innerfilter med stor volym??
Kollaps
X
-
-
Det finns att ta av, men är detta mycket intressant för många så kan jag lätt prioritera detta till nästa tips. Har även kört denna variant fast drivet med CO2 till en växtburk. Det tog skruv får jag säga.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Din lösning borde fungera även om den inte är optimal rent hydrauliskt.
Om du flyttar upp T kopplingen lite över vattenytan bör det fungera bättre då du inte får så mycket motriktat flöde.
Jag skall se om jag kan rita upp en ”steroid variant”. Jag skall också testa ett luftdrivet cirkulationssystem i stor skala. För oss är det Kw/M3 som är viktigt då men vill hålla energikostnaden nere. Detta är kanske inte så viktigt med ett akvarium. Men om man har några stycken kan det ju bli någon krona!
Annars var filtret i länken grymt... now where talking!! Verkar däremot inte vara något för hemmapularen, ser lite... svårkonstruerat ut. Fast sugen blir jag på att testa. Vad är en Mammutpump? Luftpump modell större?
Det är nog lite svårt att svara på men när blir det lönt att installera ett liknande filter i en fiskodling? Finns det färdiga modeller att köpa för säg ca 10 kubik? Antar att den volumen är väldans småttig för sådana här konstruktioner... mellan tummen och pekfingret, vad kostar det minsta filtret?
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 09 June 2010, 09:06.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kommentar
-
Denna variant har jag kört i många år i 60-100 liter.
Tål hög fiskbelastning, bra fart/tillväxt vid odling, ger ett kristall klart vatten, kleggar inte igen vilket man kanske kan tro, rengörs 4-6 ggr/år.
Bilden är tagen på ett filter som rengjordes för 2 månader sedan.
Bilden är på 60l. (större sandbädd vid 100l)Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Men väldigt korta tips är kul det också, och behöver inte ingå i din serie!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Har kört den i lite olika varianter, och nog funkar den alltid. Klurar som bäst på sätt att utveckla lösningen, bra idé med att flytta upp t-kopplingen en bit. Har en idé som går ut på att få ett reglerbart flöde ned under bottenplattan, just för att kunna få riktigt bra bottenförhållanden där även växter funkar bra. Då måste det gå långsamt, annars blir botten för syrerik. Har inte provat så mycket med växter och bottenfilter, men av det lilla jag testat så stämmer det bra med att växter inte gillar "kalla fötter", dvs tempskillnader mellan vattnet och bottenmaterialet.
Annars var filtret i länken grymt... now where talking!! Verkar däremot inte vara något för hemmapularen, ser lite... svårkonstruerat ut. Fast sugen blir jag på att testa. Vad är en Mammutpump? Luftpump modell större?
Det är nog lite svårt att svara på men när blir det lönt att installera ett liknande filter i en fiskodling? Finns det färdiga modeller att köpa för säg ca 10 kubik? Antar att den volumen är väldans småttig för sådana här konstruktioner... mellan tummen och pekfingret, vad kostar det minsta filtret?
Hilsen,
/P
Dyna filter: Pris ingen aning. Hoppas kunna köpa ett par lite senare i år men om du vill kan jag kanske få fram detta samt kapaciteter, etc. Det finurliga med dessa är att de är självrensande. Man tvättar sanden i Mammutpumpen, vilket är en större modell av en vanlig luftpump. En viss sandmängd sugs med upp från botten av filtret och ramlar sedan ned på toppen av sandbädden. ”Skiten” som är lättare separeras bort. Den biten fungerar ganska likt en äggviteavskummare.
Denna typ av filter är nog på tok för komplicerade för ett sällskapsakvarium då man måste ha konstant tillflöde och avlopp, men i en fiskodling borde det fungera. Jag skulle i så fall köra det ihop med UV.
Fiskodlingar: Jag hoppas kunna testa dessa i en anläggning runt 100- 1000 m³ allt beroende på ekonomin. Det kommer då att bli tillsammans med en slamavskiljare och ett anaerobiskt filter före (inget man har i vardagsrummet). Den stora frågan är hur syremängden kommer att se ut efter detta filtersystem.
Apropå syre. Något man ofta glömmer är att bakterier förbrukar stora mängder av den varan! Något att tänka på med bottenfilter och relativt lågt flöde och hård belastning!Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Denna variant har jag kört i många år i 60-100 liter.
Tål hög fiskbelastning, bra fart/tillväxt vid odling, ger ett kristall klart vatten, kleggar inte igen vilket man kanske kan tro, rengörs 4-6 ggr/år.
Bilden är tagen på ett filter som rengjordes för 2 månader sedan.
