Jag har plockat natursten i vättern. På dessa var det algbeklädnad, det har fått ligga ett par dar så nu har algerna torkat in är detta viktiga att få bort, binder alger i en sjö upp några farliga ämnen? Eller går det att skrubba lite och sedan lägga i dessa i malawiakvariet?
Algiga stenar
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag har plockat natursten i vättern. På dessa var det algbeklädnad, det har fått ligga ett par dar så nu har algerna torkat in är detta viktiga att få bort, binder alger i en sjö upp några farliga ämnen? Eller går det att skrubba lite och sedan lägga i dessa i malawiakvariet?
Men vad är det för fel på alger i ett Malawi akvarium? Eller i andra för den delen.
Jag tror, observera tror inte det är någon fara med alger från Vättern. Är inte den sjön relativt ren?
Jag jobbar med alger som biofilter och dom gör en fantastisk nytta förutom att dom fungerar som mat för fisken.
BosseWebmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid. -
Okej ja mig gör dig inget med alger. Men det är just det att jag är osäker på om algerna tar upp något eller några skadliga ämnen. Tack för svaret hopas det finns någon som vet om det bara är att köra?Kommentar
-
-
Jag är ingen expert i hur eventuella parasiters livscykel ser ut, men jag hade nog låtit stenarna ligga i ett klorinbad eller varmvatten för att minimera risken att få in elände.
Gifter i algerna behöver du nog inte bry dig om.
Att du frågar antyder också att du anar att det vara en osäkerhetsfaktor i att ta in sten direkt...Kommentar
-
jag skrubbar just nu sedan ner i kokande vatten. Hur länge tror ni de behöver ligga i kokande vatten, för att minimera riskernaKommentar
-
Ingen som kan ge något bra svar till lilla osäkra mig? Hur länge behöver stenar koka för att bli av med eventuella saker på stenarna?Kommentar
-
Är de massiva och fria från håligheter så är de nog klara nu...
Det bör räcka med att ytan på stenen steriliseras.
Om det är typ lavasten så kan de nog få ligga några minuter x-tra.
Glöm inte att låta dem svalna bara!Kommentar
-
okej ja det är inte lavasten utan täta och jämna så jag tar snart upp dem. Det går väl att skölja stenarna i kallvatten så de svalnar?Kommentar
-
Risken för sprickor e väl ganska överhängande om du sköljer i kallvatten, ta upp dem o låt den svalna över natten istället.1167 liter malawiKommentar
-
Jag har alltid sköljt mina stenar direkt efter koket. visst de kan va snygga stenar som inte vill att de ska gå sönder,dock är det betydande liten chans. För mig har inte ens en av mina cirka 20 granit stenar spruckit.
samt en "naturlig spricka" på en sten kan vara snyggt de med. speciellt när man ser att de 2 halverna är från samma sten.
Inget o oroa sig förSenaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
ja men de är kalla nu. Utan sprickor men det var lite oroligt!!! tack för all hjälp hoppas fisken inte tar skada av stenarnaKommentar
-
Borde väl inte vara någon risk för sprickor? Det rör sig bara om 100 grader dessutom blir aldrig stenen genomvarm om du bara har i den några minuter. Om det visar sig att det blir sprickor så säg gärna till för då ska jag börja koka sten så det står härliga till, skitsnyggt ju! Hehe.
Det slog mig precis en sak när jag postat detta, är det någon som provat att värma på sten med gassvetts och sedan doppat dem i vatten. Går det att få dem att spricka snyggt då eller blir det bara skit? Kanske skulle ta med mig en sten till jobbet och testa.Senast redigerad av Pierre_N; 11 May 2010, 17:31.Kommentar
-
Borde väl inte vara någon risk för sprickor? Det rör sig bara om 100 grader dessutom blir aldrig stenen genomvarm om du bara har i den några minuter. Om det visar sig att det blir sprickor så säg gärna till för då ska jag börja koka sten så det står härliga till, skitsnyggt ju! Hehe.
Det slog mig precis en sak när jag postat detta, är det någon som provat att värma på sten med gassvetts och sedan doppat dem i vatten. Går det att få dem att spricka snyggt då eller blir det bara skit? Kanske skulle ta med mig en sten till jobbet och testa.
Mums med grillad gråsten!Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Är ni oroliga för att alger kommer in i akvariet, undvik stenar från sjöar etc. En del alger kan överleva trots intorkning. Trådalger är jättejobbiga att bli av med, även om en del fiskar äter dem. Att koka stenarna borde ta död på de alger som finns, även om jag är inte säker på de som tidigare hette blågrönalger (numera cyanobakterier). En del av dessa överlever höga temperaturer och andra extrema miljöer.Kommentar
Kommentar