Arbetsgrupp Ciklidstämman 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #31
    Sånt här löser man med listor som skrivs på och så har man begränsat antal platser till allt utom guidad promenad i Hagaparken och passivitet i fiket.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #32
      Kjell,
      oki, modernt för ciklidstämma i Sverige dårå... *s*

      Begränsa gillar jag annars inte. Stöter bort folk som gärna ville veta och diskutera. Men visst, man kan lösa det så, jag tror bara inte det blir bra. Leder till besvikelse för somliga. Tror mer på att försöka få ut det till så många som möjligt. Om vi ändå satsar på en direktlink ut på skärm vid själva workshopen så kan man lika gärna filma det och köra det som passiv loop efteråt. Återigen, en samlingspunkt och utgångspunkt för diskussion.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 May 2010, 12:51.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Man kan väl säga att de som ghar ciklider kan indelas i 3 grupper
        1/ De som är medlemmar i NCS - läser CB och deltar på ciklid.se
        2/ De som är lite intresserade och därför söker info på hemsidor som zoopet.com
        3/ de som har ett mixakvarium hemma och ser det bara som en möbel och inte är intresserade av fiskarna i sig.

        Grupp 3 lär vi aldrig få till någon ciklidstämma så dom kan vi glömma.
        Däremot skulle man kanske kunna locka de i grupp 1 och 2. De som befinner sig i grupp 2 lär dock inte åka någon längre väg för att komma till en ciklidstämma, vilket däremot de i grupp 1 eventuellt skulle kunna tänka sig att göra.
        På stämmorna idag kommer bara en liten del av grupp 1, medan grupp 2 helt uteblir.

        Då kan det kanske vara intressant att veta vilka ciklider som de i grupp 2 är intresserade av.
        Zoopet har ett antal artbeskrivningar där man kan klicka på en art och läsa info om arten. det finns också en topp 100-statistik över vilka som flest har tittat på.

        Dessa ciklider ligger på Topp 100 listan
        3/ Pterophyllum scalare 109.997 visningar / Sydamerika
        5/ Mikrogeophagus ramirezi 98.307 visningar / Sydamerika
        12/ Pelvicachromis pulcher 76.831 visningar / Västafrika
        14/ Apistogramma cacatuoides 72.277 visningar / Sydamerika
        15/ Labidochromis caeruleus, 70.707 visningar / Malawi
        17/ Metriaclima estherae, Minos Reef 66.821 visningar / Malawi
        24/ Astronotus ocellatus 57.050 visningar / Sydamerika
        27/ Apistogramma agassizii 52.235 visningar / Sydamerika
        28/ Aequidens pulcher 51.218 visningar / Sydamerika
        30/ Amatitlania nigrofasciata 50.254 visningar /Centralamerika
        38 Mikrogeophagus altispinosus 43.301 visningar / Sydamerika
        39/ Aequidens rivulatus 42.912 visningar / Sydamerika
        42/ Labidochromis sp. 'hongi' 41.487 visningar / Malawi
        44/ Apistogramma hongsloi 41.135 visningar / Sydamerika
        46/ Cichlasoma sp. "hybrid"(papegojciklid) 40.796 visningar /Centralamerika
        49/ Cyrtocara moorii 40.099 visningar / Malawi
        54/ Pseudotropheus demasoni 37.922 visningar / Malawi
        57/ Apistogramma borellii 37.411 visningar / Sydamerika
        60/ Thorichthys meeki 36.922 visningar /Centralamerika
        62/ Cleithracara maronii 36.417 visningar / Sydamerika
        65/ Pseudotropheus saulosi 34.768 visningar / Malawi
        66/ Pterophyllum altum 34.706 visningar/ Sydamerika
        68/ Cryptoheros sajica 34.227 visningar / Sydamerika
        69/ Cynotilapia afra, Cobwe 34.177 visningar / Malawi
        70/ Lamprologus multifasciatus 33.941 visningar / Tanganyika
        74/ Aulonocara baenschi 32.588 visningar / Malawi
        76/ Anomalochromis thomasi 31.647 visningar / Västafrika
        77/ Pseudotropheus sp. 'acei' 30.486 visningar / Malawi
        79/ Aristochromis christyi 30.349 visningar / Malawi
        83/ Hemichromis lifalili 29.932 visningar / Västafrika
        85/ Rocio octofasciatus 29.719 visningar /Centralamerika
        89/ Apistogramma viejita 29.270 visningar / Sydamerika
        90/ Symphysodon discus (Heckel) 29.212 visningar / Sydamerika
        95/ Melanochromis cyaneorhabdos 28.428 visningar / Malawi
        98/ Apistogramma nijsseni 27815 visningar / Sydamerika
        99/ Nannacara anomala 27.773 visningar / Sydamerika

