Arbetsgrupp Ciklidstämman 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Sedan se till att sluta i tid på söndagen så att det inte sitter 15 st kvar i salen när NCS ordförande avslutar ciklidstämman - vilket det gjorde senast i Stockholm. Det var pinsamt.
    Det här tar jag gärna konkreta förslag på. NÄR är "i tid"? Det är bara en planeringsfråga att avsluta så att det passar de flesta, men jag måste få veta när detta är. Eftersom folk inte gillar att kliva upp på söndagsmorgonen lutar detta mot att söndagen blir ganska kort, men det gör inget om det är vad de flesta vill?

mvh
    Gabbi
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Gabbi
      Det här tar jag gärna konkreta förslag på. NÄR är "i tid"? Det är bara en planeringsfråga att avsluta så att det passar de flesta, men jag måste få veta när detta är. Eftersom folk inte gillar att kliva upp på söndagsmorgonen lutar detta mot att söndagen blir ganska kort, men det gör inget om det är vad de flesta vill?

mvh
      Gabbi
      Absolut senast kl 14.00 på söndagen. Man kan ju då också lägga in några frivilliga besök hos affärer och odlare (som självklart tillfrågats i förväg om de kan ha öppet) så då kan ju den som inte har så långt att åka passa på att göra några besök.
      Från 09.00 till 14.00 är det ju faktiskt ändå hela 5 timmar och det räcker gott och väl.

Idag är det ju också som så att de allra flesta kommer redan till fredagskvällen och jag ser ingen anledning till att det då skall vara blankt i programmet på lördagsförmiddaggen så lägg gärna in något i programmet då också. Det kan ju vara affärs/odlarbesök - en annan tanke är att lägga årsmötet då etc.

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Det är min nästa fråga. Finns det intresse av att deltaga i en arrangerad affärsrundresa? Om man bokar in 3-4 butiker med bra utbud av fisk i sthlm, kanske redan fredag kväll och hyr en buss till självkostnadspris, skulle någon vara intresserad av det, eller är det intressantare med den traditionella fredagsmiddagen istället?

Kommentar

• Markie
          Användare
          • September 2008
          • 512

Det är min nästa fråga. Finns det intresse av att deltaga i en arrangerad affärsrundresa? Om man bokar in 3-4 butiker med bra utbud av fisk i sthlm, kanske redan fredag kväll och hyr en buss till självkostnadspris, skulle någon vara intresserad av det, eller är det intressantare med den traditionella fredagsmiddagen istället?
          Jag skulle gärna delta i en sådan tripp. Men att göra det redan på fredagen blir ju dumt om man tänkt sig att handla fisk. Varför inte ha resan som en avslutningsaktivitet?

Kommentar

• endymion

Jag tror att väldigt många skulle vara intresserade av att besöka några storodlare också.

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Ursprungligen postat av endymion
              Jag tror att väldigt många skulle vara intresserade av att besöka några storodlare också.
              Mej vetligen finns det bara en sådan i Storholmen. Och han har blivit tillfrågad i ett decenium.. Jag kan nog få honom att tänka om. Men då skall ni veta att . Jag är tvungen att fixa något i hans el-nät för besöket ;-)

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

Ursprungligen postat av Markie
                Jag skulle gärna delta i en sådan tripp. Men att göra det redan på fredagen blir ju dumt om man tänkt sig att handla fisk. Varför inte ha resan som en avslutningsaktivitet?
                Isåfall skulle butikerna reservera fisken och packa den för avlämning på söndagen, men visst kanske man kunde ha det på söndagen också. Problemet är väl huruvida tiden räcker till? Man skulle få ha en föranmälan så att man vet på förhand att 25 pers tex är intresserade av att åka kl 13 på söndagen.

Kommentar

• Larry Stockholm
                  Användare
                  • November 2004
                  • 343

Följer med intresse alla uppslag som kommer fram. Då har vi lite att bita i.

Lasse Omfors
                  (ingår i arbetsgruppen)
                  Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• Ola Sjödin
                    Användare
                    • August 2003
                    • 514

Som en långtbortifrån-människa så stödjer jag tanken på att det läggs in någon form av organiserad affärsturné. Om vi åker lång väg för att gå på stämma vill vi gärna ta chansen att få tag på lite nya firrar.

