Arbetsgrupp Ciklidstämman 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    Arbetsgrupp Ciklidstämman 2011

    Kanske lite tidigt att ta upp detta nu.......det är det inte

    Det blir Stockholm 2011

    vem vill vara delaktig o tillhöra arbetsgruppen, vad kan du göra för oss ?

    sökes frivilliga till Arbetsgruppen

    (vi har 400 stolar dom ska användas)

    Alla är välkomna med en god ide

    Förslag på föredragshållare

    lokalt anknuten person runt om i Norden som vi kan ge marknadsföring och sedan tar emot lotterivinster(många)

    Sponsorer (gärna ett par stora)

    Andra föreningar (som vill kännas delaktiga)

    (drömmen)
    flera föredrag samtidigt i olika salar som slutar olika tider (bra för mat, samt motion)
    gärna utställning, akvarier o tillbehör samt försäljning

    vill någon vara med mail
    info@akvarielagret.se

    Arbetsgrupp

    Gabriella Ekström (hon gillar att ha för mycket att göra)
    Annika Yledahl
    Chibbe
    Carl Axel Pettersson
    Christer Fredriksson
    Robin Hedström
    säkert glömt någon....
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Lägger till
    Wilhelm
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Tja om man får önska föredragshållare så skulle jag gärna höra på
      Alf Stalsberg och Juan Miguel Artigas Azas. vidare vore det intressant
      med ett föredrag av någon produktansvarig från någon stor akvarietillbehörstillverkare, ex hur man tänker vid konstruktion,design av pumpar,filter,akvariestorlekar, belysning etc.
      En paneldebatt om "akvarium i framtiden" med 1 myndighetsrepresentant, 1 importör/grossist. 1 akvariehandlare + 1 vanlig akvarist ( läs Kjell Fohrman).

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Förslag på föredragshållare..
        Det viktiga är att först välja vad föredragen skall handla om innan man börjar leta efter föredragshållare. Se till att anknyta till dagens trender - idag handlar det om nano samt avelsvarianter på malawi som är inne (om det är så om ett år vet jag inte). Det som är ute idag är Centralamerika och Tanganyika.

        Sedan se lite längre än till rena fiskföredrag (som det brukar vara) - praktiska föredrag, workshops, debatter, frågetävling etc. etc.

        Sedan se till att sluta i tid på söndagen så att det inte sitter 15 st kvar i salen när NCS ordförande avslutar ciklidstämman - vilket det gjorde senast i Stockholm. Det var pinsamt.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det viktiga är att först välja vad föredragen skall handla om innan man börjar leta efter föredragshållare. Se till att anknyta till dagens trender - idag handlar det om nano samt avelsvarianter på malawi som är inne (om det är så om ett år vet jag inte). Det som är ute idag är Centralamerika och Tanganyika.

          Sedan se lite längre än till rena fiskföredrag (som det brukar vara) - praktiska föredrag, workshops, debatter, frågetävling etc. etc.

          Sedan se till att sluta i tid på söndagen så att det inte sitter 15 st kvar i salen när NCS ordförande avslutar ciklidstämman - vilket det gjorde senast i Stockholm. Det var pinsamt.
          ok, med dessa nano och bastardfördrag du föreslår och som du säger utelämnande av tanganyika och centralamerika så kommer iaf jag och fler med mig inte att deltaga, men ciklidstämman kanske ska attrahera de som inte är ncs medlemmar i första hand.

          om man ser till vad som skrivs på forumet så tror jag nog att tanganyika och centralamerika står sig ganska bra faktiskt, även om försäljningen av centralamerikaciklider har minskat drastiskt så finns det ju ganska många som håller dem iaf, och tanganyika ska vi inte prata om när det gäller det, säljer i princip all tanganyikafisk jag odlar fram så fort det är tillräckligt stort bara.

          men det är ju bara mina åsikter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #6
            Ska vi säga så här:
            Börja inte med att skjuta ner varandras idéer!
            Börja med att föra fram en massa idéer, tankar och förslag.
            Sedan när arbetsgruppen har fått in en massa uppslag kan man börja välja ut de bästa/populäraste/intressantaste.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #7
              Föredrag om hur man bygger riktigt stora burkar, inte nödvändigtvis i glas. Trä, Plexi, duk, glasfiber? mm. mm. Olika tekniklösningar mm. mm.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Ingå i en arbetsgrupp har jag svårt för, tiden räcker inte till. Som idéspruta kan jag kanske bidra med något.

