Lite sommarinspiration

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Lite sommarinspiration

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Alltid kul att såhär i sommaren fundera lite på vad hösten har att erbjuda.
    Här är en länk till fantastiska bilder.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Jag tillhör dem som har tittat klart på ett sallads-kar eft tre minuter. Kmr nog för alltid hålla mig till kala sten-biotoper med fisk därtill...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Då är här något för Dig

Ja gillar sallad av många anledningar o den främsta är den kanske mest underskattade o det är att dom är mycke bra på att hålla vattenkvalliten till våra firrar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2748

Gröna växter = skräpigt akvarium

Skräpigt akvarium = dåligt vatten (tycker jag)

Just därför bara sten o sand i mina burkar. Diggar den andra filmen den inspirerar
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Broddan
          Användare
          • February 2008
          • 59

Herr Amano gör helt klart tjusiga växtburkar...
          Hälsningar

D

Kommentar

• Gäst

Lite "cool" nanoinspiration är inte heller fel i sommarhettan...
            Mvh/Andreas.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av tege
              Gröna växter = skräpigt akvarium

Skräpigt akvarium = dåligt vatten (tycker jag)
              Vad som syns eller inte är långtifrån hela sanningen. Sköter man en burk med växter rätt så ser det inte skräpigt ut. Ser Amanos kar skräpiga ut?

Dessutom kan växter göra ruskig nytta i en burk. Ett "motalternativ" är att vattnet ser klart och rent ut; därmed är det lämpligt för fisken. Krux: svårt skilja bra vatten från vatten med höga halter ammoniak/nitrit/nitrat/klor eller för den delen vodka (klart och fint!!).

En burk med välmående växter har helt enkelt bättre balans än en stenburk. Oavsett filter i stenburken, enligt min mening (undantag om man kör med växtfilter... *s*). Tillägg: odlar man alger i stenburken så räknas även dessa som växter. De gör ungefär samma sak för vattenkvaliteten.

Hilsen,

/P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2748

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Vad som syns eller inte är långtifrån hela sanningen. Sköter man en burk med växter rätt så ser det inte skräpigt ut. Ser Amanos kar skräpiga ut?

Dessutom kan växter göra ruskig nytta i en burk. Ett "motalternativ" är att vattnet ser klart och rent ut; därmed är det lämpligt för fisken. Krux: svårt skilja bra vatten från vatten med höga halter ammoniak/nitrit/nitrat/klor eller för den delen vodka (klart och fint!!).

En burk med välmående växter har helt enkelt bättre balans än en stenburk. Oavsett filter i stenburken, enligt min mening (undantag om man kör med växtfilter... *s*). Tillägg: odlar man alger i stenburken så räknas även dessa som växter. De gör ungefär samma sak för vattenkvaliteten.

Hilsen,

/P
                Du har säkert rätt, men den ändrar inte min åsikt

Många fiskar har slutat sitt liv i vodka(sprit på museum) Men så länge dom äter och leker hemma hos mig antar jag genom uteslutningsmetoden att det bara är vatten i burkarna.

Varför ska allt vara i balans och vem bestämmer vad som är balans?
                Ett rent och snyggt akvarium med snygga fiskar, det är balans för mig. Det finns nytt färskt vatten i kran att byta med. Att odla grönsaker för att slippa filter eller??? alla har vi våra egna intressen.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 293

Fetching popcorn.... vem ska vinna duellen

Nej men växter för all del, bara så jobbigt o få dem o klara sig i ett tanganyika kar
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Engelholm Audio
                    Användare
                    • August 2009
                    • 366

Ursprungligen postat av tege
                    Du har säkert rätt, men den ändrar inte min åsikt

Många fiskar har slutat sitt liv i vodka(sprit på museum) Men så länge dom äter och leker hemma hos mig antar jag genom uteslutningsmetoden att det bara är vatten i burkarna.

Varför ska allt vara i balans och vem bestämmer vad som är balans?
                    Ett rent och snyggt akvarium med snygga fiskar, det är balans för mig. Det finns nytt färskt vatten i kran att byta med. Att odla grönsaker för att slippa filter eller??? alla har vi våra egna intressen.
                    Svårt att slippa filter, men man kan helt klart välja mindre och mer miljövänliga pumpalternativ eftersom växterna ändå gör jobbet gratis!

Det färska vattnet i kranen är också en miljöpåverkan, en resurs att ta hand om. Tack vare balans kan ditt gamla akvarie-skit-vatten brytas ned och bli bra vatten igen!

