If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Mjo, 240 liter får nog räknas som litet. Mina yngelakvarier är i den storleken. Har du ett 540-liters har du inte speciellt många begränsningar vad gäller fiskar.
citat:
Ettan är snyggare men som n00b skulle jag valt tvån pga priset och storleken.
HELT KLART =)
Joo, jag tycker som dej, men juwel-karen är så dyra, och eftersom jag ska få ett när jag fyller förmodligen så får det högst kosta ca 5000 kr..vet att de är mkt billiga i göteborg, men jag bor långt därifrån..jönköping lr linköping är närmast för mej.
Kolla in hos Akvarievalvet i Norrköping (Ligger ju nära Linköping) om du ger dig ut och reser. Han har tagit hem lite nya möbelakvarier som är snygga. Jag är själv intresserad av ett MP-akvarium. Och visst är det snyggast med en heö möbel. Dock tycker jag ofta att möbelakvarier/akvariepaket är högre än vad de är djupa och personligen föredrar jag när de är minst lika djupa som höga.
Och för att stämma in med tidigare talare. Skaffa inte för litet. Men fundera också på vad du ska ha i akvariet. Lycka till
citat:
Kolla in hos Akvarievalvet i Norrköping (Ligger ju nära Linköping) om du ger dig ut och reser. Han har tagit hem lite nya möbelakvarier som är snygga. Jag är själv intresserad av ett MP-akvarium. Och visst är det snyggast med en heö möbel. Dock tycker jag ofta att möbelakvarier/akvariepaket är högre än vad de är djupa och personligen föredrar jag när de är minst lika djupa som höga.
Och för att stämma in med tidigare talare. Skaffa inte för litet. Men fundera också på vad du ska ha i akvariet. Lycka till
Tack för hjälpen!! =D
Säljer de billiga juwel-kar? mm..de blir ju lite långt o åka förståss..1, 5 timme...men men,...
Hello! Måste bara få säga att jag håller helt och hållet med alla som skrivit att man ska satsa på ett stort på en gång. Hade akvarium när jag var mindre men hade hållt uppe några år när jag i sommras slog till på ett 320L. Tyckte det känndes Jättestort!...
första två veckorna! Nu ångrar jag mig djupt att jag inte slog till på ett betydligt mer prisvärt och användbart 540L. Tar inte myvcket mer plats men skapar mycket större möjligheter!
Så ta en grundlig titt på Köp/sälg här å på andra ställen så kommer du hitta kar i bättre storlek å billigare så du kan lägga pengarna på fisk istället!
Bara ett tips utifrån mina erfarenheter!
Mvh/Marcus
Har ett 320L malawi akvarium. Men känner redan att jag skulle vilja ha större...
Vad jag skulle rekomendera är att inte köpa för stort, efterssom man vet ju alldrig om du kommer att tycka om den nya hobbyn, i mitt fall så började jag med ett 130l, sedan köpte jag till ett 230l, och för några månader sedan en 375l med ställning, ramp, och värmare för 800kr (med ett ej helt täckglas). Man kan göra bra klipp en bit ute på landet... Mitt tycke är att inte lägga ut för mycket pengar på stora kar om man inte vet om man kommer tycka om den nya hobbyn, men hoppas det! Då får vi en till ciklidvän!!! Mitt råd är att satsa på ett medelstort ca 200-300l.
MvH Patrik K
Håller med patrik_k.
Någon tyckte 240 liter räknas som litet - i jämförelse med vad och för vad. Många är/blir totalt storlekshysteriska och bara måste tycka att allt under 500 liter är alldelses för litet för det mesta. 240 liter anser jag som ypperligt lagom för tillräckligt många intressanta arter och är absolut inget besvärligt att få balans i om man följer konstens enklaste regler. Du låser dig knappast med ett kar i den storleksordningen. Det beror på vad du är ute efter för fisk och hur mycket fisk i burken. Om intresset rotar sig så är ett attraktivare alternernativ att skaffa ett till senare, större, mindre eller lika stort. Då öppnar du dessutom möjligheten att utvidga intresset med andra arter, som kanske inte passar ihop eller på annat sätt funkar i ditt enda bamsekar. Eller så kanske du blir sugen på att pröva på andra biotoper vid sidan om det du redan har.
