? Är snäckorna skadliga?

Efter något sådant kanske man kan övergå till glödbanstetra och senare neontetra kanske?

Är även öppen för malar, ciklider och andra fiskarter. Om någon vill fylla på med fler arter eller tips är jag tacksam. Dags att kolla på nättera, sorgmanteltetra och brilajnttetra!

Just det, jag glömde tillägga att även slöjstjärt är något jag har funderat på, och fortfarande gör, att odla.
      Senast redigerad av JK.; 30 June 2010, 12:08.

Kommentar

• Henrik77
        Användare
        • May 2006
        • 15

Snäckorna äter rommen. Sebrafiskar är kul å lätta romspridare att testa på odling av.
        Slöjstjätar (guldfisk?) är oxå lätt på våren i alla fall men kräver nog ett lite större akvarium.

Kommentar

• JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

Då förstår jag. Det där med snäckor minns jag var ett återkommande problem, jag tror att man ofta fick dem tillsammans med växter och sedan var det svårt att bli av med dem. Men det ska nog ge sig.

Sebrafiskar ja, just det! De ser fina ut, jag har läst lite om dem. Slöjstjärtar och guldfiskar tillhör, mig veterligen, samma art. Guldfisken odlades väl fram av någon karpfisk, därefter kom varianten slöjstjärt. Så tror jag det ligger till. Jo, de kräver en del plats, men är verkligen intressanta fiskar. Guldfiskar går nog ha i akvarium med, men är en dammfisk också. Slöjstjärtar är väl mer utpräglade akvariefiskar.

Nu finns det en hel del att välja mellan och söka vidare. Tetrorna och sebrafiskarna och slöjstjärtar.

Kommentar

• Anna Österman
            Användare
            • March 2006
            • 282

En underskattad och trevlig art är kardinalfisken (Tanichtys albonubes), inte att förväxla med kardinaltetran. Den odlas som sebrafisken-dock behöver du inte ens doppvärmare. Det trevliga är att ynglen ser ut ungefär som en neontetran men utan det röda-förr i tiden lär den ha kallats "fattigmans neontetra" enligt IPC Stora Akvariebok. Såg själv på Danmarks Akvarium där de hölls i ett akvarium med jättesalamander och ynglen är mycket lika neontetror. Där hade de javamossa och det var i stort sett det.

Du har förövrigt helt rätt-guldfisken och slöjstjärten är samma art och härstammar från silverrudan.

Lycka till med din odling!
            Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• JK.
              Användare
              • June 2010
              • 136

Tack för informationen. Kardinalfisk har jag läst lite om, men du har nog rätt i att den kanske är underskattad. Här hittade jag mer information om dem, http://www.akvariefisk.com/art/kardinalfisk.php

Ser ju riktigt fina ut. I en bok jag har ser de lite annorlunda ut än på bilden i länken, men de ser trevliga ut även där. Ekonomiskt och enkelt då också! Lysrörsarmatur, filter och luftpump då. Jag hade tänkt mig ett akvarium för de vuxna fiskarna och ett odlingsakvarium där de kan lägga ynglen då, i och för sig så kanske det fungerar med bara ett akvarium också, men antalet blir nog inte lika stort.

Hoppas de är ganska lätta att bli av med sen, ynglen menar jag. Men det här verkar intressant! Så fick jag ett litteraturtips också då.

Just det, silverrudan var det ja.

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Oavsett vad du odlar så bör du vara ganska krass när du gallrar bland ynglen. Bland vissa arter är det säkert inte lämpligt att behålla mer än 10 % av de ursprungligen kläckta. Blekt färgade men framförallt små till växten bör avlivas (bland yngel är kokning mkt snabbt och effektivt). Det är bl a sannolikt kommersiella odlares inställning att dra upp o sälja allt som simmar som leder till storleksmässigt allt mindre (och sämre?) fiskar vad tiden lider.

Kommentar

• JK.
                  Användare
                  • June 2010
                  • 136

Jo just det, det där har jag tänkt på en del faktiskt. Det verkar också som om vissa fiskarter har avlats hårdare än andra. Mig veterligen så är lite inavel ingen fara, inte heller indirekt sådan. Men för mycket inavel borde ha negativa konsekvenser.

