För dem som kan se länken, är detta med 100% säkerhet en altifrons?
Identifiering.
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Känns som en nästan omöjlig uppgift att identifiera exakt vilken art eller variant det rör sig om. Många arter i det komplexet är ju grymt lika. Åtminstone fixar inte jag det
/JockeKommentar
-
-
Strimla den och skicka den till Kullander.....är väl enda rätta om man vill va 100%
Vad är en Tapajos?Kommentar
-
Kommentar
-
Weidner skriver i sin bok Vuxna djur skiljer man lätt från andra då dom saknar prick på sidan. Ibland finns en svag svag prick kvar. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=385
Ung djur under 5 cm har pricken men den försvinner gradvis.
Caudal och dorsalfenorna är prickiga inte randiga.Kommentar
-
Kommentar
-
-
-
Weidner skriver i sin bok Vuxna djur skiljer man lätt från andra då dom saknar prick på sidan. Ibland finns en svag svag prick kvar. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=385
Ung djur under 5 cm har pricken men den försvinner gradvis.
Caudal och dorsalfenorna är prickiga inte randiga.Kommentar
-
Jo men är inte en altifrons en färgsvag Tapajos
Jag skulle säga att det är en altifrons, dock bara till 99%.
jmf med denna.Kommentar
-
-
Skulle inte tro att det är en surinamensis, pricken är för liten för det.
Men det är nog ingen "äkta" altifrons heller utan troligen någon typ av cf.altifrons "valfri flod"Kommentar
-
Jag tycker att ryggfenan i förhållande till kroppenär för hög för att vara Tapajos orange head. En Altifrons "tapajos" har enbart prickar på fenorna och därmed är denna utesluten (tror jag). Det finns en art som heter Geophagus sp. altamira som kännetecknas av hög ryggfena, dock är pricken på sidan lägre än på denna bild, därme strykar jag denna.
Om jag bläddrar i Weidners bok så finns en Altifrons som heter cf. "Tocantins" (Rio Tocantins) som liknar denna väldigt mycket. Det jag går på då är placeringen på pricken, formen på huvudet, mönster på huvudet, placeringen på ögat samt färgen. De flesta Altifronsen saknar linjer på stjärtfenan, men just denna har det på ett liknande sätt som på bilden, dvs i slutet av fenan, ej vid fästet.
Jag gissar därmed på just Geophagus Altifrons cf. "Tocantins"!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar