Lite sommarinspiration

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Jepp jepp ja ska testa det där med ett litet kar tillkopplat me växter i och kanske t.o.m över. Så att bara rötterna står i vattnet.

Ja/vi har precis startat en akvarieförening är vi kommar att diskutera och förhoppningsvis oxå testa lite olika metoder för just vattenrening.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Kände väl att jag trampade runt i storstövlarna, skönt att det finns några som reagerar.

Fortsätter min inslagna linje, är det här en trädgårdsförening eller en ciklidförening?
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Detta är en ciklidförening och somliga ciklidister har undervattensträdgårdar!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
          Svårt att slippa filter, men man kan helt klart välja mindre och mer miljövänliga pumpalternativ eftersom växterna ändå gör jobbet gratis!

Det färska vattnet i kranen är också en miljöpåverkan, en resurs att ta hand om. Tack vare balans kan ditt gamla akvarie-skit-vatten brytas ned och bli bra vatten igen!

Jag har en djup övertygelse att ditt förhållningssätt är helt fel, i det stora hela! Det är för ytligt, för konsumerande och inte dyft bättre än Aftonbladets löpsedlar.
          Miljöpåverkan.....då kan man väl lika bra lägga ner?

Om du har växter istället för pumpar o filter, då måste du byta ut dom eldrivna pumparna mot eldrivna doppvärmare, vinst lika med noll. Sen ska vi tänka på ökat belysningsbehoven för växterna, vad kostar det?

Färskt vatten har vi gott om i det här landet ser inte ett vattenbyte som mer kostsamt/miljöpåverkande än att vattenverket tjänar ett par hundringar extra per år. Mitt akvarieskit får reningsverket ta hand om och göra om det till rent vatten, inbillar mig att dom gör det bättre än jag.

vad som är ytligt eller rätt och fel det får man alltid veta i efterhand. Oftast är det som är rätt idag, helt fel om tjugo till femtio år.

Nu handlade det om inspiration, eftersom jag gillar afrikanska ciklider så blir det steninredningar med massor av fisk, tycker oftast fisken hamnar i 5:e hand i ett snyggt växtakvarium.

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Det är bra Tege ja gillar debatter
            sen håller ja inte med dig men det är en helt annan sak.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lite mera stenakvarium

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av LN
              Det är bra Tege ja gillar debatter
              sen håller ja inte med dig men det är en helt annan sak.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lite mera stenakvarium
              Det där kallar jag en riktig Malawibiotop, nästan som på riktigt. inga snirklande gröna skräpväxter som förstör helhetsintrycket av färggranna ciklider.

Kommentar

• Engelholm Audio
                Användare
                • August 2009
                • 366

Ursprungligen postat av tege
                Miljöpåverkan.....då kan man väl lika bra lägga ner?
                1 eller 0, svart eller vitt, dag eller natt...
                Allvarligt så försöker jag nyansera det hela - går det spara in och minska på påverkan är det helt klart målet.

Om du har växter istället för pumpar o filter, då måste du byta ut dom eldrivna pumparna mot eldrivna doppvärmare, vinst lika med noll. Sen ska vi tänka på ökat belysningsbehoven för växterna, vad kostar det?
                Värmen går att lösa på flera olika sätt och det är inte ett måste att kompensera med doppvärmare.

Ang ljuset så är det heller inte nödvändigt att biffa upp med en 6x80 watts T5 ramp. Det finns växter och förhållande som säkert klarar sig på befintligt ljus i karet.

Färskt vatten har vi gott om i det här landet ser inte ett vattenbyte som mer kostsamt/miljöpåverkande än att vattenverket tjänar ett par hundringar extra per år. Mitt akvarieskit får reningsverket ta hand om och göra om det till rent vatten, inbillar mig att dom gör det bättre än jag.
                Att dom gör det bättre bygger på att du gett upp och inte ens försöker.

vad som är ytligt eller rätt och fel det får man alltid veta i efterhand. Oftast är det som är rätt idag, helt fel om tjugo till femtio år.
                Att gamla sanningar omprövas och värderas om är naturligt och bra.
                Vi får se om vi nån gång i framtiden ångrar ett beslut att minska t.ex. elkonsumptionen. Jag vet vad mina pengar ligger på.

Nu handlade det om inspiration, eftersom jag gillar afrikanska ciklider så blir det steninredningar med massor av fisk, tycker oftast fisken hamnar i 5:e hand i ett snyggt växtakvarium.
                Kanske är det så enkelt att vi pratar förbi varandra. Jag vurmar inte för aqua-scapade kar, fyllda till bredden med all sköns växter i regnbågens alla färger (och fiskarna är en bi-sak), 1.2 watt belysning per liter vatten, CO2 med 18 bubblor i sekunden.
                Vänliga hälsningar, Pär!
                CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

En million varianter av algae scrubbers men denna ar ratt bra..
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                    Värmen går att lösa på flera olika sätt och det är inte ett måste att kompensera med doppvärmare.