                För egen del lyssnar jag gärna på praktiska föredrag som har bäring på allt akvaristiskt, t ex hur man löser teknik slugt och effektivt eller praktiska tips kring odling etc.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • May 2002
                  • 374

                  #9
                  Hej.
                  Jag skulle gärna höra Oliver Lucanus, och framförallt se hans bilder. Undervattensbilder från Tanganyika och Malawi har vi ju sett i massor, men inte Sydamerika.
                  Jag skulle också vilja ha mer rent akvaristiska föredrag, det är ju trots allt akvarister vi är. Inte bara reseberättelser och bilder från det vilda utan akvariebilder och tips och trix.
                  /carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    ok, med dessa nano och bastardfördrag du föreslår och som du säger utelämnande av tanganyika och centralamerika så kommer iaf jag och fler med mig inte att deltaga, men ciklidstämman kanske ska attrahera de som inte är ncs medlemmar i första hand.

                    om man ser till vad som skrivs på forumet så tror jag nog att tanganyika och centralamerika står sig ganska bra faktiskt, även om försäljningen av centralamerikaciklider har minskat drastiskt så finns det ju ganska många som håller dem iaf, och tanganyika ska vi inte prata om när det gäller det, säljer i princip all tanganyikafisk jag odlar fram så fort det är tillräckligt stort bara.

                    men det är ju bara mina åsikter
                    Deltagarantalet på den senaste ciklidstämman var ett fiasko (stämman i sig var bra) och vill man att ciklidintresserade skall komma på stämman så får man ha ämnen som attraherar dagens ciklidintresserade.
                    Själv tycker jag t.ex, att det vore kul att lyssna på ett föredrag av någon tysk odlare som är expert på att få fram de nya färgvarianterna av Aulonocara. Därmed inte sagt att jag själv är intresserade av dessa fiskar. Däremot är jag klart intresserad av t.ex. Tanganyikaciklider men jag är ändå rätt medveten om att jag är rätt ensam om detta.
                    Rent krasst så säljs det idag t.ex. 10 ggr fler malawiböcker än tanganyikaböcker, det säljs 30 ggr fler nanoböcker än tanganyikaböcker. Om centralamerikanska ciklider finns det inte någon marknad alls för att ge ut en enda bok.
                    Så ser verkligheten ut - självklart måste man anpassa sig till den om man vill att stämman skall överleva. Men visst skall stämman ha en bredd på de ämnen som tas upp i föredragen och speciellt denna gång eftersom det tydligen skall ske flera föredrag samtidigt - så nog kan även tanganyika och centralamerika finnas med på ett hörn även om det är ytterst få som håller på med dessa ciklider nu för tiden.

                    Om ciklidstämman skall överleva krävs det nytänkande, eller snarare åtminstone att man öppnar ögonen och ser vad som gäller idag.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Carl
                      Hej.
                      Jag skulle gärna höra Oliver Lucanus, och framförallt se hans bilder.
                      Oliver Lucanos skulle jag också vilja höra och se, men han är visst svår att få tag på.

                      Ursprungligen postat av Carl
                      Inte bara reseberättelser och bilder från det vilda utan akvariebilder och tips och trix.
                      Som Marks föredrag om hur man håller och odlar Apistogrammor och Willems föredrag hur han byggde sitt Ciklidarium?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • May 2002
                        • 374

                        #12
                        Just precis Wilhelm! Framförallt marks föredrag var ju underbara bägge två tyckte jag. Mer sånt.
                        /carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

                          #13
                          Nu kom ju tyvärr inte Ad, men jag upplever att båda hans föredrag var relativt spot on för var intresset ligger idag, dvs sandlevande Malawi (Lethrinops osv) samt Tropheus.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

                            #14
                            Oliver bor i Montreal men är ofta i Hannover. Han kommer jättegärna till Sverige och föreläser. Men helst då det är gött ute, slask vintrar han han nog av i Cananda.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              Var ligger ciklidintresset idag

                              Man kan väl säga att de som ghar ciklider kan indelas i 3 grupper
                              1/ De som är medlemmar i NCS - läser CB och deltar på ciklid.se
                              2/ De som är lite intresserade och därför söker info på hemsidor som zoopet.com
                              3/ de som har ett mixakvarium hemma och ser det bara som en möbel och inte är intresserade av fiskarna i sig.

                              Grupp 3 lär vi aldrig få till någon ciklidstämma så dom kan vi glömma.
                              Däremot skulle man kanske kunna locka de i grupp 1 och 2. De som befinner sig i grupp 2 lär dock inte åka någon längre väg för att komma till en ciklidstämma, vilket däremot de i grupp 1 eventuellt skulle kunna tänka sig att göra.
                              På stämmorna idag kommer bara en liten del av grupp 1, medan grupp 2 helt uteblir.