Om det skulle organiseras som så att turen är på fredag och fisken levereras på söndag så tror jag att det skulle vara lättast att kombinera med resten av stämman. Det vore trist om det ex på söndagen skulle tömmas på folk så att en massa människor försvinner från området.

Kommentar

• Anna Österman
                      Användare
                      • March 2006
                      • 282

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Kanske lite tidigt att ta upp detta nu.......det är det inte

(drömmen)
                      flera föredrag samtidigt i olika salar som slutar olika tider (bra för mat, samt motion)
                      gärna utställning, akvarier o tillbehör samt försäljning
                      Jag gillar denna idé skarpt. Jag älskade den 2009 och jag älskar den idag. En sak att tänka på rent praktiskt är mycket tydlig skyltning att detta är ett separat evenemang och att vanliga Fjärilshus-entrén inte gäller (jag utgår nu från att det blir på Fjärilshuset) samt en skylt om att hålla ljudnivån nere så folk hör föredragen.

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag skulle vilja höra ett föredrag om AND-projektet i Malawi
                      Mycket bra idé-och varför inte fler föredrag med miljöanknytning? Jag skulle också gärna höra ett foderföredag och varför inte parasitföredrag (är Thorbjörn Hongslo aktiv) om vilka parasiter vi ciklidister bör se upp med. Alla ciklider ska ha mat och alla kan bli sjuka. Överhuvudtager fler föredrag om t.ex. foder och akvarierelaterade ämnen-och färre "detta är fisk. Detta är en fisk till..."

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Återigen, jag dissar inget, försöker bara undvika vissa ev. problem.

Hyfsat långa raster tror jag också på, det händer mycket i samtalen mellan olika folk. Kanske är det där man ska sätta in en stöt, ge folk samlingspunkter utanför föredragen, t ex som det jag nämnde ovan - olika folk får visa upp hemmabyggen med bra instruktioner kring. Bra samlingspunkt och bra utgångspunkt för vidare diskussioner. Men vad tror ni om ett "grundföredrag", som t ex ciklider i sällskapskaret? Är det värt att köra det "på bekostnad av gamlingarna", som redan kan allt det. Kommer det locka mer folk? Jag tror någonstans ändå på att lägga upp ett/flera mer grundläggande föredrag (kan vara annat ämne, t ex ciklider generellt, presentera olika grupper och deras krav). Ska vi bara fokusera på oss nördar eller ska vi bredda oss lite? Kör vi ett eller flera grundläggande föredrag så krävs nog en hel del mer marknadsföring iaf.

Hilsen,

/P
                      Långa pauser-jatack. Jag har hört många fantastiska föredrag på stämmorna men pga de korta pauserna så hinner jag inte smälta och ta in informationen. Jag tror långa pauser är en förutsättning om inte idén med olika föredrag slår igenom.

Angående grundföredrag; varför inte? Jag tänker att man skulle kunna lägga en sådan paralellt med årsmötet-så känner sig inte de som är icke-medlemmar men intresserade bortglömda. Ett företag jag tror skulle kunna attrahera är också "kombinera ciklider med andra fiskar". SKulle kunna attrahera andra föreningar och ärrade akvarister med dålig cikliderfarenhet.

En bra sak-för nybörjare och andra-är nog att ha några volontärer vars uppgift är att peka folk rätt och förklara hur det går till och var saker finns, kanske också ge tips på vad som kan passa dem. Jag ställer gärna upp som en sådan.

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det ska ju finnas flera attraktiva saker samtidigt, annars funkar det inte. Det GÅR inte låta hundratals människor kolla på hur man bygger ett akvarium och kalla det workshop. Alla mässor/ konferenser är upplagda på detta sättet. Jag har aldrig varit med om att någon "stöts bort". Jag ser det inte som skilt från att små band spelar på små scener på en rockfestival. Personligen tror jag att om det finns några alternativa workshops samt nischade tyngre föredrag (jag kan t ex hålla ett diskussionsliknande föredrag om ciklidvetenskap) och cafét att välja på, så blir cafét fullt, men inget annat
                      Varför inte köra de grejer som lockar många-t.ex. Sydamerika och Malawi samtidigt? Min erfarenhet är att de lockar många men olika människor. Jag gillar "rock-festivaltänket",att det ska finnas en blandning av föredragshållare/band som är olika. Ingen förväntar sig att hinna se alla band på Sweden Rock Festival, så det kanske börjar bli dags att tänka att det går inte att hinna med programpunkter på Sweden Rock festival.

