odla fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim E
    Användare
    • February 2010
    • 128

    odla fisk

    Tjoo..

    Vad säger ni om inavlade arter?? för egen del låter det inge vidare..
    Mest naturligt är väl att inte beblanda sej med släkten... eller??
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Jag tror att man lätt tar till att skylla på inavel.
    oftast är det odlare som slarvar med vatten, foder o volym
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Mm, jag ser också inavel som mycket sällsynt. Helt enig med Christer där. Är vi inne på olika färgvarianter eller kroppsformer så landar frågan lite annorlunda.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Anna Österman
        Användare
        • March 2006
        • 282

        #4
        Det här med inavel handlar om hur känsliga arter är för inavel. I allmänhet är däggdjur känsligare än fisk. Om man ser på saken biologiskt så är problemet med inavel att den genetiska variationen blir mindre vilket ökar känsligheten för förändringar i livsmiljön. Ser man det däremot egoistiskt för akvaristen kan inavel vara en fördel eftersom vi får fiskar som anpassats till vår akvariemiljö. Vilket ju i sin tur kan bli en nackdel om vi vill bevara fiskarna, t.ex. vad gäller victoriaciklider.
        Fiskar är vänner-inte mat!

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

          #5
          Ursprungligen postat av CrimsonAnna
          ...
          Totalt OT men varför har du en länk som går en sida som reklamerar för SMS lån i din signatur (http://www.savageheart.nu/)? Personligen så skulle jag klassa det som opassande reklam i forumet.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Mm, jag ser också inavel som mycket sällsynt. Helt enig med Christer där. Är vi inne på olika färgvarianter eller kroppsformer så landar frågan lite annorlunda.

            Hilsen,

            /P
            Nu menar du väl problem med inavel Inavel ser jag som mycket vanligt.

            Nu tror jag att problem med inavel rätt vanligt men att det mesta som skylls på inavel inte orsakas av inavel. Det skrevs nyligen en hel del om detta i den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62371 och det har skrivits massor innan.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

              #7
              Ursprungligen postat av Bjorn
              Totalt OT men varför har du en länk som går en sida som reklamerar för SMS lån i din signatur (http://www.savageheart.nu/)? Personligen så skulle jag klassa det som opassande reklam i forumet.
              Håller med!
              Hon kanske tänker på oss alla som behöver låna för att kunna handla fisk
              Senast redigerad av Johan F; 10 June 2010, 21:05.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Bjorn
                Totalt OT men varför har du en länk som går en sida som reklamerar för SMS lån i din signatur (http://www.savageheart.nu/)? Personligen så skulle jag klassa det som opassande reklam i forumet.
                För att någon köpt den brutna länken eller hur de nu gör vilket inte är direkt ovanligt. Alltså, Anna din länk i signaturen funkar inte längre.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  För att någon köpt den brutna länken eller hur de nu gör vilket inte är direkt ovanligt. Alltså, Anna din länk i signaturen funkar inte längre.
                  Precis vad jag misstänker... att hon inte har någon aning om det. ...jag borde ha skickat det i ett PM.

                  /Den kloke efter
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • March 2006
                    • 282

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    För att någon köpt den brutna länken eller hur de nu gör vilket inte är direkt ovanligt. Alltså, Anna din länk i signaturen funkar inte längre.
                    Ursprungligen postat av Bjorn
                    Precis vad jag misstänker... att hon inte har någon aning om det. ...jag borde ha skickat det i ett PM.

                    /Den kloke efter
                    Hej killar!

                    Ni har alldeles rätt. Jag borde ha åtgärdat det för länge sedan Har iaf fixat det nu.
                    Tack för påminnelsen.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • Joakim E
                      Användare
                      • February 2010
                      • 128

                      #11
                      Men om jag vill ha livskraftiga arter med 'rätta' gen uppsättningen så kan det inte vara bra att para sej med syrran eller morsan... Sedan att fisken 'kanske' inte tar så stor skada av inavel är väl möjligen okej då kan jag tänka. Men inavel kan aldrig vara bra i det långa loppet så som jag ser det...
                      Jocke Eriksson
                      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Nu menar du väl problem med inavel Inavel ser jag som mycket vanligt.

                        Nu tror jag att problem med inavel rätt vanligt men att det mesta som skylls på inavel inte orsakas av inavel. Det skrevs nyligen en hel del om detta i den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62371 och det har skrivits massor innan.
                        Sant, jag menar problem med inavel!! Jag har odlat en hel del, och de verkligt skumma grejerna (när fisk blir missbildad/saknar gällock/taskiga fenor etc) kan jag nästan alltid koppla ihop med foderproblem och/eller vattenkvalitet. Gör jag då om och gör rätt (med samma avelspar) så blir avkomman snygg. Det är klart, jag odlar inte några arter som är extremt inavlade (t ex många levandefödare). Där är nog problem vid inavel hyfsat vanliga. I övrigt vet jag inte vilka problem det skulle vara med inavel? Vi har ju medlemmar som inavlat vissa stammar i bra många år, för att få bra färger på fisken.

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...