        Listan har helt klart brister som att vissa arter helt saknas eftersom det inte finns artbeskrivningar på dom (t.ex. alla nya färgmalawi), en del arter har en jäkla massa färghvarianter (t.ex. diskusarna) och då blir rösterna utspridda på alla och de hamnar lågt på topplistan, vissa arter har bara legat som artbeskrivningar en kortare tid och hade därför fått mer visningar om de varit med hela tiden (t.ex. så hade då papegojcikliden legat åtskilligt högre),

        Oavsett vilket så visar det sig att intresset i "grupp 2" främst ligger på Sydamerika och Malawi. 28 av de 36 ciklidarter som ligger på 100 i topplistan är sydamerikanska ciklider eller malawiciklider.

        Denna statistik är bara som vägledning över var ciklidintresset idag i huvudsak ligger och det kan ju vara intressant att tänka på både när det gäller att välja ämnen till ciklidstämman samt inriktning på Ciklidbladet. Självklart är det också viktigt att ha en bredd så man får inte helt glömma bort de ciklidkategorier där intresset idag är mindre.
        Fick lite lust att kommentera listan lite så då gör jag det. Att scalar,fjäril och palett ligger i topp är väldigt väntat då de är de riktigt klassiska "sällskapsburks" cikliderna. att golden och röd zebra toppar malawi är även det givet. Lite intressant är att tex sebracikliden har drygt 50000 jämfört med goldens drygt 70000. inte illa och visar väl att ett stort intresse finns för Ca. När jag var ung så fanns det en grupp "stora" ciklider " Sebra,eldbuk,blå ciklid,påfågel, jack dempsey och röd ciklid, Alla dessa finns på listan så en tolkning är att gamla klassiker lever men de nya arterna känner folk inte till. Av "nya" arter på listan så finns papegojcikliden + några nyare apisogramma+ de nyare malawi som demasoni och saulosi.
        Den som förvånar mig mest är fjärdeplatsen för Apistogramma cacatuoides.
        Så slutsatsen totalt är att det är gamla goda klassiker som gäller och då
        kan nog Ca/Sa räknas som nog så inne ( tror inte folk i allmänhet reflekterar över att blå cikliden är från sydamerika och sebracikliden från centralamerika)
        Senast redigerad av HåkanM; 11 May 2010, 09:10. Anledning: felstavning

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Fick lite lust att kommentera listan lite så då gör jag det. Att scalar,fjäril och palett ligger i topp är väldigt väntat då de är de riktigt klassiska "sällskapsburks" cikliderna. att golden och röd zebra toppar malawi är även det givet. Lite intressant är att tex sebracikliden har drygt 50000 jämfört med goldens drygt 70000. inte illa och visar väl att ett stort intresse finns för Ca. När jag var ung så fanns det en grupp "stora" cilkider" Sebra,eldbuk,blå ciklid,påfågel, jack dempsey och röd ciklid, Alla dessa finns på listan så en tolkning är att gamla klssiker lever men de nya arterna känner folk inte till. Av "nya" arter på listan så finns papegojcikliden + några nyare apisogramma+ de nyare malawi som demasoni och saulosi.
          Den som förvånar mig mest är fjärdeplatsen för Apistogramma cacatuoides.
          Så slutsatsen totalt är att det är gamla goda klassiker som gäller och då
          kan nog Ca/Sa räknas som nog så inne ( tror inte folk i allmänhet reflekterar över att blå cikliden är från sydamerika och sebracikliden från centralamerika)
          Tror inte att intresset är så stort för CA utan de som finns med på listan (zebraciklid, papegojciklid, eldbuk och Jack Dempsey) är liksom basciklider som t.ex. skalarer, paletter och idag kanske även golden också är.
          Dessa betraktas på något sätt som akvariefiskar och många som har någon av dom - brukar fråga. Jag skall skaffa en ciklid - vilken är lämplig (dvs även om de redan har skalarer etc. så betraktar de den inte som en ciklid).

          Tror inte man skall läsa in några tendenser utifrån enskilda arter på listan utan mer se till vilka grupper som är vanliga.

