LED Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #76
    Den går att köpa på den siten jag länkade till.
    Ja vi måste ha varit väldigt otydliga, men jag försöker igen.

    Var på sajten ska man klicka för att komma till en sida där man kan köpa lampan som du visade i inlägget ovan?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #77
      fick tag i några ledlysrör som en polare importerat, tänkte testa dem lite och mäta strömåtgången, men någon som vet om man måste modifiera ramperna eller om det räcker att plocka ur glimtändaren. drar den tjyvström om man inte gör rätt?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #78
        Ursprungligen postat av defdac
        Ja vi måste ha varit väldigt otydliga, men jag försöker igen.

        Var på sajten ska man klicka för att komma till en sida där man kan köpa lampan som du visade i inlägget ovan?
        Sidan är helkass! Man måste ringa eller maila.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • August 2009
          • 366

          #79
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Sidan är helkass! Man måste ringa eller maila.
          Ja det finns ingen webshop vilket är en nackdel.

          Dock har mail-supporten varit god.
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • Engelholm Audio
            Användare
            • August 2009
            • 366

            #80
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            fick tag i några ledlysrör som en polare importerat, tänkte testa dem lite och mäta strömåtgången, men någon som vet om man måste modifiera ramperna eller om det räcker att plocka ur glimtändaren. drar den tjyvström om man inte gör rätt?
            Jag vågar säga så mycket som att minst vissa LED-lysrör behöver moddas (drivdon kopplas bort). Om det gäller alla eller inte, vågar jag inte ta ansvar för.
            Vänliga hälsningar, Pär!
            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #81
              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
              Jag vågar säga så mycket som att minst vissa LED-lysrör behöver moddas (drivdon kopplas bort). Om det gäller alla eller inte, vågar jag inte ta ansvar för.
              vet du om något ledlysrör behöver reaktorn då, eller kan man i princip dra 220 rätt in i rören?
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #82
                Jag testade diodrören med att bara plocka bort glimtändaren, och blev positivt överraskad över mängden ljus det gav, men dock så drog de 20W så f-n vet om inte reaktorn ligger och tjuvar ström oxå, måste tareda på hur man ska koppla skiten. men jag tog 2 bilder på testet med det ena varmvitt och det andra kallvitt, dåliga mobilbilder men ändå........
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • jyrgil
                  Användare
                  • December 2003
                  • 79

                  #83
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Jag testade diodrören med att bara plocka bort glimtändaren, och blev positivt överraskad över mängden ljus det gav, men dock så drog de 20W så f-n vet om inte reaktorn ligger och tjuvar ström oxå, måste tareda på hur man ska koppla skiten. men jag tog 2 bilder på testet med det ena varmvitt och det andra kallvitt, dåliga mobilbilder men ändå........
                  Jag bytte till T8 Led rör i min 4 rörsramp(90cm), jag skruvade ner allt till kablaget ,plockade bort glimtändarna.Jag lossade kablarna som gick in i reaktorn 2st och skarvade dessa med sockerbit,gjorde så med alla 4.Detta fungerar för mig och jag kan släcka varje rör separat med kontakterna på sidan.Att reaktorn drar är jag helt övertygad om, läste på lite innan jag konverterade och den verkar dra ca 50%.Mina reaktorer blev helt pulvriserade när man rörde dom.Många är nog inte medvetna hur ruttna dom kan vara,man är ju inte där och rotar,så ta det försiktigt om du ska behålla dom.Jag demonterade och slängde mina och fick en mycket lättare ramp. Hittade denna länk förresten hoppas den hjälper dig http://www.ledbutiken.com/component/...html?Treeid=38
                  Senast redigerad av jyrgil; 05 July 2010, 23:04. Anledning: lägga till länk

