Lite sommarinspiration

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • August 2009
    • 366

Ursprungligen postat av tege
    Spännande nästan varje dag lär man sig något nytt, nu blev jag väldigt nyfiken på hur man löser temperaturhållningen utan el/doppvärmare i ett kar där det ska simma ciklider i drygt eller ca: 25 gradigt vatten.
    I mitt kar håller jag 25 grader utan doppvärmare, bara med hjälp av lyse (2*30 watt T och en pump. Behövs mer värme borde man kunna göra en värmeanordning där vattnet kyler drivdon, t.ex.

Klart vi pratar förbi varandra, LN:s första länk var helt klart växtakvarier i den övre skolan, dom tänker jag på.
    Helt enkelt brinner jag för stenburkar med fisk därefter, vill helst inte hålla på att krångla med döda växtdelar som täpper till insugen till mina fina filterpumpar. Vet inte ens vad CO2 är för något i akvariesammanhang.
    Då är vi kanske närmre varandra än vi tror! Dom insnöade växtkaren är inte heller riktigt min favvis pga att dom kräver så pass mycket tillägg i form av CO2, PMDD, belysning, etc.

Tycker du och några andra här på forumet kan starta en tråd där ni beskriver era växtfilter och alla fördelar med det, olika lösningar mm. mm.
    Aim to please...Jag försöker nu få ihop nått vettigt i filterväg som förhoppningsvis kan bli en artikel i CB.

Att kalla oss som håller oss till beprövad filterteknik med cirkpumpar för ytliga varelser, jämföra mig med en löpsedel på Aftonbladet är helt klart den värsta förolämpning jag har råkat ut för.
    Skönt - då tycker vi iaf lika om Aftonbladet!

Min poäng är att "snygga fiskar som förökar sig" är ganska ytligt. Akvaristiken har mer att ge.

Ps. CO2 är koldioxid - något växterna lever på och omsätter till bland annat O2, dvs syregas - något vi lever på.
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Tro mig, har klurat en del på algaescrubbers.

Har även sett algaescrubbers i kombo med wavebucket (alltså man kör långa rännor som kan tippa över, där algerna får växa). Känns lockande att få vattenrörelsen också, inte "enbart" algreningen. Sådant borde vara dunder i en sjöciklidburk.

Hilsen,

/P
      Du kan spendera lite tid har sa far du ideer pa mycket.

Mega Powerful Nitrate and Phosphate Remover - DIY! Part 1 of 3 Are you tired of green on your rocks? Do you have to clean your glass more than once a week? Well then I'm sure you've been told (or you've figured out) that your Nitrate and/or Phosphate are too high. Sure enough, if these...

Spana in rannorna som ligger uppepa akvariet / låg profil. Det kan vara nagot for dig om du har problem med utrymme.

Har ar en sida med Q&A
      Discussion forum about Algae Scrubbers and how to use them to filter water, and cultivate seaweed
      Senast redigerad av Norrland; 01 July 2010, 11:40.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av Norrland
        Spana in rannorna som ligger uppepa akvariet / låg profil. Det kan vara nagot for dig om du har problem med utrymme.
        Vilken sida i länken finns dom på???
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
          Akvaristiken har mer att ge.
          Ahhhhhhhhh,,,,,, där är ju meningen med "Smålands Ciklid & Akvarieförening"

Akvaristiken har mer att ge - borde bli vårt måtto.

O då pratar ja inte om växter eller ej, stenakvarium eller ej, salt eller sött, teknik eller ej.

Ja,,,,, alla typer av inriktingar i hobbyn kan vara med på ett sånt måtto

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Tycker du och några andra här på forumet kan starta en tråd där ni beskriver era växtfilter och alla fördelar med det, olika lösningar mm. mm.
            Jag skrev en artikel om filtrering plus lite växtlösningar i CB 2/2009. Har du inte den finns den att läsa här:

Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

Växter kompletterar helt enkelt fisk som hand i handsken, är min slutsats. Att bara köra på så effektiv filtrering det går hjälper inte fullt ut, eftersom ett vanligt filter i princip enbart hanterar kväveföreningar. Det är nog så viktigt, men växter gör MER. Man kan iof köra med denitrifierande filter också, men då dyker rätt snabbt problem med cyano/blågrönalger upp. Denitrifierande filter hanterar kvävet finfint, men fosfor blir kvar. Rubbas den balansen för mycket så kommer algerna som per post. Bockar och bugar. Det enda den normale sjöciklidfantasten med stenröse kan göra är att byta vatten, vilket funkar perfekt om man inte slarvar. Helt klart kan man köra sina burkar så, går utmärkt. Men varför inte ta ett steg till och skaffa en buffert plus något som gör MER än att klippa kvävet?

Som sagt, jag begriper inte att så få ciklidister inte kör med växter också, på något sätt. De gör skillnad.

Hilsen,

/P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 July 2010, 13:24.
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Norrland
              Du kan spendera lite tid har sa far du ideer pa mycket. [/url]
              Din racksing... ..jag har ju inte betat av alla idéer jag har redan nu!! Men jag tackar i vilket fall, en vacker dag så landar lokalen i något vettigt!!

Hilsen,

/P

Kommentar

• Engelholm Audio
                Användare
                • August 2009
                • 366

Ursprungligen postat av LN
                Ahhhhhhhhh,,,,,, där är ju meningen med "Smålands Ciklid & Akvarieförening"

Akvaristiken har mer att ge - borde bli vårt måtto.

O då pratar ja inte om växter eller ej, stenakvarium eller ej, salt eller sött, teknik eller ej.