Ang ljuset så är det heller inte nödvändigt att biffa upp med en 6x80 watts T5 ramp. Det finns växter och förhållande som säkert klarar sig på befintligt ljus i karet.

Att gamla sanningar omprövas och värderas om är naturligt och bra.
                    Vi får se om vi nån gång i framtiden ångrar ett beslut att minska t.ex. elkonsumptionen. Jag vet vad mina pengar ligger på.

Kanske är det så enkelt att vi pratar förbi varandra. Jag vurmar inte för aqua-scapade kar, fyllda till bredden med all sköns växter i regnbågens alla färger (och fiskarna är en bi-sak), 1.2 watt belysning per liter vatten, CO2 med 18 bubblor i sekunden.
                    Spännande nästan varje dag lär man sig något nytt, nu blev jag väldigt nyfiken på hur man löser temperaturhållningen utan el/doppvärmare i ett kar där det ska simma ciklider i drygt eller ca: 25 gradigt vatten.

Klart vi pratar förbi varandra, LN:s första länk var helt klart växtakvarier i den övre skolan, dom tänker jag på.
                    Helt enkelt brinner jag för stenburkar med fisk därefter, vill helst inte hålla på att krångla med döda växtdelar som täpper till insugen till mina fina filterpumpar. Vet inte ens vad CO2 är för något i akvariesammanhang.

Tycker du och några andra här på forumet kan starta en tråd där ni beskriver era växtfilter och alla fördelar med det, olika lösningar mm. mm.
                    Att kalla oss som håller oss till beprövad filterteknik med cirkpumpar för ytliga varelser, jämföra mig med en löpsedel på Aftonbladet är helt klart den värsta förolämpning jag har råkat ut för.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Norrland
                      En million varianter av algae scrubbers men denna ar ratt bra..
                      http://www.youtube.com/watch?v=_P0ZI...eature=related
                      Den vart rätt cool, men dom ja sett verkar vara himla svåra att rengöra. Men dom kommer ju åt kolen i luften o dessutom så skippas säkerligen nitrit.nitrat steget för att dom använder amoniumet direkt. Dessutom blir ju vattnet kanonsyresatt.
                      Dock blire så i vårt torra klimat att det avdunstar en hel del vatten på det sättet.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Det ja skulle vilja testa är ett refugkar med snabbväxande plantor av 2-3 slag som växer ur vattnet o upp 10-20 cm så att dom kan komma åt co2 ur luften och näringen ur vattnet. Alltså så att man slipper tillsätta co2 i vattnet.

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Ursprungligen postat av LN
                          Den vart rätt cool, men dom ja sett verkar vara himla svåra att rengöra. Men dom kommer ju åt kolen i luften o dessutom så skippas säkerligen nitrit.nitrat steget för att dom använder amoniumet direkt. Dessutom blir ju vattnet kanonsyresatt.
                          Dock blire så i vårt torra klimat att det avdunstar en hel del vatten på det sättet.
                          Som sagt. Det går att göra på flera sätt som bla tillgodoser avdunstingen. Plantor går också bra men dom är inte lika effectiva som alger. Jag ska sjalv bygga en innom kort som andvander sig av alger. Uppepå/baksidan av akvaiet.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Mm, algaescrubbers borde sprida sig mer i Sverige. Har iof ingen själv (men jag har växter...), men har hittills inte sett någon scrubber i Sverige öht.

Hilsen,

/P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mm, algaescrubbers borde sprida sig mer i Sverige. Har iof ingen själv (men jag har växter...), men har hittills inte sett någon scrubber i Sverige öht.

Hilsen,

/P
                              Du får bli först!

Det finns ganska kul video snutt pa youtube då dom sätter en algae scrubber pa ett reef system. Efter ett par månader ser man hur algerna svultit ihjäl i akvariet. Det blir ungefar samma effect som att kora shrimps i en vaxt burk.

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Tro mig, har klurat en del på algaescrubbers. Det finns dock ingen plats i systemet för en sådan just nu. Har insett att jag verkligen måste bygga om min sump och lösa filtreringen på annat sätt, det kan bli så att det dyker upp en då. Lurar dock ännu mer på att bygga om en tank i själva systemet till ett verkligt växtfilter. Får se vart det landar, egentligen ville jag starta om från början och bygga helt nytt. KajP Påminde mig för ett tag sedan om att det är först vid tredje ombyggnaden av lokalen man blir helt nöjd... jag är fortfarande på första bygget!!

Har även sett algaescrubbers i kombo med wavebucket (alltså man kör långa rännor som kan tippa över, där algerna får växa). Känns lockande att få vattenrörelsen också, inte "enbart" algreningen. Sådant borde vara dunder i en sjöciklidburk.

Hilsen,

/P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...