Mellan akvarium och bänk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laidback
    Användare
    • October 2009
    • 23

Mellan akvarium och bänk?

Hej,

Har precis fått ett 375l aliminiumramsakvarium hemlevererat. Till det har jag köpt en bänk, en sånnhär,

Funderar lite på vad jag ska ha mellan bänken och akvariet, i beskrivningen som kom med, samt i de trådar jag har sett som behandlar frågan står det liggunderlag eller frigolit.

Som jag har förstått det efter att ha läst en del andra trådar som behandlar frågan ska frigoliten / liggunderlaget skäras så det ligger innanför ramen på akvariet, gör inte det så att bottenrutan pressas upp? eller kommer liggunderlag / frigolit att tryckas ner så det blir platt? Vilken tjocklek ska man ha på liggunderlaget eller frigoliten i sånna fall?

Många frågor men hellre safe than sorry
    Immanentize the fiskaton
  • Anna Österman
    Användare
    • March 2006
    • 282

På mitt akvarium har jag liggunderlag som ligger ungefär kant-i-kant med akvariet. Det har stått på detta underlag i c:a tio år och det har gått bra hittills. På mitt 200-liters är liggunderlaget c:a 5 mm tjockt. Ett tips är att fråga den du köpte akvariet av.
    Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• jocke.75
      NCS Medlem
      • October 2007
      • 32

Underlag

Ursprungligen postat av laidback
      Hej,

Har precis fått ett 375l aliminiumramsakvarium hemlevererat. Till det har jag köpt en bänk, en sånnhär,

Funderar lite på vad jag ska ha mellan bänken och akvariet, i beskrivningen som kom med, samt i de trådar jag har sett som behandlar frågan står det liggunderlag eller frigolit.

Som jag har förstått det efter att ha läst en del andra trådar som behandlar frågan ska frigoliten / liggunderlaget skäras så det ligger innanför ramen på akvariet, gör inte det så att bottenrutan pressas upp? eller kommer liggunderlag / frigolit att tryckas ner så det blir platt? Vilken tjocklek ska man ha på liggunderlaget eller frigoliten i sånna fall?

15-20mm frigolit o det spelar ingen som helst roll om det sticker ut utanför ramen för när akvariet är fullt så kommer vikten att försänka ramen automatiskt i frigoliten så att botten glaset ligger dikt an frigoliten o det är ju det bästa.Men det är ju snyggast om man skär frigoliten efter ramens fasning om den har en sån kant tycker iaf jag. Jocke

Kommentar

• Barracudan
        Användare
        • April 2005
        • 453

Ingick det inget underlag till akvariet, förstår jag inte varför man ska ha det.

Åleds har strängeligen förbjudit att använda underlag, då gäller inte 10 års garantin. Botten ska hänga fritt.

På helglasakvarier förstår jag tanken, men inte på ramakvarier.
        Frontosamarkus

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av jocke.75
          15-20mm frigolit o det spelar ingen som helst roll om det sticker ut utanför ramen för när akvariet är fullt så kommer vikten att försänka ramen automatiskt i frigoliten så att botten glaset ligger dikt an frigoliten o det är ju det bästa.Men det är ju snyggast om man skär frigoliten efter ramens fasning om den har en sån kant tycker iaf jag. Jocke
          Vet du detta, det stämmer inte med våra rekommendationer.
          alla tillverkare har egna åsikter
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Jag kan verifiera att akvarielagret (har endast läst inläggen här) och Arnold (skriver aldrig här men har jag träffat några ggr) på Åleds har olika rek om uppställning av ramakvarier. Åleds har totalt fokus på planskevhet (får ej förekomma) men ingen frigolit under. Personligen får jag noja av att läsa om akvariehaveririsker och håller på att migrera min hobby till garaget, finns andra fördelar med det med (läs utrymme)

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Om glaset själv får välja, tror jag det föredrar att luta sig mot frigolit/liggunderlag istället för en hård träskiva.
              Åtminstone har jag kört så i alla år och ännu inga haverier, inbillar mig att typ frigolit tar upp eventuella skevheter som kan uppstå i en bänk, allrahelst om den är av trä som är ett ganska så levande material även om det är ihjälsågat och stendött sett ur en annan vinkel. Just därför kör jag även med frigolit mellan ramakvarium och alubänk då jag bor i ett trähus med trägolv. Jag lovar att det händer saker under årets gång.