Innebär inte det att man bör införskaffa fiskarna från olika odlare, om jag vill sätta samman ett stim på 20 fiskar som exempel, då kanske man borde införskaffa dem från 4 eller 5 olika ställen?

När jag ska odla så vill jag få fram fina fiskar, hellre färre men friska och välväxta och fina, än väldigt många. Är det svårt att få sålt fiskarna sedan eller ge bort dem?

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

Läs boken om regnbågsfiskar som recenserades i senaste Ciklidbladet o dra upp sådana till utfärgad storlek så kan du sälja dem! Just regnbågsfiskarna verkar vara kraftigt känsliga för inavel om man får tro boken, men det lär ju ta flera år (tre generationer) innan du är där.

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Regnbågsfiskar är väldigt vackra och även intressanta. Jag har varit och kollat på fiskar samt läst en hel del. Ja det jag läst har skett under en längre tidsperiod. Jag har bestämt mig för äggläggande tandkarpar, eller killifiskar. Det finns till och med ett sällskap som sysslar med just sådana fiskar. Oerhört fascinerande fiskar tycker jag!

Det utesluter förvisso inte att man kan ha regnbågsfiskar också, i ett annat akvarium. Tack för alla intressanta förslag och synpunkter, helt klart något att överväga också.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Det måste ju även påpekas att flera ciklider är minst lika lätta som guppy om de får rätt förutsättningar. Som första ciklid att odla föreslår jag nog palettciklid eller zebraciklid, men kom ihåg att ynglen kan vara svårsålda, särskilt om de inte får massor av mat och däremed inte i toppskick. I något större akvarier är många malawiciklider extremt lättodlade och det går ha ett permanent odlingsakvarium, men då helst ett artakvarium för att undvika korsningar.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
                          Användare
                          • June 2010
                          • 136

Jo det har jag förstått att en del ciklider förökar sig lätt och kan vara produktiva. Det här är ett intressant ämne. Så som jag har förstått det så borde ju maten vara av stor betydelse för fiskarnas utveckling, både vad gäller färg och kroppsform. Kanske till och med livslängd. Att sedan lyckas gallra ut sådana som kanske inte är så lämpliga och behålla de som är mer lämpliga, det kanske är svårare än själva odlingen.

Först att få fiskarna att trivas och leka, därefter att föda upp ynglen, och sedan se vilka man bör behålla och vilka man inte bör behålla. Det är olika steg och vilket steg som är svårast beror kanske på vilken eller vilka arter man väljer att ha.

Jag är nybörjare inom akvaristik, så det kan hända att jag har helt fel i mina resonemang.

Killifiskar blir det nog åtminstone att försöka sig på. I övrigt får det nog bli något av de fina förslag jag fått i den här tråden.

Kommentar

• HåkanM
                            NCS Medlem

• November 2005
                            • 1296

Jag skulle föreslå ett akvarium med enbart kejsartetra, med mycket växter så
                            blir det yngel av sig själv och de växer bra, så man kan "skörda" lite då och då. typ ett 150-200 liters akvarium med 10-15 tetror till start. lätta att sälja
                            är de.
                            Vill man odla mer mängd så är barber tex koppar,prakt, guld bra att
                            odla i separat akvarium med "galler" så att de ej äter rommen.
                            Även dessa är rätt så enkla att föda upp.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Hej

Jag är medlem i Skandinaviska Killisällskapet. Det finns ganska många lättodlade killies där äggen inte måste ha en viloperiod (torka). Många går utmärkt att odla i permanent odlingsakvarium. Det går även samla ägg i garntoffsar där fiskarna leker. Enklast är kanske att ta bort hanarna ett tag och sedan släppa i dem. Efter några dagar tar man bort alla fiskarna och föder upp ynglen i akvariet.

Snäckor rör generellt sätt inte ägg från killies (eller, rör dem gör de men de rengör dem snarare och äter inte upp dem).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...