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

                    #84
                    Ursprungligen postat av jyrgil
                    Jag bytte till T8 Led rör i min 4 rörsramp(90cm), jag skruvade ner allt till kablaget ,plockade bort glimtändarna.Jag lossade kablarna som gick in i reaktorn 2st och skarvade dessa med sockerbit,gjorde så med alla 4.Detta fungerar för mig och jag kan släcka varje rör separat med kontakterna på sidan.Att reaktorn drar är jag helt övertygad om, läste på lite innan jag konverterade och den verkar dra ca 50%.Mina reaktorer blev helt pulvriserade när man rörde dom.Många är nog inte medvetna hur ruttna dom kan vara,man är ju inte där och rotar,så ta det försiktigt om du ska behålla dom.Jag demonterade och slängde mina och fick en mycket lättare ramp. Hittade denna länk förresten hoppas den hjälper dig http://www.ledbutiken.com/component/...html?Treeid=38
                    ok tackar, ska koppla om dem nån dag då, så får vi se vad det drar då, men enligt beräkningar så borde det bli 9W på 60 rören som det sitter 180 leds i, tror de drar 0,05w st. just nu står mätaren på 20w och om jag kör rampen med ett vanligt 20w lysrör drar den 32w enligt mätaren från clas ohlsson
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • jyrgil
                      Användare
                      • December 2003
                      • 79

                      #85
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      ok tackar, ska koppla om dem nån dag då, så får vi se vad det drar då, men enligt beräkningar så borde det bli 9W på 60 rören som det sitter 180 leds i, tror de drar 0,05w st. just nu står mätaren på 20w och om jag kör rampen med ett vanligt 20w lysrör drar den 32w enligt mätaren från clas ohlsson
                      Stämmer mina efterforskningar så borde du ju landa då med 50% off på reaktorn någonstans på 9-10w.Det är skönt med Led just nu ,kalla ramper ,och temperaturer under kontroll i akvarierna,nu när det är så varmt.Men man får nog koppla in doppvärmarna till vintern.Hoppas dom fungerar.Det skall bli intressant och få reda på dina värden.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #86
                        jag fick prova några ledspottar oxå som verkar ha grym lyskraft, ska prova dem över akvarie sen så får vi se, jag hittade även en som ser lovande ut på denna sida.

                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • sleepy
                          Användare
                          • August 2004
                          • 294

                          #87
                          Nu har jag lött o grejjat tog en stund totalt 60 led lampor i 2 små kabel lister, cirka bxhxl 1.8cm 1cm 35cm

                          Fick även testat de till mitt 810L där de fult förfyller de jag ville. köpte 60 styck för 3kr styck. (lyser upp en skuggad del i mitt pågånde projekt) Jag skulle uppskatta att det skulle behövas runt 4 gånger mer för att endast beylsa mitt kar me led. Detta skulle då kosta runt 800 kr i led kostnaden +en runt 200kr till för montering tillbehör. detta skulle då dra totalt 14.4 watt. Hur länge de håller har jag ingen aning om dock.

                          Men deffenitivt en billig och snygg lösning ifall man står mellan ny ljusramp eller hemmabyggd led ramp. Samt inte en massa fult ljus spill ut mot kanterna.
                          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #88
                            Och kameran strejkar?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • sleepy
                              Användare
                              • August 2004
                              • 294

                              #89
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Och kameran strejkar?
                              Hehe nej, Men jag kan nog lösa lite bilder ikväll dock är listerna inte i bruk ennu, så kan inte ge bild på det, men kan visa listerna jallfall
                              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

                                #90
                                test av ledbelysning

                                Tja.

                                äntligen har jag fått hem lite lampor som polaren imorterat och gjort lite tester. vet inte om man kan lite på julas mätare för w men iaf är alla uppmätta på samma sätt, alla bilder är tagna med samma inställningar på kameran. tog bilder med lite vanliga lysen för jämförelse oxå, akvariet är ett 165liters.

                                om nån är intresserad av lampor så har polaren företag och säljer dessa pm:a om intresse finns så fixar jag kontakten med honom.

                                1. 3st 3x1w Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 12w
                                2. 3st 54leds Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 22w
                                3. 3st 3x1w warmwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 12w
                                4. 3st 80leds warmwhite ledlampor e27fäste wattförbrukning 25w
                                5. ledlysrör 180leds Coolwhite reaktor bortmonterad wattförbrukning 13w
                                6. 3st 20led från JULa Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 5w
                                7. 3st 3x1w 35w halogenlampor gu10fäste wattförbrukning 105w
                                8. 30w aquarelle lysrör wattförbrukning 38w
                                9. 18w tritonlysrör wattförbrukning 32w
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...