Bilden är på 60l. (större sandbädd vid 100l)
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Vad jag märkt är att växter gillar bottenfilter. I alla fall brukar dom utveckla rejäla rotsystem. Om detta beror på att dom försöker klamra sig fast vet jag inte! Vad det gäller blås genom sanden har jag inga siffror men orsaken till att växterna inte gillar för mycket av det är nog att det blir för rent. Jag tror gödning i ett växtakvarium är ett måste i det fallet. Det vore kul att testa detta med exempelvis PMDD. Det blir som du säger otroligt fin temperatur fördelning med bottenfilter.
Dyna filter: Pris ingen aning. Hoppas kunna köpa ett par lite senare i år men om du vill kan jag kanske få fram detta samt kapaciteter, etc. Det finurliga med dessa är att de är självrensande. Man tvättar sanden i Mammutpumpen, vilket är en större modell av en vanlig luftpump. En viss sandmängd sugs med upp från botten av filtret och ramlar sedan ned på toppen av sandbädden. ”Skiten” som är lättare separeras bort. Den biten fungerar ganska likt en äggviteavskummare.
Denna typ av filter är nog på tok för komplicerade för ett sällskapsakvarium då man måste ha konstant tillflöde och avlopp, men i en fiskodling borde det fungera. Jag skulle i så fall köra det ihop med UV.
Fiskodlingar: Jag hoppas kunna testa dessa i en anläggning runt 100- 1000 m³ allt beroende på ekonomin. Det kommer då att bli tillsammans med en slamavskiljare och ett anaerobiskt filter före (inget man har i vardagsrummet). Den stora frågan är hur syremängden kommer att se ut efter detta filtersystem.
Apropå syre. Något man ofta glömmer är att bakterier förbrukar stora mängder av den varan! Något att tänka på med bottenfilter och relativt lågt flöde och hård belastning!
Ett akvarium med bottenfilter kommer att funka betydligt bättre med t ex PMDD, men det gör vilket kar som helst om man vill ha bättre stuns i växterna. Har frågat Claus Christensen på Tropica om detta med växter och bottenfilter, och han menar att det funkar fint om cirkulationen är otroligt svag. Gav ett exempel på att driva ett normalt bottenfilter med enbart en liten doppvärmare i röret. Ämnen som växterna gillar oxideras därmed inte, men växterna får varma fötter. Kan också handla om att CO2 blir kvar i botten i större utsträckning. Med bottenfilter och växter tror jag hela tricket är att få till en lagom gosig redox. Var den ligger kopplat till flödet varierar förmodligen rätt bra beroende på kornstorlek/tjocklek på substratet samt hur inkört karet är.
Mm, Dynafiltret är slugt i konstruktionen. Otroligt slugt. Ingen brådska med uppgifter, men är du ändå på G att kolla upp sakerna så passa gärna infon till mig. Blir troligen inget inköp här ändå, men man vet aldrig.
Låter skoj att testa dessa filter i större anläggningar. Funderar själv på att få in en slamavskiljare i lokalen, men det är dåligt med plats. Varför anaerobt filter före Dynafiltret förresten? Borde det inte vara en fördel att koppla tvärtom, dvs syrerikt vatten in i Dynafiltret, bra nitrifikation och så anaerobt efter det för att få ut kvävet som kvävgas? Eller ska Dynafiltret alls inte vara för nitrifiering? Invattnet i det anaeroba filtret lär väl knappast innehålla någon nitrit att prata om? *nyfiken* Hur man än kopplar det torde syrehalten vara ruskigt låg, så några fina vattenfall efter det lär behövas... *s*
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 09 June 2010, 23:24.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hela systemet är busenkelt vanligt innerfilter nedsänkt i grus/filtermatta.
Utloppet i ytan och insug hamnar runt 10-15 cm från botten. På detta sätt slipper jag all rå skit i filtet. Kör hygieniska kar så råskiten sugs upp med vattenbytet.
Vatten flödet i grus/filtemattan är ganska högt men har märkt att nedbrytningen ökar med flödet.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Hmm, då lurar jag ju lite på vilka växter du kört? Vågar påstå att de flesta som testat den vanliga varianten av bottenfilter (där vattnet sugs ned genom botten) inte får växterna att funka särdeles bra. Finns inga växtgurus som rekommenderar bottenfilter till växtakvarium idag, det är helt andra saker som gäller. Därmed inte sagt att de har helt rätt, jag är t ex inte helt enig med en del andra i den frågan. Vad jag greppat så handlar det om att bottenfilter gör för syrerik för att växterna ska må bra. Flera ämnen omvandlas till för växterna otillgängliga former om botten är för syrerik (ex järn, mangan, fosfor). Nu är vi inne på den hyfsat luriga redoxpotentialen. Till filtrering är däremot stort flöde klart bra, ger det syre som bakterierna gillar.
