If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Enligt CA gubben (minns inte namnet på holländaren) så ansåg han att festen var en centralare jag frågade personligen om det
Willem Heijns kanske? Festaen är släktskapsmässigt helt klart en "centralare" i Sydamerika. Det gäller en del andra också som Caquetia, men inte lika solklart dvs. festaen har vandrat in i Sydamerika rätt sent.
Willem Heijns kanske? Festaen är släktskapsmässigt helt klart en "centralare" i Sydamerika. Det gäller en del andra också som Caquetia, men inte lika solklart dvs. festaen har vandrat in i Sydamerika rätt sent.
Mycket fint Jocke.. kul me fler foto!
Ska bli intressant att följa om det går bra att ha motaguense och festae ihop.. du måste hålla oss uppdaterade om hur det går!
[QUOTE=RobinH;814464]Mycket fint Jocke.. kul me fler foto!
Ska bli intressant att följa om det går bra att ha motaguense och festae ihop.. du måste hålla oss uppdaterade om hur det går![/QUOTe
Tackar Jaa det ska jag, det blir en nervös natt nu
Festaen är släktskapsmässigt helt klart en "centralare" i Sydamerika. Det gäller en del andra också som Caquetia, men inte lika solklart dvs. festaen har vandrat in i Sydamerika rätt sent.
Ber om ursäkt till hela CA-tråden eftersom det säkert låter som jag svär i kyrkan. Jag citerar CB 4/2009, s. 8, En släktskapsstudie om Centralamerikas ciklider" av Willem Heijns "Sex linjer ciklider kan urskiljas, tre av dem i Centralamerika. De härstammar allihop från en sydamerikansk förfader..."
Min slutsats alltså, alla CA är egentligen SA
Ja ja, det var några årmiljoner sen, men i alla fall...
Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
Ber om ursäkt till hela CA-tråden eftersom det säkert låter som jag svär i kyrkan. Jag citerar CB 4/2009, s. 8, En släktskapsstudie om Centralamerikas ciklider" av Willem Heijns "Sex linjer ciklider kan urskiljas, tre av dem i Centralamerika. De härstammar allihop från en sydamerikansk förfader..."
Hehe tänkte också på den artikeln, det var ju faktiskt inte så länge sen som ALLT såldes som sydamerikanare i butiker, och det finns ju fortfarande grosslistor där CA står som sydamerika, och en del butiker säljer dom fortfarande som det..
Hehe...och utvecklingen går ju som bekant oftast framåt. Det som är bra blir bättre.
CA började som SA...men utvecklades.....
Obs, bara menat som ett litet skämt, inget illa menat om SA
Tackar för komplimangerna Rickard och jocke.
Ja visst är det roligt när fiskarna leker men de 2-3 senaste månaderna har det lekt hela tiden och ställt till det lite eftersom jag velat flytta fiskar. 6 par med ägg eller yngel var det för några vecker sen. Billderna tog jag för två vecker sen,och nu har det lugnat sig lite..
Trevliga bilder Jocke.. Hoppas det går bra för dom..
Har även några nya ca som jag tror är några av dina favoriter..
Efter veckor av uppvaktning och putsande så lekte mitt Godmanni par ikväll
Tog några foto på dom från början och tills nu, dom håller fortfarande på att leka, har blivit en rejäl romkaka!
Får hålla tummarna att dom inte käkar upp äggen, utan drar upp dom till frisimmande yngel!
Kommentar