Ett rent och snyggt akvarium med snygga fiskar, det är balans för mig.
                    Jag har en djup övertygelse att ditt förhållningssätt är helt fel, i det stora hela! Det är för ytligt, för konsumerande och inte dyft bättre än Aftonbladets löpsedlar.
                    Vänliga hälsningar, Pär!
                    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Anna Österman
                      Användare
                      • March 2006
                      • 282

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                      Svårt att slippa filter, men man kan helt klart välja mindre och mer miljövänliga pumpalternativ eftersom växterna ändå gör jobbet gratis!

Det färska vattnet i kranen är också en miljöpåverkan, en resurs att ta hand om. Tack vare balans kan ditt gamla akvarie-skit-vatten brytas ned och bli bra vatten igen!

Jag har en djup övertygelse att ditt förhållningssätt är helt fel, i det stora hela! Det är för ytligt, för konsumerande och inte dyft bättre än Aftonbladets löpsedlar.
                      Finns inga rätt och fel här. Själv har jag valt akvarium utan växter för att jag tycker det är snyggare när man håller malawi och tanganyika, men ett snyggt växtakvarium är en njutning att titta på (har dessvärre inte gröna fingrar själv. Är en krukväxt-seriemördare)
                      Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Engelholm Audio
                        Användare
                        • August 2009
                        • 366

Ursprungligen postat av Anna Österman
                        Finns inga rätt och fel här. Själv har jag valt akvarium utan växter för att jag tycker det är snyggare när man håller malawi och tanganyika, men ett snyggt växtakvarium är en njutning att titta på (har dessvärre inte gröna fingrar själv. Är en krukväxt-seriemördare)
                        När man säger att det inte finns rätt eller fel har man nog inte gått tillräckligt på djupet utan håller sig på för abstrakt nivå.

Det finns t.ex. beteenden och inställning som är bättre och sämre i det stora perspektivet.
                        Vänliga hälsningar, Pär!
                        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Well, vill man ha ett lättskött kar som funkar i lång tid så menar jag ändå att växter är oslagbart. Folk gör givetvis som de vill, men att anta att vattnet är bra för att fisken äter och leker anser jag vara ett felslut. Spreinart visade t ex på lite bakteriemätningar i Malawisjön kontra Malawiburkar - ingen rolig redovisning. I samma veva visade han hur en Monstera kan växa i en Malawiburk, inklusive skillnader i kvävehalterna mellan två burkar. De flesta firrar är också för anpassningsbara för sitt eget bästa, bara förändringarna går långsamt. Växter ger buffert, i relation till kväve, fosfor och tungmetaller.

Jag behöver tillsätta ämnen (i en Malawiburk!!) som de flesta byter vatten för att få bort... hyfsat argument, enligt mig.

Bra vattenkvalitet är också biotopriktigt, men gillar man inte salladen så koppla ihop två burkar och kör stengärsgård i den ena och växtfilter i den andra. Jag är fortfarande förbluffad över att inte fler ciklidister använder sig av denna lösning.

...och kör man utan växter så vill jag inte lyssna på det örat att "denna fisken är svår, tål inget" åssevidare. Skjut kvävehalterna i sank med växter, testa igen och bli lycklig!! *s*

Nå, jag tänker inte dra fler argument, folk gör ändå som de vill. Skriver inläggen i denna tråd mest för de som läser men inte skriver.

Hilsen,

/P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 June 2010, 10:49.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Anna Österman
                            Användare
                            • March 2006
                            • 282

Well, ska erkänna att även jag börjar vackla lite vad gäller växter. KAn mycket väl hända att jag kommer inhandla anubias eller kolplanta till mina akvarier.

Menade mer med att det finns ingen absolut sanning.
                            Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Har kört både CO2 och nu Troffe burk med sten. Icke-akvaristerna tycker i majoritet att det ar snyggare med vaxter. Men va vet dom?

Hobbymässigt är väl CO2 burk och troffe burk ungefar lika mycke hobby. Man slipper dock att klippa ur vaxter varannan vecka med troffar.

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              …koppla ihop två burkar och kör stengärsgård i den ena och växtfilter i den andra. Jag är fortfarande förbluffad över att inte fler ciklidister använder sig av denna lösning.
                              Hilsen,
                              /P
                              Dom flesta som inte vill dras med alger I Afrika burkarna kör “Algae Scrubber.”
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...