                              Då kan det kanske vara intressant att veta vilka ciklider som de i grupp 2 är intresserade av.
                              Zoopet har ett antal artbeskrivningar där man kan klicka på en art och läsa info om arten. det finns också en topp 100-statistik över vilka som flest har tittat på.

                              Dessa ciklider ligger på Topp 100 listan
                              3/ Pterophyllum scalare 109.997 visningar / Sydamerika
                              5/ Mikrogeophagus ramirezi 98.307 visningar / Sydamerika
                              12/ Pelvicachromis pulcher 76.831 visningar / Västafrika
                              14/ Apistogramma cacatuoides 72.277 visningar / Sydamerika
                              15/ Labidochromis caeruleus, 70.707 visningar / Malawi
                              17/ Metriaclima estherae, Minos Reef 66.821 visningar / Malawi
                              24/ Astronotus ocellatus 57.050 visningar / Sydamerika
                              27/ Apistogramma agassizii 52.235 visningar / Sydamerika
                              28/ Aequidens pulcher 51.218 visningar / Sydamerika
                              30/ Amatitlania nigrofasciata 50.254 visningar /Centralamerika
                              38 Mikrogeophagus altispinosus 43.301 visningar / Sydamerika
                              39/ Aequidens rivulatus 42.912 visningar / Sydamerika
                              42/ Labidochromis sp. 'hongi' 41.487 visningar / Malawi
                              44/ Apistogramma hongsloi 41.135 visningar / Sydamerika
                              46/ Cichlasoma sp. "hybrid"(papegojciklid) 40.796 visningar /Centralamerika
                              49/ Cyrtocara moorii 40.099 visningar / Malawi
                              54/ Pseudotropheus demasoni 37.922 visningar / Malawi
                              57/ Apistogramma borellii 37.411 visningar / Sydamerika
                              60/ Thorichthys meeki 36.922 visningar /Centralamerika
                              62/ Cleithracara maronii 36.417 visningar / Sydamerika
                              65/ Pseudotropheus saulosi 34.768 visningar / Malawi
                              66/ Pterophyllum altum 34.706 visningar/ Sydamerika
                              68/ Cryptoheros sajica 34.227 visningar / Sydamerika
                              69/ Cynotilapia afra, Cobwe 34.177 visningar / Malawi
                              70/ Lamprologus multifasciatus 33.941 visningar / Tanganyika
                              74/ Aulonocara baenschi 32.588 visningar / Malawi
                              76/ Anomalochromis thomasi 31.647 visningar / Västafrika
                              77/ Pseudotropheus sp. 'acei' 30.486 visningar / Malawi
                              79/ Aristochromis christyi 30.349 visningar / Malawi
                              83/ Hemichromis lifalili 29.932 visningar / Västafrika
                              85/ Rocio octofasciatus 29.719 visningar /Centralamerika
                              89/ Apistogramma viejita 29.270 visningar / Sydamerika
                              90/ Symphysodon discus (Heckel) 29.212 visningar / Sydamerika
                              95/ Melanochromis cyaneorhabdos 28.428 visningar / Malawi
                              98/ Apistogramma nijsseni 27815 visningar / Sydamerika
                              99/ Nannacara anomala 27.773 visningar / Sydamerika

                              Listan har helt klart brister som att vissa arter helt saknas eftersom det inte finns artbeskrivningar på dom (t.ex. alla nya färgmalawi), en del arter har en jäkla massa färghvarianter (t.ex. diskusarna) och då blir rösterna utspridda på alla och de hamnar lågt på topplistan, vissa arter har bara legat som artbeskrivningar en kortare tid och hade därför fått mer visningar om de varit med hela tiden (t.ex. så hade då papegojcikliden legat åtskilligt högre),

                              Oavsett vilket så visar det sig att intresset i "grupp 2" främst ligger på Sydamerika och Malawi. 28 av de 36 ciklidarter som ligger på 100 i topplistan är sydamerikanska ciklider eller malawiciklider.

                              Denna statistik är bara som vägledning över var ciklidintresset idag i huvudsak ligger och det kan ju vara intressant att tänka på både när det gäller att välja ämnen till ciklidstämman samt inriktning på Ciklidbladet. Självklart är det också viktigt att ha en bredd så man får inte helt glömma bort de ciklidkategorier där intresset idag är mindre.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 May 2010, 13:21.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...