Undra om försäkringsbolagen har någon åsikt mer än följ "tillverkarens råd"?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

I lokalen har jag frigolit under helglas, inte för att bära opp utan för att det blir lite mjukare att ställa glas direkt på, och inget under ramkar. Jag tror att det i huvudsak handlar om bottenskivans planhet, det vill säga det måste riggas så att ingen skevhet uppstår åt något håll. I sånt fall blir frigoliten inte ens en faktor, ett skevt bottenglas kommer att rämna oavsett vad.

Skulle vara intressantare isånt fall att höra om alla sätt att rigga karet utan att riskera skevhet.

Mvh Jari

Kommentar

• jocke.75
                  NCS Medlem
                  • October 2007
                  • 32

Frigolit

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Liksom alla människor då. Nej jag vet inte detta men så har jag gjort under mina 20år som akvarist o jag har aldrig sett några problem med det. Det känns säkrare när man har exempelvis mycket sten i karet om nu rutan skulle få för sig att svikta jag kanske uttryckte mig dumt får be om ursäkt i så fall.....

Kommentar

• laidback
                    Användare
                    • October 2009
                    • 23

Ursprungligen postat av tege
                    Om glaset själv får välja, tror jag det föredrar att luta sig mot frigolit/liggunderlag istället för en hård träskiva.?
                    Ja, men eftersom det är ett ramakvarium så ligger ju inte glaset direkt mot bordet, utan någon millimeter över bordet. Ramen ligger mot bordet.
                    Immanentize the fiskaton

Kommentar

• laidback
                      Användare
                      • October 2009
                      • 23

Ursprungligen postat av Anna Österman
                      Ett tips är att fråga den du köpte akvariet av.
                      Ska görat!
                      Immanentize the fiskaton

Kommentar

• laidback
                        Användare
                        • October 2009
                        • 23

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Finns era rekommendationer på nätet någonstans? Kan vara intressant att läsa även om akvariet kommer från imazo.
                        Immanentize the fiskaton

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Finns era rekommendationer på nätet någonstans? Kan vara intressant att läsa även om akvariet kommer från imazo.
                          Du får dom här

VÅRA AKVARIUM MED RAM

Ramen ska stå stumt mot underlaget (Detta ska vara en helt plan yta) typ träskiva eller annat hårt material.

Eftersom ramen höjer upp bottenglaset 5mm behöver den vid större akvarium avlastas
                          under ca 150 liter är det inte nödvändigt.

alltså utrymmet mellan träskivan och glasskivan fyller man ut med 5mm liggunderlag.

Akvarium både med ram o helglas

varför har man en trässkiva, tänk så här den fördelar lasten från några punkter 2,5x2,5
                          till en mycket större yta kanske 5-10ggr

varför ska man inte ha frigolit under aluminiumramen, då den hamnar i en mjukfog som vill vika ut sig (detta skapar spänningar)
                          samtidigt tror folk att frigoliten trycks ihop av ramen, vi pratar 5mm det gör den inte.

varför går akvarium sönder

1. dom är skitgamla
                          2. aluminiumstativ som är av dålig kvalite (tex plastfoten glider in i stativet)
                          3. stativen har för få punkter
                          4. felaktig montering av bänken eller akvariet
                          5. ej stumt golv
                          6. undermåligt tillverkade akvarium
                          7. trasiga akvarier som fylls (krossad hörna)
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Hej,

Ser ett litet problem
                            bänken har ytterkanterna hängande utanför skåpet
                            ramakvariet har hela vikten dvs ramen utanför skåpet
                            detta kommer att medföra en brytning på toppskivan som inte är okej.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• laidback
                              Användare
                              • October 2009
                              • 23

tack cf. akvarielagret!

Ser ett litet problem
                              bänken har ytterkanterna hängande utanför skåpet
                              ramakvariet har hela vikten dvs ramen utanför skåpet
                              detta kommer att medföra en brytning på toppskivan som inte är okej.
                              Oj, hur stort problem? Är det ett problem även om jag lägger liggunderlag/frigolit innanför ramen som fördelar vikten innanför skåpet?
                              Senast redigerad av laidback; 16 June 2010, 22:47.
                              Immanentize the fiskaton

Kommentar

Arbetssätt...