"Nya" intressanta Danio ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

"Nya" intressanta Danio ?

Ja sebrafisken har alltid varit en favorit hos mig även om jag ännu inte lyckats
    ha en burk sebrafiskar som jag känt mig nöjd med, deras snabba lätt nervösa rörelser har jag ännu inte kunnat utnyttja på ett dekorativt sätt. Små burkar känns för små och i stora burkar syns de ej ( kanske för få?). Men numera finns det ju fler Danio, tex Danio roseus har jag haft, Men vilka av de "nya" gillar ni bäst ??. Danio kyathit verkar ordentlig läcker och borde kunna bli riktigt populär ?. Danio panter kanske eller Danio "Yoma" som lär kunna bli 10 cm ( bara detta borde göra denna kul för ett lite större strömakvarie).
    Danio Dangila blir nog lite för stor för de flesta burkar men snacka om stark
    och snabb simmare. ( den är iofs inte ny utan har funnits länge men är nog okänd för de flesta). Ja har ni fått någon ny "Danio" favorit?
  • oaken
    Användare
    • January 2008
    • 269

Danio tinwini är riktigt snygg, lagom storlek också.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Kyathit gillar jag skarpt. Har den dock inte. En gammal favvo är leoparddanion. Vet inte varför, men jag tycker den slår sebrafisken med hästlängder.

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Danio kyathit säljer vi hyfsat bra av redan, minst lika många som leoparddanios. Min personliga favorit är Danio kerri. Danio panther, är det Danio aesculapii du menar?
        En annan favorit är Danio nigrofasciatus, den är ju som leopard och zebrafisk i ett!
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Danio choprai är väl inte ny direkt men jag gillar den.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Leopoldi
            Danio choprai är väl inte ny direkt men jag gillar den.
            Gillar den också, hade den för några år sedan. Vet inte om jag hade otur med de jag köpte, men de var riktiga monster. Liten ettrig fenbitare!! De åkte ut ur burken rätt snabbt. Tycker dock fortfarande att den är grann.

Hilsen,

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Gabbi
              Danio kyathit säljer vi hyfsat bra av redan, minst lika många som leoparddanios. Min personliga favorit är Danio kerri. Danio panther, är det Danio aesculapii du menar?
              En annan favorit är Danio nigrofasciatus, den är ju som leopard och zebrafisk i ett!
              Är det skillnad i beteendet? De kyathit vi skaffade till institutionen när jag jobbade i Hull betedde sig helt annorlunda än zebrafiskarna. De stimmade mycket bättre och höll sig längre ner i vattnet. Det var lite regnbågsfisk över dem.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Danio panther, är det Danio aesculapii du menar?
                Japp, kallas/ades väl även sp. TW03 eller sp. Heiroglyph

Kommentar

• Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

Ola, kyathiten tycker jag beter sig som du beskriver, stimmar mer och gärna längre ner i akvariet. Nigrofasciatusen stimmar knappt alls utan det är jämna plågor över hela akvariet. Nigrofasciatusen har jag alltid hållit i större grupper än kyathiten dock.

Kommentar

• Anna Österman
                    Användare
                    • March 2006
                    • 282

Kerri-danio är en ruggigt snygg fisk. Skulle gärna ha den igen.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ola, kyathiten tycker jag beter sig som du beskriver, stimmar mer och gärna längre ner i akvariet. Nigrofasciatusen stimmar knappt alls utan det är jämna plågor över hela akvariet. Nigrofasciatusen har jag alltid hållit i större grupper än kyathiten dock.
                      Jag tycker nog att zebrafirren stimmar rätt bra om det är strömt, eller det ska kanske kallas att de stojjar runt med varandra i ytan.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

Zebrafisken gör det ja, men inte nigrofasciatusen.

Kommentar

• HåkanM
                          NCS Medlem

• November 2005
                          • 1296

Ibland kan en "gammal" fisk bli ny. Danio kerri finns med i många böcker och jag har betraktad denna utan större intresse som en blekare och mindre variant av Jättedanio.
                          Men efter att läst artbeskrivningen i boken " Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora” så har min nyfikenhet väckts. Jag citerar boken ” Trots att många envisas med att kalla den blå blir fisken ifråga knallgul när den färgar ut”. Ja med en sådan beskrivning så skulle jag gärna se fisken live. Är det någon som har/har haft denna och kan delge oss sina synintryck och erfarenheter av denna fisk?.

Kommentar

• Gabbi
                            Användare
                            • April 2002
                            • 897

Ja, det är ju jag då..;-) Men min åsikt har du ju redan läst...

Kommentar

• HåkanM
                              NCS Medlem

• November 2005
                              • 1296

I boken"Barber og andra karpefisk" av Benny. B. Larsen och F. Ingemann Hansen finns beskriven en större Danio ( ca 10 cm) , Danio spec yoma.
                              Ser nästan ut som en ljus röding på bilden. Är det någon som sett denna eller har mer upplysningar att ge ?
                              Senast redigerad av HåkanM; 17 April 2011, 22:23. Anledning: rättstavning

Kommentar

Arbetssätt...