Ja,,,,, alla typer av inriktingar i hobbyn kan vara med på ett sånt måtto
                Ser man på - jag kom på en slogan utan att veta om det!
                Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Ursprungligen postat av LN
                  Vilken sida i länken finns dom på???
                  Pa sidan 48-49 (SantaMonica)

Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ha den vart läcker

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Jag skrev en artikel om filtrering plus lite växtlösningar i CB 2/2009. Har du inte den finns den att läsa här:

Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

Växter kompletterar helt enkelt fisk som hand i handsken, är min slutsats. Att bara köra på så effektiv filtrering det går hjälper inte fullt ut, eftersom ett vanligt filter i princip enbart hanterar kväveföreningar. Det är nog så viktigt, men växter gör MER. Man kan iof köra med denitrifierande filter också, men då dyker rätt snabbt problem med cyano/blågrönalger upp. Denitrifierande filter hanterar kvävet finfint, men fosfor blir kvar. Rubbas den balansen för mycket så kommer algerna som per post. Bockar och bugar. Det enda den normale sjöciklidfantasten med stenröse kan göra är att byta vatten, vilket funkar perfekt om man inte slarvar. Helt klart kan man köra sina burkar så, går utmärkt. Men varför inte ta ett steg till och skaffa en buffert plus något som gör MER än att klippa kvävet?

Som sagt, jag begriper inte att så få ciklidister inte kör med växter också, på något sätt. De gör skillnad.

Hilsen,

/P
                      Ja som sagt min önskan om en filtertråd finns ju här och nu. Visst har jag CB men helt ärligt, den hamnar på vardagsrumsbordet, bläddras igenom en eller två gånger sen blir den liggande. Länge sedan jag verkligen läste den tidningen, nu förstår jag att jag missat något.

VARFÖR FICK INTE DU 2009 års Guldaborre??? Förlåt Gabbi(vem du nu är). strålande artikel.

Hur som helst tycker jag det är spännande med lösningar som spar på våra tillgångar, håller på eller ska bygga om en 720 burk där jag funderar på att kapa längden på akvariet med slimline eller nått, för att lämna plats för div, filtrering. Har mest funderat på droppfilter, vet inte varför men hög syrenivå och troffar låter helt rätt för mig.
                      Nu blev man helt klart nyfiken på algfilter men är det verkligen försvarbart med sånt, ja menar pumpar plaströr plexi glas extra lampor mm. är det vekligen mindre miljöpåverkan med den utrustningen istället för ett extra vattenbyte ibland.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Na, na, na... Gabbi förtjänar verkligen Guldabborren mer än mig. Hon jobbar extremt mycket för hobbyn!! Köp hennes nya bok!! *s*

Spara på tillgångarna är rätt. Mer lurigt med vad som egentligen sparar på tillgångar, ffa om vi ser det i ett tidsperspektiv. För att hitta nya sluga lösningar får man kanske tumma lite på principen att spara på tillgångar, det krävs ju lite saker för att testa något. JBF (som nämns i min artikel) tycker jag är delvis miljötänk. Återanvändning av flaskor samt filtermatta-bitar som annars skulle ha slängts. Algfilter är grymma, av det jag läst. Används i många större anläggningar, sök t ex på "Algaeturf".

Sedan, självklart - man får klura på vad ens eget kar kräver. Många verkligt vassa filterlösningar är inte tänkta för ett enskilt kar hemma.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Engelholm Audio
                          Användare
                          • August 2009
                          • 366

Ja som sagt min önskan om en filtertråd finns ju här och nu. Visst har jag CB men helt ärligt, den hamnar på vardagsrumsbordet, bläddras igenom en eller två gånger sen blir den liggande. Länge sedan jag verkligen läste den tidningen, nu förstår jag att jag missat något.

VARFÖR FICK INTE DU 2009 års Guldaborre??? Förlåt Gabbi(vem du nu är). strålande artikel.

Hur som helst tycker jag det är spännande med lösningar som spar på våra tillgångar, håller på eller ska bygga om en 720 burk där jag funderar på att kapa längden på akvariet med slimline eller nått, för att lämna plats för div, filtrering. Har mest funderat på droppfilter, vet inte varför men hög syrenivå och troffar låter helt rätt för mig.
                          Nu blev man helt klart nyfiken på algfilter men är det verkligen försvarbart med sånt, ja menar pumpar plaströr plexi glas extra lampor mm. är det vekligen mindre miljöpåverkan med den utrustningen istället för ett extra vattenbyte ibland.
                          Now you're talking, Tege!
                          Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Sedan, självklart - man får klura på vad ens eget kar kräver. Många verkligt vassa filterlösningar är inte tänkta för ett enskilt kar hemma.

Hilsen,

/P
                            Patrik kan inte du köra ett föredrag hos Smålands Ciklid och Akvarieförening nu till hösten??
                            Med inrikting på filter.
                            Det hade varit kanonkul att träffas igen om inte annat

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                              Now you're talking, Tege!
                              Förbrödring ahhhhh

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Har i USA har algae scrubber blivit mycket populara. Protein skimmer industrin är väldigt nervösa over hur populara denna metod blivit. Rent kemiskt slar inget alg-filtren da slut producten blir syre och enormt laga nivaer pa oönskade biproducter. Dom ar valdigt enkla att bygga och billiga i jamforelse med skimmers och andra filter losningar.

Dom andvander denna metod att rengora hela sjoar och vattendrag har i USA. Onekligen effectiv losning utomhus. Dom andvander sig aven av vaxt filter.

Har ar en lista pa effectiva vaxter:
                                Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Kommentar

Arbetssätt...