Sötvattenssjöhästar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik77
    Användare
    • May 2006
    • 15

    Sötvattenssjöhästar

    Hej. Någon som vet om det finns sjöhäster som lever i sötvatten och som förekommit i akvarieaffärer. Menar inte kantnålar utan sjöhästar med "klassisk" look. Läste att den Långnosad sjöhästen kan gå upp i themsen. Någon som vet nått?
  • Anna Österman
    Användare
    • March 2006
    • 282

    #2
    Är du helt säker på att det är långsnosad sjöhäst. Enligt fishbase finns den ju inte ens i atlanten


    däremot kortnosad sjöhäst har ju ett utbredningsområde som stämmer för att gå upp i Themsen
    Hippocampus hippocampus, Short snouted seahorse, , Pipefishes and seahorses, maturity


    JAg har inte hört talas om att det skulle finnas en sötvattenslevande sjöhäst men det finns sjöhästar i svarta havet som ju har en betydligt lägre salthalt så att enstaka populationer anpassat sig är inte omöjligt.

    Mitt tips är att du ger dig in på Fishbase och kollar. http://www.fishbase.de är den mest stabila länken.
    Fiskar är vänner-inte mat!

    Kommentar

    • Henrik77
      Användare
      • May 2006
      • 15

      #3
      Grejen är den att en jobbarkompis brorsa en gång i tiden köpte ett par sjöhästar å släppte i sittt sötvattenskar. Jag är lite lätt inne på att handlaren sålde nått olämpligt bara för att få sålt nått.

      Kommentar

      • Anna Österman
        Användare
        • March 2006
        • 282

        #4
        Ursprungligen postat av Henrik77
        Grejen är den att en jobbarkompis brorsa en gång i tiden köpte ett par sjöhästar å släppte i sittt sötvattenskar. Jag är lite lätt inne på att handlaren sålde nått olämpligt bara för att få sålt nått.
        Utifrån vad jag läst är jag beredd att dela din uppfattning.
        Fiskar är vänner-inte mat!

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • June 2009
          • 249

          #5
          Gotlandsruss dricker iallafall sötvatten..I övrigt så behöver themsen ett rejält vattenbyte.Hu,skitvatten.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Nej det finns det inte (åtminstone inte enligt de sjöhäst- och kantnålsforskare jag känner), men det finns sötvattenskantnålar (vet inte om det finns mer än en art)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • January 2008
              • 269

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              men det finns sötvattenskantnålar (vet inte om det finns mer än en art)
              Finns några olika arter som lever i sötvatten. Enneacampus ansorgii är väl den mest färggranna, blir lagom stor också. Sen finns det ett gäng olika Doryichthys.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Tack för infot Oaken. Vet du om någon av dessa hålls i akvarium "i generationer" dvs går de odla på ett "hållbart" sätt?

                Tidvattnet går föresten enda in i London så det kan säkert finnas sjöhästar i Themsen. Det är lite förvirrande det där med Britiska floder. River Humber är en vik, inte en flod t ex.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • January 2008
                  • 269

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Tack för infot Oaken. Vet du om någon av dessa hålls i akvarium "i generationer" dvs går de odla på ett "hållbart" sätt?

                  Tidvattnet går föresten enda in i London så det kan säkert finnas sjöhästar i Themsen. Det är lite förvirrande det där med Britiska floder. River Humber är en vik, inte en flod t ex.

                  Enneacampus ansorgii har odlats en del, men jag vet inte över hur många generationer. Hur det är med Doryichthys vet jag inte.

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

                    #10
                    Det har vid flera tillfällen påträffats lekande sjöhästar i Themsen.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Henrik77
                      Användare
                      • May 2006
                      • 15

                      #11
                      tack för svaren. då är jag lite klokare.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...