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Som en långtbortifrån-människa så stödjer jag tanken på att det läggs in någon form av organiserad affärsturné. Om vi åker lång väg för att gå på stämma vill vi gärna ta chansen att få tag på lite nya firrar.

Om det skulle organiseras som så att turen är på fredag och fisken levereras på söndag så tror jag att det skulle vara lättast att kombinera med resten av stämman. Det vore trist om det ex på söndagen skulle tömmas på folk så att en massa människor försvinner från området.
                      Jag gillar också idén med affärsturné och jag är Stockholmare. Kanske man kan ha upphämtning på området där någon meddelar "Fisken från affärsturen kan nu hämtas vid disken" och så en enkel märkning så alla får sina juveler fort.
                      Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Larry Stockholm
                        Användare
                        • November 2004
                        • 343

ETT LIV UNDER YTAN
                        (Ciklidstämman 2011)
                        ett arrangemang av Nordiska Ciklidsällskapet och Bollmora Akvarieklubb

Nästa års viktigaste fiskhelg kommer att infalla den 9-10 april och platsen blir Naturhistoriska Riksmuseets stora hörsal. (Stockholm)
                        Toppföredrag och workshops från de ledande i branschen blandas med mingel, fika, lotterier, diskussioner och kanske en rundvandring bland fisksamlingarna om vi har tur. Museet bjuder på inträdet till alla utställningar, däribland långköraren ”Liv i Vatten.”
                        När vi gjort allt detta samlas vi för en privat filmvisning i en av världens största IMAX-biografer; Cosmonova. (Åldersgräns 5 år)
                        Precis som alltid sitter vi ner till en trevlig trerätters middag på lördagskvällen med utdelning av priser och gyllene abborrar, och de som vill är välkomna redan på fredagen för att utbyta fiskerfarenheter över en enklare middag i goda vänners lag.
                        Espen Rekdal – Världsmästare i undervattensfotografering och designgurun Oliver Knott kommer, gör Du?
                        En full förteckning över föredragshållarna presenteras i Ciklidbladet # 1 2011.
                        Vi bor på Scandic Järva Krog precis som 2009, men i år får vi ett ännu bättre pris på rummen.
                        Grundpaketet innehåller en natt i delat dubbelrum, två dagsinträden (inkl. Cosmonova) och en biljett till lördagsbanketten. Priset är 1130:-. Samma paket men med ett enkelrum kostar 1465:-
                        En extranatt i dubbelrum mellan fredag och lördag kostar 428 :- och en extranatt i singelrum 765:-. Fredagsmiddagen kostar 150:-
                        Vill man bara lösa dagsinträde kostar det 195:- per dag, 100:- för juniorer (under 1. Barn under 10 år fritt inträde.
                        Skicka din anmälan till mail@gabriellaekstrom.com Skriv vilken kombination du vill ha, och betala in summan på kontonummer 204139392 Clearingnr 6163 (Handelsbanken) OBS!, det är jätteviktigt att ni skriver vem betalningen kommer ifrån. Det syns inte på något annat sätt och det blir omöjligt att förboka mat och/eller hotellrum om man inte vet vem som betalat in och för vilka alternativ.
                        Vi har ett visst antal förbokade rum och först till kvarn gäller. Den 6e mars lämnar vi tillbaka obokade rum, så boka innan dess. På mailadressen ovan kan du även ställa frågor om arrangemanget och fråga om vandrarhemsboenden mm.
                        Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Hur långt är det mellan hotellet och Naturhistoriska Riksmuseets stora hörsal?
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gabbi
                            Användare
                            • April 2002
                            • 897

Det är ganska nära. Max några minuter i bil. Vi försöker ordna några matatus därimellan, och folk får gärna samåka och fylla sina bilar innan de lämar vardera stället.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

3 km, cirkus
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Vi försöker ordna några matatus därimellan,
                                En sådan?

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...