If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det är inte så konstigt det här med datumen. Först måste de ju få åklagaren att besluta om och skriva ut beslutet på husransakan. Först därefter kan de skicka det till dig.
//Kaj
Det är inte så konstigt det här med datumen. Först måste de ju få åklagaren att besluta om och skriva ut beslutet på husransakan. Först därefter kan de skicka det till dig.
//Kaj
Hur tänker du nu? Först gör de husransakan och sedan ska de be åklagaren göra ett beslut om husransakan?
Om du läst i Anmälan ovan (http://www.enkelt.se/d5342/hr.pdf) så ser du att beslutet om husransakan togs av en polisassistent på plats den 3 juni kl 0951. I protokollet över husransakan så står det att den genomfördes kl 0953 + i samma dokument står det att beslutet om husransakan togs av samma polisassisten först kl 1356 (4 timmar och 3 minuter efter att den genomfördes).
Någon Åklagare har inte kontaktats eller varit inblandad i ärendet!
Kontentan är att vem som helst som har fördragna gardiner och en granne som anmäler till polisen att de tycker sig ha sett UV-ljus (dvs ljus som kommer från vanliga ljusrör eller lågenergilampor) riskerar att få dörren uppbryten av poliser som inte engång har brytt sig om att lägga ner 1 minut på att ta reda på vem som bor i lägenheten/villan!
Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Nu kanske du ska starta cannabisodlingen
för alla vet att det bara är fiskar o du har sjysta papper med stämplar på det
Ja "alla" vet det... utnom de nya polisassistenterna som kommer vikariera i Jakobsbergs Polisdistrikt de veckorna jag är bortrest i sommar och som då bryter upp min dörr pga en frustrerad granne som fortfarande inte kan titta in i min lägenhet på kvällarna... varför skulle andra poliser ta sig en minut att ta reda på något alls om lägenheten när de som tog sig in här senast jag var bortrest inte gjorde det?
Ska jag skita i att ordningsmakten inte anser att allmenheten ska ta del av skyddet mot husrannsakan i grundlagen och att bestämmelserna till skydd för privatlivet och det egna hemmet i Europakonventionen inte har någon praktisk betydelse för hur de utför sitt arbete? ...och istället skydda mitt hem vid att plocka ner gardinerna i sommar och låta solen koka ihjäl mina ciklider?
Newbie December 2009
Hur tänker du nu? Först gör de husransakan och sedan ska de be åklagaren göra ett beslut om husransakan?
Om du läst i Anmälan ovan (http://www.enkelt.se/d5342/hr.pdf) så ser du att beslutet om husransakan togs av en polisassistent på plats den 3 juni kl 0951. I protokollet över husransakan så står det att den genomfördes kl 0953 + i samma dokument står det att beslutet om husransakan togs av samma polisassisten först kl 1356 (4 timmar och 3 minuter efter att den genomfördes).
Någon Åklagare har inte kontaktats eller varit inblandad i ärendet!
[]
Jo, eftersom du skriver i ditt sms att de inte ska glömma att lägga med en kopia på åklagarens beslut om husrannsakan så trodde jag, mitt dumhuvud, att åklagaren hade beslutat om husrannsakan. Men det kanske du skrev bara för att förvirra poliserna (och mig)? Och då är det ju ännu mera uppenbart varför brevet tog sådan tid! De stackars poliserna har letat runt efter åklagarens beslut som aldrig funnits...
Annars trodde jag precis som så: Förts gör de en husrannsakan och sedan skaffar de fram beslutet i efterhand. Därför tog brevet några dagar att nå dig. Men så var det alltså inte.
Med måttanpassade markiser eller dylikt slipper du polisen. Sol-/insynsskydd är en lukrativ bransch tror jag. Nu när allt byggs med "skyltfönster" åt söder.
Jo, eftersom du skriver i ditt sms att de inte ska glömma att lägga med en kopia på åklagarens beslut om husrannsakan så trodde jag, mitt dumhuvud, att åklagaren hade beslutat om husrannsakan. Men det kanske du skrev bara för att förvirra poliserna (och mig)? Och då är det ju ännu mera uppenbart varför brevet tog sådan tid! De stackars poliserna har letat runt efter åklagarens beslut som aldrig funnits...
Annars trodde jag precis som så: Förts gör de en husrannsakan och sedan skaffar de fram beslutet i efterhand. Därför tog brevet några dagar att nå dig. Men så var det alltså inte.
//Kaj
Jag tolkar det som att du inte har läst igenom inläggen och dokumentationen i tråden (eller förstått den), vilket gör det omöjligt att ge dig ett rationellt svar utan att upprepa alltihopa och förklara texternas innebörd.
Newbie December 2009
Bjorn..har du kollat Fläktar det? tråden? En alternativ lösning där man inte riskerar ovälkomna besökare.
Tack för tipset! Nej har inte läst tråden... tittade på de första fotona när den dök upp och såg något som verkade innehålla en plåt med 3x80mm fläktar och fann den ointressant för mig. Som IT-tekniker med många års erfarenhet av datorbyggande och kylning så förkastar jag idén på att använda fläktar för att skyffla runt varm luft som ett godtagbart sätt att försöka kyla ett akvarie, både pga ljudnivån och verkningsgraden.
