"Nya" intressanta Danio ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ungefär 1 470 resultat (0,28 sekunder) på en Googling efter bilder... *s* (sökte på danio yoma). Finns en del andra ruggigt snygga öringliknande firrar, som tyvärr ofta är svåra att få fatt i samt verkar svåra att hålla också: Barilius och Zacco-släktena. Blir rätt stora, 10-15 cm men är otroligt vackra. Gillar tydligen lite kyligare, runt 20 grader. Några polare inköpte Z. platypus vid Ciklidstämman nyligen (hittades på Leasing). Får se hur det går för dem.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gabbi
      Användare
      • April 2002
      • 897

Vi sålde våra Zacco också någon dag efter ciklidstämman. En enda Opsaridium har vi kvar, han är nästan som en inventarie. Han verkar dock inte få så smashigt utdragna fenor som Zaccon.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av HåkanM
        I boken"Barber og andra karpefisk" av Benny. B. Larsen och F. Ingemann Hansen finns beskriven en större Danio ( ca 10 cm) , Danio spec yoma.
        Ser nästan ut som en ljus röding på bilden. Är det någon som sett denna eller har mer upplysningar att ge ?
        Ja nu har Imazo inne Danio spec "yoma" eller som den numera heter
        Danio feegradei

Kommentar

• HåkanM
          NCS Medlem

• November 2005
          • 1296

Danio meghalayensis, ser ju lite kul ut

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Vill du ha stora danios har du ju annars Danio dangila (som egentligen är en hel räcka ganska olika arter). Lever i snabbt strömmande vatten, ser cirka ut som en öring, blir upp emot 12-15 cm. Akvarielagret har inne. Jag har haft den (det är min fisk på bilden ), och tror man ska ha ett stort kar med mycket utrymme åt den. Sen har du ju alla Devario-arter.

Annars tror jag mina danio-favoriter är dvärgarna: erythromicron och tinwini. Tinwini'n har en underbar guldglänsande färg.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 03 November 2011, 20:17.

Kommentar

Arbetssätt...