Jag har inget emot stora kar. skulle gärna ha ett 500 liter eller ännu större om det had funkat utrymmesmässigt. Så missförstå inte min inställning här. Men jag tror inte jag hade blivit lyckligare eller mer nöjd om jag hade ett större än de 240 liter jag har nu. Det gäller att kräma ur maximalt nöje ur det man har. Det är ju en del av tjusningen och en utmaning att få till det oavsett vad man har för storlek på burken. Själv så kommer jag att skaffa ett till kar (mindre) eftersom jag har blivit otroligt sugen på snäcklekare och jag är inte främmande för fler minre kar.
Sen får man ju inte glömma att ett kar ska inredas och befolkas - varav det mesta inte är gratis. 500 liter kan bli ödsligt tråkigt om man inte har råd att fylla det med en intressant interiör och ett fylligt djurliv. Risken är man hinner tröttna innan man uppnår det man är ute efter.
Har ett Juwel Rio240 - snyggt, välgjort, genomgående hög kvalitet rakt igenom och praktiskt genomtänkt. Mycket bra köp enligt mig.
Det där beror såklart på vad man är för person. Jag tycker att under planerandet och studieperioden inför ett nytt akvarie så är man lycklig och uppe i högvarv. Allt ska fixas och bli perfekt. När man är klar och sitter framför akvariet så infinner sig en obehaglig tomhet och rastlöshet. Detta har gjort mitt hem totalt belamrat med akvarier och nu ska jag äntligen flytta till hus så att jag kan få lite struktur på det hela.
Om jag skulle börja nu, med facit i hand, så skulle jag skaffa mig ett enda jättestort kar som jag aldrig skulle bli klar med. Just det där med att man inte kan fylla det direkt utan hela tiden är på gång med ny fisk och inredning skulle vara själva grejen.
Mitt råd är stort och begagnat, utseendet kan du själv fixa till.
måste säga att jag håller med fredrik. jag har tidigare haft en bunt akvarier, men sålt av dom nu, har bara ett 600l och ett 60l kvar nu. ska snart inhandla ett runt 1000l och pyssla med. ska sälja av 600l och flytta, och få en helhet.. eller vad man nu ska säga. jag ska verkligen planera denhär gången, och göra allt perfekt från början. sen om jag vill ha nån annan fisk så är det inte annat än att byta.
nu vet jag inte vad det här inlägget har med själva tråden att göra. men... jag har hellre ett stort än 30 små.
250l är förövrigt en behändig storlek, snabba vattenbyten, lätt att städa, inte omöjligt att fånga upp en fisk ur etc.
Att köpa begagnat är helt klart det bästa. Du få ofta med allting du behöver i utrustning.
Det som krävs är tålamod. Rusa inte iväg för fort...
Men det är svårt, jag vet..... själv gjorde jag som många andra, köpte först ett 100 liters o s v.. nu har jag 8 akvarium, dock är det bara 3 som är igång (varav ett med enbart Nicaragua-yngel)
Så mitt bästa råd blir:
Is i magen och tålamod, kolla annonser på begagnat.
citat:
Håller med patrik_k.
Någon tyckte 240 liter räknas som litet - i jämförelse med vad och för vad. Många är/blir totalt storlekshysteriska och bara måste tycka att allt under 500 liter är alldelses för litet för det mesta. 240 liter anser jag som ypperligt lagom för tillräckligt många intressanta arter och är absolut inget besvärligt att få balans i om man följer konstens enklaste regler. Du låser dig knappast med ett kar i den storleksordningen. Det beror på vad du är ute efter för fisk och hur mycket fisk i burken. Om intresset rotar sig så är ett attraktivare alternernativ att skaffa ett till senare, större, mindre eller lika stort. Då öppnar du dessutom möjligheten att utvidga intresset med andra arter, som kanske inte passar ihop eller på annat sätt funkar i ditt enda bamsekar. Eller så kanske du blir sugen på att pröva på andra biotoper vid sidan om det du redan har.
Jag har inget emot stora kar. skulle gärna ha ett 500 liter eller ännu större om det had funkat utrymmesmässigt. Så missförstå inte min inställning här. Men jag tror inte jag hade blivit lyckligare eller mer nöjd om jag hade ett större än de 240 liter jag har nu. Det gäller att kräma ur maximalt nöje ur det man har. Det är ju en del av tjusningen och en utmaning att få till det oavsett vad man har för storlek på burken. Själv så kommer jag att skaffa ett till kar (mindre) eftersom jag har blivit otroligt sugen på snäcklekare och jag är inte främmande för fler minre kar.