Det blir snabbt 40 grader här inne när solen steker under de varmaste sommardagarna. I en datorlåda så alstras värmen i lådan och bra kylning får man vid att transportera ut värmen från lådan..
Att i ett akvarie transportera ut värme från ljusrör och pumpar och dra in kyligare luft från rummet låter som en god idé dock (om man kan leva med fläkbruset), men när värmen kommer från själva rummet så gör det inte bra nog nytta, och man måste få ner värmen i rummet... och hålla akvariebelysningen släckt eller köra svaga LED.
Newbie December 2009
Med måttanpassade markiser eller dylikt slipper du polisen. Sol-/insynsskydd är en lukrativ bransch tror jag. Nu när allt byggs med "skyltfönster" åt söder.
Dyrt + håller inte ute värmen lika bra som att hindra den vid fönstret + det borde se extra skumt (och konstigt) ut med markiser på min balkong med tanke på att jag skulle tvingas sätta dom på stativ då jag inte får montera något på fasaden eller på balkongen uvan.
Newbie December 2009
Tack för tipset! Nej har inte läst tråden... tittade på de första fotona när den dök upp och såg något som verkade innehålla en plåt med 3x80mm fläktar och fann den ointressant för mig. Som IT-tekniker med många års erfarenhet av datorbyggande och kylning så förkastar jag idén på att använda fläktar för att skyffla runt varm luft som ett godtagbart sätt att försöka kyla ett akvarie, både pga ljudnivån och verkningsgraden.
Det blir snabbt 40 grader här inne när solen steker under de varmaste sommardagarna. I en datorlåda så alstras värmen i lådan och bra kylning får man vid att transportera ut värmen från lådan..
Att i ett akvarie transportera ut värme från ljusrör och pumpar och dra in kyligare luft från rummet låter som en god idé dock (om man kan leva med fläkbruset), men när värmen kommer från själva rummet så gör det inte bra nog nytta, och man måste få ner värmen i rummet... och hålla akvariebelysningen släckt eller köra svaga LED.
Rätt, är datorfläktar (men 4 st.) Ljudnivån är som en dator....fast lite mer.
Visst,flyttar luft och sänker temperaturen på rör och pumpar e.t.c
Men det som kyler ner vattentemperaturen under lufttemperaturen är avdunstningen...skumt, känns som TV shop- men det funkar för mig.
Rätt, är datorfläktar (men 4 st.) Ljudnivån är som en dator....fast lite mer.
Visst,flyttar luft och sänker temperaturen på rör och pumpar e.t.c
Men det som kyler ner vattentemperaturen under lufttemperaturen är avdunstningen...skumt, känns som TV shop- men det funkar för mig.
Körde med öppna rampar för ökad avdustning (och kylning) i fjol sommar, vilket funkade bra... men avdusningen får heller inte bli för stor under de 2-3 veckor jag är bortrest sammanhängande då utblåset på pumparna är ställda mot vattenytan för bästa möjliga syreupptagning.
Får ta mig en titt på din fläkt-tråd och se om jag har några kylning och ljudnivåtips som ingen redan har gett dig.
Newbie December 2009
Körde med öppna rampar för ökad avdustning (och kylning) i fjol sommar, vilket funkade bra... men avdusningen får heller inte bli för stor under de 2-3 veckor jag är bortrest sammanhängande då utblåset på pumparna är ställda mot vattenytan för bästa möjliga syreupptagning.
Får ta mig en titt på din fläkt-tråd och se om jag har några kylning och ljudnivåtips som ingen redan har gett dig.
Det blir kraftig avdunstning...2-3 veckor är det nog halvfullt (tomt) i karen!!!
Så här kan jag summera mina mätningar:
/ Har tagit en liten paus med prov-fläktandet men status är lite generaliserat:
temperaturen i relation till rumstemperaturen
Fläkt på 0,5 - 1 deg kallare i akvariet...
Utan fläkt men med rampen öppen 0,5 - 1 deg varmare i akvariet.
Utan fläkt,med rampen stängd ( den är delvis isolerad med frigolit ) 1-2 deg varmare.
Det blir kraftig avdunstning...2-3 veckor är det nog halvfullt (tomt) i karen!!!
Med tanke på den kraftiga avdunsningen så bör det nog kompletteras med automatisk vattenpåfyllning om man åker bort några veckor (gissar att saltisarna är duktig på den tekniken). Själv älskar jag att använda tekniska lösningar, men föredrar att hålla dom så enkla som möjligt så att de inte fallerar... jag är dock en riktig fegis när det gäller vatten utanför akvarierna så någon automatisk vattenpåfyllning är uteslutet.
Den bästa lösningen för att hindra överhettade fiskar vore nog en riktig fastmonterad AC, men de är definitivt inte billiga med tanke på att den i mitt fall skulle behöva kyla ner 120Kvm... heller inte billigt att få dom monterade + med dagens elpriser... huuu!
Kan fortfarande inte se någon mera effektiv metod änn att täcka till fönstren, herregud det är ju det vanligaste sättet, dra för och stäng solvärmen ute! ...finns väll knappt ett hus i södra Europa som inte har fönsterluckor!? (och nej, jag får inte montera fönsterluckor + det skulle se betydligt skummare ut på en lägenhet i ett hus med en 40-50 andra lägenheter )
Newbie December 2009
Kommentar