Hilsen,
/P
Växter jag vill minas jag hade: Svärdsplantor, valisneria, cabomba.
Kolla den här tråden: http://www.plantedtank.net/forums/di...-past-diy.html
Typisk Amerikansk ”overdoing” men de filter jag byggde såg ganska lika ut, rör, etc. Jag stoppade slangen från ett litet Eheim ytterfilter rätt ned i stigar röret det som inte for ned i botten rann över kanten.
Jag tror inte CO2 har speciellt stor funktion i botten förutom att man får det väl distribuerat. Jag kan ha fel här!Vad jag är säker på var att växterna trivdes betydligt bättre med detta en med vanliga ”sugplattor”.
Om jag mins rätt körde jag mellan ½ till hela akvarievolymen per timme genom filtret i ett växt akvarium. Undrar om det inte kan vara så att vattnet från ytterfiltret hade mindre syre och mer CO2 pga bakterieaktivitet?
Sedan använde jag samma typ i en malawiburk utan växter samt en saltburk. Funkade klockrent men med betydligt större flöde. Då använde jag ”powerheads” från Turbelle vilka var poppis på 70 och 80 talet. Samma här. En slangstump och en böj på utblåset från Turbellen ned i stigar röret.Webmaster för Ciklid.org.
-
Anders,
tackar för förklaringen. Snyggt jobb!! Att nedbrytningen ökar med flödet stämmer bra med mina erfarenheter också.
Bosse,
Ah, då har jag missförstått vad du menade med bottenfilter. Jag har hela tiden haft det med platta under hela botten i huvudet, detta ser jag som något annat. Rätt slug konstruktion, och det är sant att redoxen varierar mellan olika områden. Att driva konstruktionen med vattnet från ytterfiltret tror jag också bidrog mycket till att växterna funkade bra, vattnet ut från filtret torde vara rätt syrefattigt = bättre för växterna. Kan mycket väl vara mer CO2 i utvattnet också.
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 10 June 2010, 07:34.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Naturligtvis kommer mängden av föroreningar att minska med ökat flöde men ökad filtervolym är mycket mer effektivt. Jag funderar faktisk på att mäta syrenivån i vattnet till och från filtret. Ju större skillnaden blir (delta värdet), ju effektivare bakterier då deras förmåga styrs av tillgängligt syre.
Ett 0 värde ut från filtret blir naturligtvis mindre effektivt en ett lågt men positivt värde.
Vad Anders har gjort är just det. Ökat filtervolymen dvs arean i filtermaterialet med samma eller något minskat flöde. Mycket smart!
Bosse,
Ah, då har jag missförstått vad du menade med bottenfilter. Jag har hela tiden haft det med platta under hela botten i huvudet, detta ser jag som något annat. Rätt slug konstruktion, och det är sant att redoxen varierar mellan olika områden. Att driva konstruktionen med vattnet från ytterfiltret tror jag också bidrog mycket till att växterna funkade bra, vattnet ut från filtret torde vara rätt syrefattigt = bättre för växterna. Kan mycket väl vara mer CO2 i utvattnet också.
Hilsen,
/P
Nu behöver vi bara lura ut hur man få till ett bra luftdrivet filter för ett växtakvarium!
BosseWebmaster för Ciklid.org.
-
Man har ju alltid hört att det ska vara bra drag i "blå filtermatta"
Varför gäller inte det i bottenfilter? Är det för att gynna de anaeroba bakterierna?
Hade tänkt på att testa ett bottenfilter med powerhead och köra det omvänt med diffusor, för att få ett bra syretillskott till gruset.
Är det alltså feltänkt? Jag snackar här akvarier utan växter. I "jbl" filtren ska det ju vara mycket syre, tänkte mig ett "jblbottenfilter"FrontosamarkusKommentar
-
Man har ju alltid hört att det ska vara bra drag i "blå filtermatta"
Varför gäller inte det i bottenfilter? Är det för att gynna de anaeroba bakterierna?
Hade tänkt på att testa ett bottenfilter med powerhead och köra det omvänt med diffusor, för att få ett bra syretillskott till gruset.
Är det alltså feltänkt? Jag snackar här akvarier utan växter. I "jbl" filtren ska det ju vara mycket syre, tänkte mig ett "jblbottenfilter"
Jag skall komma tillbaks till anaeroba bakterier när jag lurat ut hur jag skall förklara det...skratt
Men spontant tror jag på ett koncept av filtermatta på botten ”mitt rör system” med sand över.
Observera att jag inte testat hur detta fungerar!Webmaster för Ciklid.org.
Kommentar