Beläggning på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walak
    Användare
    • May 2010
    • 40

    Beläggning på ytan

    jag har också fått någon beläggning på ytan samt att det är miljontals partiklar som flyger omkring i vattnet

    jag har tagit bort den med tidningspapper men 1-2 timmar så var det lika mycket tillbaka.

    Jag har även provat att suga upp det med en burk men med samma resultat


    Finns det något medel som kan fixa detta







  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

    #2
    De som funkar best för mig är att byta vatten med ytavrinning när man byter vatten. Allså du kör me en hink som du håller ena kanten precis under ytan, för att sedan köra häverten från hinken till avloppet.

    Detta gjorde jag i 2 veckor, 3 vatten byten sedan va problemet löst. Undvik onaturliga tillsatser så långt de går
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

    Kommentar

    • Pelle Linerzén
      Användare
      • November 2005
      • 106

      #3
      Prova med att byta foder, jag får snarlikt när jag matat med bara pellets länge....
      Pånyttfödd med 400 liters malawi

      Kommentar

      • Walak
        Användare
        • May 2010
        • 40

        #4
        Jag funderar på denna aqua medic skimbox

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

          #5
          Jag har installerat en ytvattenrenare från fluval som jag kopplat till ytterfilter. Det fungerar hur bra som helst, och kostade inte mycket. Hörde innan att skimboxen från aqua medic inte var fullt tillfredsställande.

          Kommentar

          • Walak
            Användare
            • May 2010
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av Markus_A
            Jag har installerat en ytvattenrenare från fluval som jag kopplat till ytterfilter. Det fungerar hur bra som helst, och kostade inte mycket. Hörde innan att skimboxen från aqua medic inte var fullt tillfredsställande.
            Hej kan du ta en bild på din

            Kommentar

            • laestander
              Användare
              • April 2009
              • 71

              #7
              UV-filter kör jag med funkar kanon. Har en stor för dammar och akvarium som jag kör ytterfiltret igenom efter filtret för att det inte ska sätta igen lampan alldeles.

              Kommentar

              • Winston
                Användare
                • December 2007
                • 51

                #8
                Ursprungligen postat av Walak
                jag har också fått någon beläggning på ytan samt att det är miljontals partiklar som flyger omkring i vattnet

                jag har tagit bort den med tidningspapper men 1-2 timmar så var det lika mycket tillbaka.

                Jag har även provat att suga upp det med en burk men med samma resultat


                Finns det något medel som kan fixa detta







                http://img687.imageshack.us/img687/1267/002gsc.jpg
                Mata mindre är ett bra medel
                Ja dålå så

                Kommentar

                • Walak
                  Användare
                  • May 2010
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av Winston
                  Mata mindre är ett bra medel

                  Men jag matar ju inget för jag har nitrit som jag håller på att behandla

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • January 2013
                    • 2352

                    #10
                    Ursprungligen postat av Walak
                    Men jag matar ju inget för jag har nitrit som jag håller på att behandla
                    Hej,
                    Som det ser ut har du en massa infusorier och kanske bakterier som dör och samlas på ytan.
                    Troligtvis pga över matning eller alldeles för hög fisktäthet vilket även nitrit är ett täcken på.
                    Det kan också vara ett täcken på att filtret klappat igen har du medicinerat med något?
                    Kan du ge oss lite uppgifter?
                    Storlek på akvarium.
                    Antal firrar och storlek.
                    Typ av filter.
                    Hur behandlar du nitrit?

                    Generellt byt vatten rejält och frekvent. Kanske 15 – 25 % var annan dag eller kanske dagligen.
                    Gör inte rent filtret under tiden!!
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • Walak
                      Användare
                      • May 2010
                      • 40

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Hej,
                      Som det ser ut har du en massa infusorier och kanske bakterier som dör och samlas på ytan.
                      Troligtvis pga över matning eller alldeles för hög fisktäthet vilket även nitrit är ett täcken på.
                      Det kan också vara ett täcken på att filtret klappat igen har du medicinerat med något?
                      Kan du ge oss lite uppgifter?
                      Storlek på akvarium.
                      Antal firrar och storlek.
                      Typ av filter.
                      Hur behandlar du nitrit?

                      Generellt byt vatten rejält och frekvent. Kanske 15 – 25 % var annan dag eller kanske dagligen.
                      Gör inte rent filtret under tiden!!
                      Hej det är ett 240l akvarium

                      jag har 12 fiskar i mellan 5-8cm

                      jag behandlar med sera bio nitrivec med 30% vatten byte/dag

                      Eheim pump 2252 1200L/h
                      Plus en cirkpump på 750l/h med filter
                      Akvariet är rätt så ny startat ca 3 veckor sedan
                      Senast redigerad av Walak; 08 May 2010, 17:11.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • January 2013
                        • 2352

                        #12
                        Ursprungligen postat av Walak
                        Hej det är ett 240l akvarium