Sen får man ju inte glömma att ett kar ska inredas och befolkas - varav det mesta inte är gratis. 500 liter kan bli ödsligt tråkigt om man inte har råd att fylla det med en intressant interiör och ett fylligt djurliv. Risken är man hinner tröttna innan man uppnår det man är ute efter.
Har ett Juwel Rio240 - snyggt, välgjort, genomgående hög kvalitet rakt igenom och praktiskt genomtänkt. Mycket bra köp enligt mig.
Så du har ett 240-liters? ok! =D Dum fråga men hur många stora fiskar, ca 10-15 cm kan man ha i ett sånt? Inte så många va?
Kollade in din sida, snygg! Men akvariet såg inte så stort ut, men det kanske bara var jag som såg fel?
Tycker ni att detta är ett bra pris förresten? Det ska vara ett erbjudande med 2000 kr rabatt. Ett 260-liters.
OBS: Det kostar 6500 kr NU!! Tidigare 8500 kr.
BILD: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=369
"Så du har ett 240-liters? ok! =D Dum fråga men hur många stora fiskar, ca 10-15 cm kan man ha i ett sånt? Inte så många va?"
Hur många beror på så mycket så det går inte att säga innan man pratar om vad för fisk man funderar på att hålla. Storleken har betydelse, men inget avgörande. Det finns mindre fiskar som har mer krävande behov av utrymme än betydligt större. Behov, beteende och temprament går före storlek i många fall som bestämmer hur många och om det över huvud taget är lämpligt.
Så sett ur den vinkeln kan jag hålla med de som förespråkar stort kar. Det öppnar ju möjligheten för fler/större grupper och större fiskar. Det beror helt och hållet på vad man vill ha och är ute efter.
Jag som kör på malawi och med de fiskar jag riktar in mig på som lämpliga efter storlek och lämpliga som sällskap, så räknar jag med att kunna ha runt 20 fiskar i mitt kar, fördelade på 3 arter (ej räknat med ancistrusarna här - valet av den tredje arten är under utredning . I snitt kommer väl min artsammansättning att ligga på runt 10-12cm.
"Kollade in din sida, snygg! Men akvariet såg inte så stort ut, men det kanske bara var jag som såg fel?"
Allting är relativt. Det beror på vad man jämför med och tycker. Det är ca 120 långt 40 djupt och 50 högt. Inredningen påverkar också det visuella intrycket. I verkligheten tycker jag själv dock att det ser större ut än 240 liter (kanske tvångsinbillar mig
Den mörka bakgrunden bidrar nog till att isolera synintrycket, mer på bild än i verkligheten. Tack för komplimangen förresten
"Tycker ni att detta är ett bra pris förresten? Det ska vara ett erbjudande med 2000 kr rabatt. Ett 260-liters.
OBS: Det kostar 6500 kr NU!! Tidigare 8500 kr."
De flesta förespråkar begagnat och då är det helt klart svindyrt i jämförelse. Ska inte förespråka något eftersom det är upp till var och en och tycka nytt eller begagnat, märke eller modell. En sak däremot är att du får betala en massa mer enbart för den välvda framrutan jämfört med ett traditionellt kar med samma volym, men snyggt är det. Annars tror jag nog att det är ett bra pris för just det karet - inte jämfört med alla andra möjliga alternativ alltså.
Sa bara vad jag tyckte, men snyggt va de!! =D
Jo..de e ju mkt dyrt fortfarande...6500 kan jag direkt säga att vi inte har råd med just nu..o begagnat e me svårt eftersom jag bor så långt ifrån nån storstad(bor i småland jkp:s län).
Nu såg jag att zoomässan i Gbg sålde rio 300 för 5420 lr nåt, då kan man ju inte köpa ett rio 240 för 4700 på pwss..när man tänker på 300 liters-karet =(...Åhh vad svårt detta är..ni börjar väl tröttna..men ni får ha förståelse, vill inte köpa/få ett som jag senare efter en vecka tycker är för litet, eller köpa ett för dyrt eller liknande.
Tack för svaren förresten, alltid kul att se när folk skriver vad de tycker =D Blir mkt glad då! =D
Kommentar