Resun Sidokanalare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

    #16
    Ursprungligen postat av Beast
    Jaa det kanske är så va!? Men du säger 40cm, behöver jag ha slangarna längre ner än så då? Jag har faktiskt ingen aning vad som skulle krävas....
    Men dom större karen skulle jag kunna fortsätta med att köra manuellt om det skulle vara så, det är ju allt från typ 450L o neråt som jag skulle vilja koppla på i första hand..

    nej 40cm räcker nog, men det var med våra pumpar resunen är ju klart svagare.......
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Beast och cichlids4fun, nu börjar jag bli riktigt intresserad!
      Vad använder ni för luftfilter?
      Blir det lägre energikostnad per liter pumpat vatten?
      Jag håller på att designa en ny liten fiskodling (Tilapia) på 160 m³
      Vilket kommer att bli betydlig större om allt går bra och elen för pumpar är min största kostnad.

      Om ni har nåt typ ”air lift” borde det bli bättre effekt ju djupare kar ni har. Även lyfthöjden borde bli bättre.

      Bosse
      vi kör med filtermatta i de flesta kar och då behöver man ju inte ha slangen så långt ner i karen blir ju typ bara 30cm, sen har jag ett gäng huey hung filter oxå men de står på botten och kräver lite mer tryck på luften.

      jo ska du ha motorpumpar till dina 160m3 vatten så lär det ju kosta en slant i ström, du lär ju omsätta vattnet några ggr per timma för bra filtrering, en sidkanalare drar ju massa luft för en billig peng om den sen drar runt lika mycket vatten vet jag ju inte direkt men syresättningen blir ju rätt bra eftersom rörelsen på utan i karen blir rätt stor.

      du skulle säkert kunna köra dina 160m3 med en eller två sidkanalare på 800-900w st de brukar dra runt säkert 150m3 luft/timme st men med så stor anläggning kanske det finns andra lösningar som är bättre tex att pumpa in vatten från ett megastort externt filter istället för luft
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

        #18
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        nej 40cm räcker nog, men det var med våra pumpar resunen är ju klart svagare.......
        Har du nån aning vad kapasiteten är på dina sidokanalare? Och hur många kar o storlekar på karen kör ni?
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

          #19
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          vi kör med filtermatta i de flesta kar och då behöver man ju inte ha slangen så långt ner i karen blir ju typ bara 30cm, sen har jag ett gäng huey hung filter oxå men de står på botten och kräver lite mer tryck på luften.

          jo ska du ha motorpumpar till dina 160m3 vatten så lär det ju kosta en slant i ström, du lär ju omsätta vattnet några ggr per timma för bra filtrering, en sidkanalare drar ju massa luft för en billig peng om den sen drar runt lika mycket vatten vet jag ju inte direkt men syresättningen blir ju rätt bra eftersom rörelsen på utan i karen blir rätt stor.

          du skulle säkert kunna köra dina 160m3 med en eller två sidkanalare på 800-900w st de brukar dra runt säkert 150m3 luft/timme st men med så stor anläggning kanske det finns andra lösningar som är bättre tex att pumpa in vatten från ett megastort externt filter istället för luft
          Den stora delen av vattnet kommer att vara i dammarna med avelsdjur och blir max 4 fiskar per m³ så jag behöver nog inte köra i genom alltför mycket. I yngel dammarna/burkarna blir lita annat eftersom dom simmar i mat men det blir inte mer en ett par kubik. Jag räknar med ett 3 kammars stort centralfilter för mekanisk och biologisk rening och sedan relativt små cirkulationspumpar i var damm.
          Får nog snickra ihop en prototyp och testa i en tunna eftersom jag kommer att ha 1,4 -1,6 m djupt eller så i dom stora dammarna.
          Senast redigerad av bossep; 13 May 2010, 19:04.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

            #20
            max 0,8 m djup

            Kollade just trycket och det fungerar inte eftersom dom bara klarar 8 kpa = 0,8 m vattenpelare. så man måste då pytsa in luften halvvägs ungefär. Frågan är då hur mycket l/min sjunker med.
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av Beast
              Har du nån aning vad kapasiteten är på dina sidokanalare? Och hur många kar o storlekar på karen kör ni?
              tja, vi har 2 sidkanalare och den ena är på 370w och den andra är på 400w hur mycket luft de driver står inte på dem men vi kör väl ca 230kar på dem men då är de både stora och små och ibland dubbla och trippla slangar i vissa
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Kollade just trycket och det fungerar inte eftersom dom bara klarar 8 kpa = 0,8 m vattenpelare. så man måste då pytsa in luften halvvägs ungefär. Frågan är då hur mycket l/min sjunker med.
                ok, är det det kpa betyder, då ska jag kolla mina pumpar i morrn, men som sagt det sjunker nog ganska mycket med hur mycket luft man tar ut från systemet vi plockar vår lugt ungefär halvvägs på de flesta men filtret går ju ändå ner till botten.

