Doppvärmare - min o max vattennivå

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    Doppvärmare - min o max vattennivå

    En annan fråga ang värmare.
    Vissa doppvärmare har endast ett sträck för minimum vattennivå. Andra anger min och max.
    Hur nogrann bör man vara i det senare fallet? Är de dränkbara eller ej? Ofta har man ett kantstag ivägen som gör att det ej går att få vattennivån under markering max (om man vill fylla karet fullt ut).
    Nu kör jag med vattenlinje lite över maxnivå.

    Bör jag sänka vattennivån eller byta värmare?
  • pny
    Användare
    • April 2002
    • 210

    #2
    Jag har hört att de specar en maxnivå eftersom de använder en vanlig elkabel som inte är specad för långvarigt bruk i vatten. De skulle knappast få sälja en doppvärmare som inte är dränkbar.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av pny
      Jag har hört att de specar en maxnivå eftersom de använder en vanlig elkabel som inte är specad för långvarigt bruk i vatten. De skulle knappast få sälja en doppvärmare som inte är dränkbar.
      Ja, tror också det. Verkar rimligt. Även om man lägger vattennivå några mm under sträcket så är den ju nära nog dränkt ändå.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Tror att tätningen är mindre bra på övre ändan på värmaren och med stora temperaturskillnader, slutsumman är att om man dränker värmaren löper man större risk för haverier (om den inte är dränkbar)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        Arbetssätt...