CA-bilder del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jo det var det jag undrade om det var någon form av hybrider. De ser så pass overkligt snygga ut. Och jag har ibland sett i butiker att det står en extra label på en del exempelvis superred och då undrar man lite.

Edit: Tanken som slagit mig är att det kanske odlats för att få fram starkare färger vilket sker med discus och andra. Akvarielagret har just nu några som benämns: Amphilopus salvini "red breast"
    Senast redigerad av DaRe; 08 September 2010, 20:20.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Ursprungligen postat av DRE
      Jo det var det jag undrade om det var någon form av hybrider. De ser så pass overkligt snygga ut. Och jag har ibland sett i butiker att det står en extra label på en del exempelvis superred och då undrar man lite.

Edit: Tanken som slagit mig är att det kanske odlats för att få fram starkare färger vilket sker med discus och andra. Akvarielagret har just nu några som benämns: Amphilopus salvini "red breast"
      Har faktiskt aldrig sett en CA med benämningen "super red", däremot så finns ju som sagt "red" varienter av tex Salvini, Panamensis mm, finns ju nästan helgrå populationer i naturen, och även helt gula med mycket rött på sig, av tex Salvini Sen så är ju inte Salvini någon Amphilophus, den benämns nog fortfarande som "Cichlasoma"
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Intresant, jag föredrar vildformer och det är ännu häftigare att dessa fantastiska fiskar finns vilda.

Är det variationer mellan fångstplatser eller även helt lokalt?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Generellt sett så behöver man nog sällan bekymra sig för nåt som ens liknar inavel i sverige på CA, möjligen vissa av de klassiska arterna som nigrofasciatus och meeki.

Det är så liten marknad för de större CA så när de finns så är de nog rätt nära besläktade med VF föräldrar och ofta importerade.

DRE: du har gjort en helt riktig iakttagelse, CA kryllar av vackra ciklder, en del helt sanslöst vackra men det är naturen som står för den biten .

Mvh Jari

Kommentar

• jemtlänningen
            Användare
            • May 2009
            • 113

Akvariebygge 614liters mått 210*65*45

tjena ja då var man igång med akvariebygget då.frågan är nu vad jag skall ha i det när det är färdigt tänkte köra lite sa dvärgciklider men jag vet inte riktigt om det blir det jag är mer int av ca ciklider. men jag vet inte riktigt vilka arter jag vill ha tänkte fråga på tråden om råd.

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Nu skall jag bli lite jobbig, jag hoppas att ni har överseende med detta.

Det har kommit ett par olika, mycket intressanta, diskussioner här.
              Den om de olika varianterna på CA-arterna är ju klart intressant.
              Sen kom ju frågan upp om hur ett kar skulle befolkas, den kan också ge en hel del svar.
              Men det vore nog enklast om de kunde hållas i separata trådar. Det blir lättare att svara på de olika frågorna då.
              Samtidigt så blir det också lättare för alla de som inte svarar men väl läser vad vi andra skriver.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

Ursprungligen postat av jinnarparen
                Nu skall jag bli lite jobbig, jag hoppas att ni har överseende med detta.

Det har kommit ett par olika, mycket intressanta, diskussioner här.
                Den om de olika varianterna på CA-arterna är ju klart intressant.
                Sen kom ju frågan upp om hur ett kar skulle befolkas, den kan också ge en hel del svar.
                Men det vore nog enklast om de kunde hållas i separata trådar. Det blir lättare att svara på de olika frågorna då.
                Samtidigt så blir det också lättare för alla de som inte svarar men väl läser vad vi andra skriver.
                Jag håller med dig för mycket snack om massa olika saker och för lite bilder!
                Senast redigerad av RobinH; 08 September 2010, 22:47.
                CA

Kommentar

• Tony Tiger
                  Användare
                  • December 2009
                  • 182

Mer bilder kommer snart

Ursprungligen postat av RobinH
                  Jag håller med dig för mycket snack om massa olika saker och för lite bilder!
                  1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

Ursprungligen postat av tony tiger
                    mer bilder kommer snart
                    Låter bra!
                    CA

Kommentar

• RobinH
                      Användare
                      • August 2008
                      • 2150

Ursprungligen postat av DRE
                      Blev det någon ornatum?

Vet någon om de går att få tag på i Svecia?

/David
                      Som Jinnarparen skrev så e det foto på CA ciklider och frågor kring fotona som e aktuellt i denna tråden!

Starta gärna nya trådar om frågor om andra fiskar och saker!
                      CA

Kommentar

• järnvägar
                        Användare
                        • March 2008
                        • 87

Forumsvärd

Kan inte någon helt enkelt flytta frågan till en egen tråd, samt vänligt förklara varför....Jag säger inte att någon varit otrevlig men jag förstår att frågorna kommer i en tråd som "lever" och att frågan kanske tappas....

Och nu gör jag oxå fel...igen

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Ursprungligen postat av järnvägar
                          Kan inte någon helt enkelt flytta frågan till en egen tråd, samt vänligt förklara varför....Jag säger inte att någon varit otrevlig men jag förstår att frågorna kommer i en tråd som "lever" och att frågan kanske tappas....

Som jag ser det!!

Ju fler trådar vi har igång, desto mer levande, på CA-sidan, ser det nog ut både för oss och för andra som kanske bara sneglar på 1a sidan.

Har vi en massa intressanta frågor på gång i en och samma tråd blir det till slut väldigt rörigt och efter ett tag så rinner det ut i sanden för ingen orkar svara.

Tänk dig själv; frågan dyker upp i inlägg 124, 1a svaret kommer i inlägg 131, och sen fortsätter det och efter ett tag så kommer det 10e svaret upp i inlägg 451 - 10 sidor senare. Det blir minst sagt jobbigt att hålla ordning på en sådan fråga, dessutom en fråga som kanske kommer att ställas igen.
                          Vi skall ju också ha klart för oss att det vi skriver här är erfarenheter som andra sen kan ha nytta av också. Därför skadar det inte med lite ordning och reda, både för oss men framför allt för de som vill lära sig mer både nu och i framtiden.

Det är dessutom inte så svårt att starta en ny tråd!

....och nu borde någon forumvärd flytta både mitt svar och denna fråga till en ny tråd
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Som sagt in med mera bilder här nu!!! Vet ju att det finns många med kamera
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Ursprungligen postat av järnvägar

Visst kan vi flytta frågorna till egna trådar men det e kanske lite enklare att skriva som jag skrev i mitt tidigare inlägg så att frågorna kommer i egna trådar direkt istället för här och sen ska vi flytta den osv...

Varför förklarade jag oxå i mitt tidigare inlägg för att detta är en tråd för CA bilder och frågor kring detta.
                              CA

Kommentar

• ciklidkrille
                                Användare
                                • January 2009
                                • 53

Mycket fina fiskar salmberg!
                                CA! finns inget annat

Kommentar

Arbetssätt...