Trasigt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tricoti
    Användare
    • June 2009
    • 249

    Trasigt akvarium

    Jag höll på att göra rent mitt akvarium i går,jag skulle sist lägga på de två täckglasen när det hände något med akvariet,det "skvalpade till"?? Jag såg efter en liten stund vad som hade hänt.Mittstaget hade slitit sig loss från andra sidan,så nu är mittstaget loss ifrån baksidan,men det sitter uppe så jag kan använda täckglasen och troligen så ligger mittstaget lite på BTN baggrunden.Det är ett samhall/dala 540 lit akvarium. Så vad ska jag göra? Ska jag leta efter någon som kan svetsa fast staget? Eller låssas som om det regnar? Framrutan bågnar inte märkbart.
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av tricoti
    Jag höll på att göra rent mitt akvarium i går,jag skulle sist lägga på de två täckglasen när det hände något med akvariet,det "skvalpade till"?? Jag såg efter en liten stund vad som hade hänt.Mittstaget hade slitit sig loss från andra sidan,så nu är mittstaget loss ifrån baksidan,men det sitter uppe så jag kan använda täckglasen och troligen så ligger mittstaget lite på BTN baggrunden.Det är ett samhall/dala 540 lit akvarium. Så vad ska jag göra? Ska jag leta efter någon som kan svetsa fast staget? Eller låssas som om det regnar? Framrutan bågnar inte märkbart.
    Du bör popnita fast det igen omgående. Har även hört om folk som använt rostfri skruv och mutter.

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • August 2009
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av tricoti
      Jag höll på att göra rent mitt akvarium i går,jag skulle sist lägga på de två täckglasen när det hände något med akvariet,det "skvalpade till"?? Jag såg efter en liten stund vad som hade hänt.Mittstaget hade slitit sig loss från andra sidan,så nu är mittstaget loss ifrån baksidan,men det sitter uppe så jag kan använda täckglasen och troligen så ligger mittstaget lite på BTN baggrunden.Det är ett samhall/dala 540 lit akvarium. Så vad ska jag göra? Ska jag leta efter någon som kan svetsa fast staget? Eller låssas som om det regnar? Framrutan bågnar inte märkbart.
      Om du inte kan fästa det nu på direkten så hade jag tömt hälften av vattnet. Det kan hålla jättelänge men det kan oxå gå åt hel..ete hyffsat snabbt. Popnitsats kostar typ 70 spänn på biltema o funkar kalasfint! Christian
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • tricoti
        Användare
        • June 2009
        • 249

        #4
        Ja,hade det hjälpt med ny popnit,men det har slitit tvärsigenom,alltså det är inte popniten som gettsig.Utan hela hålet.Måste kanske svetsas?

        Kommentar

        • jocke.75
          NCS Medlem
          • October 2007
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av tricoti
          Ja,hade det hjälpt med ny popnit,men det har slitit tvärsigenom,alltså det är inte popniten som gettsig.Utan hela hålet.Måste kanske svetsas?
          Borra två nya hål o popnita eller limma en 6mm glasremsa som är 70mm bred funkar skit bra det har jag gjort på mina 480l kar snabbt o enkelt.
          MvH Jocke

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Det går (väl) inte svetsa i aluminium?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • June 2009
              • 249

              #7
              Nehej,inte svetsa i aluminum.. ja då får det bli en glasskiva om en vecka vid nästa vattenbyte eller senare i sommar..Eller i höst...Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • Fredde_C

                #8
                Det går utmärkt att svetsa i aluminium med rätt utrustning. Men pga värmen som krävs så är det nog inte rekommenderbart.

                Det går inte att borra 4 nya hål och förskjuta mittstaget några milimeter?

                Kommentar

                • tricoti
                  Användare
                  • June 2009
                  • 249

                  #9
                  Jag kör på Glaslisten.0.6 cm. Jag vill tro att faran för att det ska spricka sönder är liten. Jag har sett akvarium nästan gunga av wave makers. Hela fram och bakrutan bågnar totalt 1,5 cm på mitten. Det är inte så mycket,fördelat på 2 rutor?...Nu har det hållt i 24 timmar.Håller säkert 24 månader.Hej o hå. Kanske ska gå över till fisk på DVD?

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av tricoti
                    Jag kör på Glaslisten.0.6 cm. Jag vill tro att faran för att det ska spricka sönder är liten. Jag har sett akvarium nästan gunga av wave makers. Hela fram och bakrutan bågnar totalt 1,5 cm på mitten. Det är inte så mycket,fördelat på 2 rutor?...Nu har det hållt i 24 timmar.Håller säkert 24 månader.Hej o hå. Kanske ska gå över till fisk på DVD?
                    Glaslist är helt förkastligt då det kommer att lossna snart
                    köp en aluminiumbit och borra o popnita
                    använd rostfria popnitar
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • March 2004
                      • 664

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Glaslist är helt förkastligt då det kommer att lossna snart
                      köp en aluminiumbit och borra o popnita
                      använd rostfria popnitar
                      Nja, om du tar två 70mm breda och 8mm tjocka och limmar längs hela långsidorna så lär det inte släppa i första taget. Kommer ersätta mittstaget, men du kan naturligtvis även komplettera med ett mittstag i glas med samma dimensioner som du limmar på undersidan av de längsgående glasremsorna. Då kan du nog gå ned till 6mm glas dessutom. Så hade jag gjort. Rätta mig om jag har fel, Christer?
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av 56ovwal
                        Nja, om du tar två 70mm breda och 8mm tjocka och limmar längs hela långsidorna så lär det inte släppa i första taget. Kommer ersätta mittstaget, men du kan naturligtvis även komplettera med ett mittstag i glas med samma dimensioner som du limmar på undersidan av de längsgående glasremsorna. Då kan du nog gå ned till 6mm glas dessutom. Så hade jag gjort. Rätta mig om jag har fel, Christer?
                        Funkar bra det med

                        det enda man kan diskutera är tjockleken

                        minst 10mm bredd gärna 15cm
                        längsgående glaslist 10mm bredd minst 5cm längd ca 130cm
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • tricoti
                          Användare
                          • June 2009
                          • 249

                          #13
                          Hmm,det kanske går att göra akvariet till terrarium,härbergera silverfiskar..Nä jag tar loss listen och tar med mig den till akvarieaffären och ber att få köpa en ny och ny pop nit. Eller var ska jag hitta alulist?

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • August 2004
                            • 294

                            #14
                            Sänk vatten ytan med 30% Då halverar du inprincip trycket i glaset. Mitt akvarium har i nuläget ett vanligt stålband istellet för stag, funkar utmark de med
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • Pelle Linerzén
                              Användare
                              • November 2005
                              • 106

                              #15
                              Åk till närmaste plåtslagare och köp en alulist för en kaffekrans...eller Bauhaus, K-Rauta, Hornbach eller vad du har för byggvaruhus i närheten.....
                              Pånyttfödd med 400 liters malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...