                vi kör ett rundgående system utan ände så luften går bara runt och därmed så bibehålls trycket lika i hela systemet har väl ca 60 meter 40mm rör som luften går runt i
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

                  #23
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Har du nån aning vad kapasiteten är på dina sidokanalare? Och hur många kar o storlekar på karen kör ni?
                  köp en och testa i lilla rummet så får du se vad den klarar om det visar sig att den är stark nog så kan du ju köpa en eller 2 till till det stora rummet
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #24
                    Man bör tänka på trycket när man väljer sidkanalare. Att välja en som ger mer än 2 Bar är fullständigt onödigt eftersom man inte får högre hastighet på luften hur man än gör (om man inte har specialmunstycken, men de funkar nog inte under vatten). Har man en med mer än 2 Bar sjunker alltså verkningsgraden drastigt och det blir bara mer värme. Ofta finns det olika modeller av sidkanalare för samma Wattantal som ger mer tryck men mindre flöde och tvärt om. De som ger högt tryck låter ofta mer vilket kan vara negativt, men har man djupa kar krävs ju trycket.

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

                      #25
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Man bör tänka på trycket när man väljer sidkanalare. Att välja en som ger mer än 2 Bar är fullständigt onödigt eftersom man inte får högre hastighet på luften hur man än gör (om man inte har specialmunstycken, men de funkar nog inte under vatten). Har man en med mer än 2 Bar sjunker alltså verkningsgraden drastigt och det blir bara mer värme. Ofta finns det olika modeller av sidkanalare för samma Wattantal som ger mer tryck men mindre flöde och tvärt om. De som ger högt tryck låter ofta mer vilket kan vara negativt, men har man djupa kar krävs ju trycket.
                      ok ännu en grej att kolla
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        #26
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Man bör tänka på trycket när man väljer sidkanalare. Att välja en som ger mer än 2 Bar är fullständigt onödigt eftersom man inte får högre hastighet på luften hur man än gör (om man inte har specialmunstycken, men de funkar nog inte under vatten). Har man en med mer än 2 Bar sjunker alltså verkningsgraden drastigt och det blir bara mer värme. Ofta finns det olika modeller av sidkanalare för samma Wattantal som ger mer tryck men mindre flöde och tvärt om. De som ger högt tryck låter ofta mer vilket kan vara negativt, men har man djupa kar krävs ju trycket.
                        din låter ju som fan vad har du för tryck?
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • January 2013
                          • 2352

                          #27
                          Helt rätt endymion,
                          2 bar motsvarar 20 meter vattenpelare minus någon cm i tryckfall i ledningarna kanske.
                          1cm vattenpelare = 0.098 kpa eller 1 kpa = 10.19 cm vattenpelare.
                          Så man skall inte jobba med mer tryck en vad som behövs för det djupaste karet. Det går bara åt mer energi att komprimera luften.
                          Detta är naturligtvis rent teoretiskt. Men flöde l/min är viktigare en tryck kpa eller bar om detta bara är högre en det djupaste karet i cm vattenpelare plus kompensering för lite tryck förluster.
                          Tänk också på att en ”air lift” fungerar genom att luftbubblorna expanderar i röret. Så rent teoretiskt fungerar dom bättre ju djupare luftutblåset sitter samt att man låter vattnet fylls på mellan luftbubblorna.
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Jag kan ju tillägga att skälet att 2 bar är max är att vid 2 bar kommer luften upp straxt under ljudhastigheten. Luften klarar inte av att ljudbanga i sig själv så att säga. Detta upptäckte Gustaf de Laval när han byggde separatorn. Han uppfann då ett specialmunstycke kallat de Laval munstycke. Som gör att man kan få högre hastighet på luften, men som sagt jag tror inte det funkar i vatten.

                            Kommentar

                            • doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1607

                              #29
                              Här

                              kommer en riktig nybörjarfråga!

                              Om du kör luft, har du "bara" spongefilter då i akvariet? Hur bra renar dom och syresätter dom vattnet? Har börjat fundera i samma banor om det blir många akvarium i framtiden.

                              Kommentar

                              • bossep
                                Användare
                                • January 2013
                                • 2352

                                #30
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Jag kan ju tillägga att skälet att 2 bar är max är att vid 2 bar kommer luften upp straxt under ljudhastigheten. Luften klarar inte av att ljudbanga i sig själv så att säga. Detta upptäckte Gustaf de Laval när han byggde separatorn. Han uppfann då ett specialmunstycke kallat de Laval munstycke. Som gör att man kan få högre hastighet på luften, men som sagt jag tror inte det funkar i vatten.
                                Hej,
                                Nu har du mig konfunderad. Lufthastigheten är relaterat till ytan på kanalen, röret, etc. samt flödet genom den ytan. Trycket består av motståndet vilket flödet jobbar emot. Skall försöka lura ut det här!
                                Logiskt sätt så borde man kunna komma upp i ljudhastigheten om man stryper flödet och får en tryckskillnad! Vilket skulle kunna medföra ljudbangar i ventiler, etc.
                                Bosse
                                Webmaster för Ciklid.org.
                                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...