Har ett par Natalciklider som säljaren sa var en hona och en hane, men som senare visade sig vara två hanar. Nu har de växt en aning (15-20cm) Letar efter honor till dessa pojkar, men det verkar helt hopplöst att hitta honor i lite storlek. Någon som har någon bra lösning på mitt lilla problem?
Natalciklid (Oreochromis mossambicus)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Välkommen till forumet. Det är inte alltid lätt att få tag på denna fisk. Oftast kan det funka att bara vänta. Djurmagazinet i Jönköping hade denna fisk inne sist jag var där men jag tror bara att det var stora hanar. -
Tack så mycket.
Jo, de har inte varit helt enkelt att hitta några. Men får väl ta mig en tur till Jönköping snart igen å kika. Tack för tipset.Kommentar
-
-
Eftersom jag odlar Oreochromis kommersiellt kan jag kanske förklara detta med bara hannar.
Vi vill inte ha honor då dom ynglar av sig som tusan i dammarna och bromsar utvecklingen på dom andra. Det blir tusenbröder. Eftersom honorna inte växer lika fort som hanarna så blir också Kg priset /m2 lägre. Detta gäller framförallt O mossambicus.
Därför ger många ynglen hormoner så dom byter sex så det blir runt 90% hanar.
Jag jobbar i stället med YY hanar och jag får då samma resultat eller bättre.
Så dina ”Tilapia” kommer nog från någon kommersiell odlare i Asien eller så.Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Eftersom jag odlar Oreochromis kommersiellt kan jag kanske förklara detta med bara hannar.
Vi vill inte ha honor då dom ynglar av sig som tusan i dammarna och bromsar utvecklingen på dom andra. Det blir tusenbröder. Eftersom honorna inte växer lika fort som hanarna så blir också Kg priset /m2 lägre. Detta gäller framförallt O mossambicus.
Därför ger många ynglen hormoner så dom byter sex så det blir runt 90% hanar.
Jag jobbar i stället med YY hanar och jag får då samma resultat eller bättre.
Så dina ”Tilapia” kommer nog från någon kommersiell odlare i Asien eller så.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag tror jag sålde dem till affären som han köpte dem av om jag inte minns fel. Och hos mig gav de också hyffsatt jämn könsfördelning.Kommentar
-
Naturligt så skall det bli ca 50-50.
endymion eller Ola. Kan ni inte fixa 2 honor till Karin?Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Kommentar