Odla Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • August 2009
    • 304

    Odla Alger?

    Jag har sett flertalet videos på nätet där folk släpper ner stenar med en massa alger på till sina tropheus. Det skulle jag oxå vilja testa.
    Är det någon som vet ett bra o smidigt sätt att "odla" alger på stenar?
    Jag vet ju att man kan lägga stenar i ett akvarium o ha det ute i solen men jag bor i lägenhet och har inte riktigt den möjligheten. Nån som vet nått så hojta till!
    Christian
    http://naistick.wix.com/photo
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av chas
    Jag har sett flertalet videos på nätet där folk släpper ner stenar med en massa alger på till sina tropheus. Det skulle jag oxå vilja testa.
    Är det någon som vet ett bra o smidigt sätt att "odla" alger på stenar?
    Jag vet ju att man kan lägga stenar i ett akvarium o ha det ute i solen men jag bor i lägenhet och har inte riktigt den möjligheten. Nån som vet nått så hojta till!
    Christian
    Lägga sten i Big Pack låda och ha på blomhylla vid fönstret där solen skiner mest?

    Kommentar

    • Donkiwin
      Användare
      • November 2008
      • 95

      #3
      Låter som en kul sak att testa i sommar.

      Är det något annat att tänka på eller är det så smidigt som du påstår ?

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • August 2009
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av StefanL
        Lägga sten i Big Pack låda och ha på blomhylla vid fönstret där solen skiner mest?
        Men ska den vara gemonskinlig? Jag ska testa det direkt när jag kommer hem iaf. Men man borde ju kunna skynda på processen på någe sätt. Med typ PMDD eller nått liknande... hmm...
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Borde gå fint på fönsterbrädan, som Stefan skriver. Kör med akvarievatten, har du ciklider torde vattnet definitivt innehålla det som algerna behöver. Vill du styra mot grönalger kan du lägga till en mycket liten dos kaliumnitrat (en del av PMDD). Ett annat men inte lika snyggt alternativ är att lägga sten på de ljusaste ställena i akvariet och täcka dem med en nätbox så att algerna inte betas ned direkt.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Donkiwin
            Användare
            • November 2008
            • 95

            #6
            Tackar, får som sagt testas.
            Nu gäller det bara att barnen inte tycker det är intressant. Kan bli algbevuxna legobitar istället för stenar då.

            BTW, hur lång tid kan det ta att få fram en "välbeväxt" sten under normala förhållanden?

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

              #7
              Har någon testat att mata tropheus med "algbollar" troligtvis cladophora?
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Filmen jag gjorde är med tofsalger. Vad jag har hört gynnas de av ojämna koldioxidnivåer, alltså stora vatten byten. Stenarna jag släpper ner kommer främst från kar med rovfiskar. Absolut bäst verkar tofsalgerna växa på lavasten.

                Kommentar

                Arbetssätt...