                        jag har 12 fiskar i mellan 5-8cm

                        jag behandlar med sera bio nitrivec med 30% vatten byte/dag

                        Eheim pump 2252 1200L/h
                        Plus en cirkpump på 750l/h med filter
                        Akvariet är rätt så ny startat ca 3 veckor sedan
                        Kanske lite mycket fisk för nystart men jag tror inte det är boven.
                        Troligtvis alldeles för mycket mat. En annan sak har du mycket rötter i burken? Något annat organiskt material? En död fisk som du inte ser?
                        Jag skulle stänga cirkulationspumpen eller köra den och strypa flödet till filtret. Vad har du för material i det?
                        Sedan tror jag inte på att pytsa i så mycket nitrivec detta skall vara ”nitrit bakterier” men dom skall vara i filtret och inte i akvariet där dom troligtvis dör. Kanske du skulle ta det lite lugnt med både mat och nitrivec.
                        Annväner du aquatan eller något liknande?
                        Hur mycket nitrit har du?
                        Senast redigerad av bossep; 08 May 2010, 17:42.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • Walak
                          Användare
                          • May 2010
                          • 40

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Kanske lite mycket fisk för nystart men jag tror inte det är boven.
                          Troligtvis alldeles för mycket mat. En annan sak har du mycket rötter i burken? Något annat organiskt material? En död fisk som du inte ser?
                          Jag skulle stänga cirkulationspumpen eller köra den och strypa flödet till filtret. Vad har du för material i det?
                          Sedan tror jag inte på att pytsa i så mycket nitrivec detta skall vara ”nitrit bakterier” men dom skall vara i filtret och inte i akvariet där dom troligtvis dör. Kanske du skulle ta det lite lugnt med både mat och nitrivec.
                          Hur mycket nitrit har du?
                          jag hade en rot i men den är borta nu så nu är det bara stenar grus och 2 växter. filtret är vanligt skumgummi eller vad man ska kalla det det är standard vad som följde med pumpen. Varför ska jag stänga av cirk pumpen malawi fiskar vill väll ha fart på vattnet.

                          inga döda fiskar alla 12 är kvar sen så byter jag 30% av vattnet/dag och sen så har jag i nitrevec enligt beskrivningen jag fick av akvarielagret i bromma

                          Nitrit var uppe i 1,6 med tropp testet men nu är jag nere vid 0,3

                          ang matningen så matade jag otroligt lite en liten nypa fling foder så dom åt upp det på några sec
                          Senast redigerad av Walak; 08 May 2010, 17:53.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • January 2013
                            • 2352

                            #14
                            Ursprungligen postat av Walak
                            jag hade en rot i men den är borta nu så nu är det bara stenar grus och 2 växter. filtret är vanligt skumgummi eller vad man ska kalla det det är standard vad som följde med pumpen. Varför ska jag stänga av cirk pumpen malawi fiskar vill väll ha fart på vattnet.

                            inga döda fiskar alla 12 är kvar sen så byter jag 30% av vattnet/dag och sen så har jag i nitrevec enligt beskrivningen jag fick av akvarielagret i bromma

                            Nitrit var uppe i 1,6 med tropp testet men nu är jag nere vid 0,3

                            ang matningen så matade jag otroligt lite en liten nypa fling foder så dom åt upp det på några sec
                            Vist gillar Malavi bra snurr på vattnet, men för ”nitrit bakterierna” i filtret gäller det motsatta.
                            Jag är ingen vän av ”turbo filter” med högt flöde och liten filtermassa.
                            Men eftersom nitriten har gått ned så skulle jag testa detta:
                            1.sluta hälla i nitrivec.
                            2.Gör absolut inte rent filtret.
                            3.Lugna ned vattenbytena. Byt endast vatten om nitriten går upp. Kanske du skall använda nått anti klor medel. Klor tar död på bakterier som ”äter” nitrit.
                            4.Få inte panik om du får lite svävalger! Inga algmedel i en Malawi burk.
                            5.Använd så lite kemikalie soppa du kan.
                            6.Malawi gillar hårt vatten så om du kan mäta kh se till så du har högt sådant. Använd vanlig bikarbonat om du måste höja. Högt kh ger dig bra buffertvärden för ph som skall vara högt.
                            7.Lugna ned dig och låt akvariet stabilicera sig. Nitriten har troligtvis ”spikat” och kommer att gå ned.
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • Walak
                              Användare
                              • May 2010
                              • 40

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Vist gillar Malavi bra snurr på vattnet, men för ”nitrit bakterierna” i filtret gäller det motsatta.
                              Jag är ingen vän av ”turbo filter” med högt flöde och liten filtermassa.
                              Men eftersom nitriten har gått ned så skulle jag testa detta:
                              1.sluta hälla i nitrivec.
                              2.Gör absolut inte rent filtret.
                              3.Lugna ned vattenbytena. Byt endast vatten om nitriten går upp. Kanske du skall använda nått anti klor medel. Klor tar död på bakterier som ”äter” nitrit.
                              4.Få inte panik om du får lite svävalger! Inga algmedel i en Malawi burk.
                              5.Använd så lite kemikalie soppa du kan.
                              6.Malawi gillar hårt vatten så om du kan mäta kh se till så du har högt sådant. Använd vanlig bikarbonat om du måste höja. Högt kh ger dig bra buffertvärden för ph som skall vara högt.
                              7.Lugna ned dig och låt akvariet stabilicera sig. Nitriten har troligtvis ”spikat” och kommer att gå ned.
                              ok ph värdet ligger nu på nästan på 8,5-9,0 i början så låg det på 9,5 så det ha gått ner lite men jag vet inte varför jag fick så högt ph i akvariumet för ph värdet ifrån kranen ligger på 7+ och jag har inte haft några kalkstenar i heller

                              Kommentar

                              Arbetssätt...