          Sydamerika som grupp är visserligen vanliga - men här är det dvärgcikliderna som totalt dominerar.
          Malawi som grupp är också vanlig - men här är det mbuna som dominerar stort.

          Listan skall bara ses som LITE vägledning - om man nu skall välja föredragshållare för olika grupper av fiskar.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Listan skall bara ses som LITE vägledning - om man nu skall välja föredragshållare för olika grupper av fiskar.
            Jag tror verkligen att betoningen ska vara på lite (men kanske inte så lite som LITE ). Det är som om en musikförening skulle gå på reklamradiolistan när de bokade spelningar . Frågan är vad medlemmar/potentiella medlemmar är intresserade av.

            Personligen tror jag att de flesta potentiella ciklidstämmobesökarna ligger i grupp 1 samt mellan grupp 1 och 2 och de senare är måttligt intresserade av olika färgvarianter på mbuna utan vill ha en så stor bredd som möjligt. Därför är de nog svåra att attrahera i stora skaror med endast ciklider, och föredrag av typen "små ciklider för små akvarier" eller "ciklider för det planterade akvariet" och liknande kanske uppskattas. Men det är svår/riskabelt(?) att gå från formen minst ett malawi, minst ett tanganyika, minst ett sydamerika och gärna ett "udda" (Viktoria, Central, Västafrika, Asien). Även om t ex inte tanganyika är populärt i affärerna verkar det vara det bland NCS medlemmar (åtminstone de som tar sig till stämman).

            Ps. när jag räknar är det ungefär lika många sydamerikanska dvärgar som ickedvärgar.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 11 May 2010, 18:18.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #36
              Vad ska den heta
              Ciklidstämman 2011
              känns som den skrämmer vanliga människor
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                #37
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Vad ska den heta
                Ciklidstämman 2011
                känns som den skrämmer vanliga människor
                Jag röstar för Ciklidstämman 2011
                Det är ett värdefullt brand med stolta traditioner.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

                  #38
                  Jag tror lite som Christer att man måste samla lite mer kring de event som finns. Stämmor o andra träffar. KOlla de stora akutionerna Malmö, Bollmora o Göteborg. Där finns massor med akvarister unga eller gamla som man aldrig träffat förr.
                  Kollar man till eventen ute i europa så finns det ofta representanter från andra föreningar som deltar o presenter sitt.
                  Här är två bilder från Prag där diskusklubben o killisällskapet ställde ut o klart andra tjekiska föreningar passade p o visa upp sig.
                  Samma på diskusshowen i Liverpool. Där sitter Brittiska ciklidsällskapet, Mal o reptilföreningen passade också på att visar upp sig o sina intressen.
                  Sedan om man skall ha komerciella utställare så är väl ofta utrymmet som styr detta men jag tror klart att kan kan få intäkter får detta somkanske kan betala lokalhyran istället för att det skall läggas på deltagarna, plus att besökare kan lockas med mässpriser så drar det folk.
                  För helt klart måste det till mer publik i form av nya ansikten nu när vi gamla sviktar.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av kaj.p; 11 May 2010, 22:54.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Chibbe
                    Användare
                    • January 2009
                    • 21

                    #39
                    2011

                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Vad ska den heta
                    Ciklidstämman 2011
                    känns som den skrämmer vanliga människor
                    Håller fullständig med Christer, att namnet Ciklidstämman skrämmer bort vanligt folk som är intresserade av akvarievärlden och framför allt “våra” ciklider! Det låter som om Nokia eller något annat storföretag kallar till bolagsmöte/stämma! Nytt arbetsnamn snarast! Nu måste nytänkande fram för att det ska kunna gå ihop ekonomiskt och framför allt att locka nya medlemmar till föreningen .

                    Först en separat hemsida för “stämman” som kan användas år efter år, där det fylls på med nyheter och att det läggs in, vad som kommer att ske på "stämman" vart efter tiden går! Att skapa en spänning och förväntan vad som komma skall på “stämman“, är rätt för att kunna locka nya medlemmar!

                    En hemsida behöver inte alls vara dyrt, då det finns bra sidor som till och med är gratis och jag är övertygad om att det finns människor här på forumet, som är väldigt duktiga på att göra en snygg och intressant hemsida! Låt oss säga att den ska vara klar och ute på internet direkt efter sommaren. Den ska också hjälpas upp på alla sökmotorer ( Google, Msn, Yahoo, AltaVista mm. ) så att människor som slår på fisk, akvarium, ciklid, eller andra sökord, får upp denna “stämma” på deras sökmotors första sida! Det brukar ta ett par månader att hamna på förstasidan, men en bättre marknadsföring får vi leta efter, som dessutom är helt gratis! Jag har en del bra knep att ta till, för att hamna långt upp på sökmotorerna!

