Beläggning på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • January 2013
    • 2352

    #16
    Ursprungligen postat av Walak
    ok ph värdet ligger nu på nästan på 8,5-9,0 i början så låg det på 9,5 så det ha gått ner lite men jag vet inte varför jag fick så högt ph i akvariumet för ph värdet ifrån kranen ligger på 7+ och jag har inte haft några kalkstenar i heller
    Fick du ph 9,5 direkt? Detta låter riktigt skumt! Rena lutet!
    Detta skall inte hända med bara kh höjning.
    Jag vet faktiskt inte vad som kan ha förorsakat en sån extrem höjning av ph just nu.
    Men jag TROR du har tagit ”knäcken” på nitrivac bakterierna med det. Detta gör att det bildas en bakterie film på ytan och grumligt vatten.
    Låt mig kolla detta med PH!
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Fick du ph 9,5 direkt? Detta låter riktigt skumt! Rena lutet!
      Detta skall inte hända med bara kh höjning.
      Jag vet faktiskt inte vad som kan ha förorsakat en sån extrem höjning av ph just nu.
      Men jag TROR du har tagit ”knäcken” på nitrivac bakterierna med det. Detta gör att det bildas en bakterie film på ytan och grumligt vatten.
      Låt mig kolla detta med PH!
      har du hält i något annat en nitrivec?
      Har du använt någon kemikalie när du gjorde rent akvariet, stenar, etc när du startade up?
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • Walak
        Användare
        • May 2010
        • 40

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Fick du ph 9,5 direkt? Detta låter riktigt skumt! Rena lutet!
        Detta skall inte hända med bara kh höjning.
        Jag vet faktiskt inte vad som kan ha förorsakat en sån extrem höjning av ph just nu.
        Men jag TROR du har tagit ”knäcken” på nitrivac bakterierna med det. Detta gör att det bildas en bakterie film på ytan och grumligt vatten.
        Låt mig kolla detta med PH!

        ska förklara lite bättre

        1. Jag startade upp akvariet för 3 veckor sedan då hade jag i JBL Biotopol.

        2. 1 vecka senare köpte jag mina första fiskar 6st+ ph testet och nitri testet ph låg då på 9 och nitri vad bra

        3.ytligare 1 vecka senare så kom nitri och jag har behandlat det sedan dess så det har gått ifrån 1,6 till 0,3 när behandlingen av nitri så kom hinnan på vattenytan

        4. i går så köpte jag 6st fiskar till. om det var bra eller inte vet jag inte men jag kunde inte vänta men det får man väll sota för senare om det går åt pipan

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

          #19
          Ursprungligen postat av Walak
          ska förklara lite bättre

          1. Jag startade upp akvariet för 3 veckor sedan då hade jag i JBL Biotopol.

          2. 1 vecka senare köpte jag mina första fiskar 6st+ ph testet och nitri testet ph låg då på 9 och nitri vad bra

          3.ytligare 1 vecka senare så kom nitri och jag har behandlat det sedan dess så det har gått ifrån 1,6 till 0,3 när behandlingen av nitri så kom hinnan på vattenytan

          4. i går så köpte jag 6st fiskar till. om det var bra eller inte vet jag inte men jag kunde inte vänta men det får man väll sota för senare om det går åt pipan
          Jaha 6 fiskar till! Dublering av belastning brukar inte vara så smart!
          Man får nog bara säga lycka till.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • Walak
            Användare
            • May 2010
            • 40

            #20
            Ursprungligen postat av bossep
            Jaha 6 fiskar till! Dublering av belastning brukar inte vara så smart!
            Man får nog bara säga lycka till.
            Hej ville bara skriva att nitriten är borta nu och alla andra värden är också bra men hinnan är fortfarande kvar

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

              #21
              Det låter bra!
              Jag skulle ta det lugnt ett tag. Troligvis är hinnan döda nitrivec bakterier.
              Ursprungligen postat av Walak
              Hej ville bara skriva att nitriten är borta nu och alla andra värden är också bra men hinnan är fortfarande kvar
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • September 2006
                • 159

                #22
                Jag har också haft hinna på vattenytan i mina akvarier.
                Ibland är den där ibland inte, oavsett om jag har filter eller ej.

                Jag läste en gång att hinnan beror på att man har för lite fisk i akvariet.
                Det skulle, enligt mina erfarenheter, kunna stämma. Otroligt men sant.

                Som exempel kan jag ta mitt 375 liters med troffar, i det är filtreringen något i underkant, 31 st vuxna dubbar är det som bor där. - Ingen hinna.

                Innan troffarna flyttade in hade jag 15 halvvuxna malawisar. Samma filtrering som då som nu. -Kraftig (störande) hinna.

                Vattenbyten och annat har jag alltid kört 60% / vecka.

                Kommentar

                Arbetssätt...