                    Just marknadsföring, är som alla förstår mycket viktigt att nå ut till nya människor som också kan bli medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet. Det gäller att hitta billiga sätt att marknadsföra “stämman” och här kan ALLA hjälpa till på något sätt. Allt från ditt eget närområde där du bor, till reklamplats på andra hemsidor som inte behöver vara inom akvarievärlden!

                    Jag har sagt till Christer att “stämman” får den bästa reklamplatsen hos min hemsida/företag travaren.se helt gratis tre månader innan “stämman” går av stapeln. Jag har i dagsläget 20 000 besökare i månaden som stadigt ökar! Jag tror det finns fler här på forumet, som har hemsidor med massvis med besökare som kan göra likadant! Detta är bara ett sätt att få en billig marknadsföring av “stämman!” Det finns många, många andra sätt också och hjälps vi alla åt, så kan vi gemensamt få nya medlemmar till Nordiska Ciklidsällskapet och få stämman till att gå ihop ekonomiskt på alla sätt!

                    Sätt upp ett mål att stämman ska få minst 1500 - 2000 besökare, vilket jag tror inte är en omöjlighet om det nås ut till allmänheten. Att det fortfarande finns ett väldigt stort intresse för akvariehobbyn råder det ingen tvekan om, men som sagt, det måste till ett nytänkande vad det gäller stämman! Alla medlemmar kan hjälpa till på något sätt att bidra till att detta blir lyckat!

                    /Chibbe…
                    Senast redigerad av Chibbe; 12 May 2010, 19:15.
                    Trav är nästan lika kul som Malawiciklider!
                    www.travaren.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #40
                      Ursprungligen postat av Chibbe
                      Sätt upp ett mål att stämman ska få minst 1500 - 2000 besökare, vilket jag tror inte är en omöjlighet om det nås ut till allmänheten. Att det fortfarande finns ett väldigt stort intresse för akvariehobbyn råder det ingen tvekan om, men som sagt, det måste till ett nytänkande vad det gäller stämman! Alla medlemmar kan hjälpa till på något sätt att bidra till att detta blir lyckat!
                      Tror som du - och du har bra tankar här!! Gott!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • October 2004
                        • 439

                        #41
                        Gällande Kjells lista så tror jag att den är starkt styrd av akvarieböcker från de sista ganska många årens bokreor. På listan finns i de flesta fall de ciklider som bekrivs i nybörjarböcker (från random förlag som ger ut böcker om vad som helst). Intresset är väckt och mer information sökes på internet...
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1082

                          #42
                          Det viktigaste är man inte sittter och är nöjd med sina 60 medlemmar som kommer på stämman.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #43
                            Jag tror inte att det är någon arrangör som är nöjd med 60 besökare!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • mantis777
                              Användare
                              • October 2008
                              • 204

                              #44
                              Måste säga att det är väldigt bra att den här tråden har startat. Jag var inte på årets stämma, bland annat för att jag blev totaldissad av vissa på forumet när jag påpekade att det måste till mer för att locka folk och för att det ska bli mer intressant. Jag kommer definitivt åka på en stämma i S-holm om det blir mer runtomkringaktiviteter. Sen tycker jag precis som andra här att det behövs ett nytt namn. Finns ju ett "Akvariets dag" anordnat av SARF, kanske skulle vara nåt att köra vidare på?
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                              Inget akvarium för tillfället...

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Begränsa gillar jag annars inte. Stöter bort folk som gärna ville veta och diskutera. Men visst, man kan lösa det så, jag tror bara inte det blir bra.
                                Det ska ju finnas flera attraktiva saker samtidigt, annars funkar det inte. Det GÅR inte låta hundratals människor kolla på hur man bygger ett akvarium och kalla det workshop. Alla mässor/ konferenser är upplagda på detta sättet. Jag har aldrig varit med om att någon "stöts bort". Jag ser det inte som skilt från att små band spelar på små scener på en rockfestival. Personligen tror jag att om det finns några alternativa workshops samt nischade tyngre föredrag (jag kan t ex hålla ett diskussionsliknande föredrag om ciklidvetenskap) och cafét att välja på, så blir cafét fullt, men inget annat
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 14 May 2010, 12:06.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...