Kortlivade Motaguenseyngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • January 2013
    • 2352

Ursprungligen postat av DRE
    Tack, jag är själv nöjd med lösningen, men onekligen låter det som om du bossep har en ännu bättre lösning med flaskavtappningen! Måste prova.
    Lycka till! förstod du hur jag menade? Kanske en kombo? Använd sprutan för att punkt mata!
    Kom också ihåg att artemia växer tämligen fort så det kan vara smart att ha ett par flaskor ”puttrande”.
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Näringsvärdet sjunker till katastrofalt snabbt till låga nivåer. Det bästa är att mata slut så fort man kan och starta en ny kläckning varje dag (man kan hälla i nya ägg bland de gamla några dagar innan vattnet blir kasst i kläckaren). Du behöver inte hålla på många dagar innan de glatt tar torrfoder gissar jag. När jag oldade Crenicichla var det värre. De åt inget annat än nyckläckt tills de var två centimeter och krävde mat minst tre gånger om dagen!
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bossep
        Användare
        • January 2013
        • 2352

Artemia och flodvatten

Ursprungligen postat av dezplay
        jasså, så vattnet är så förorenat i den floden är det på senare år det har blivit så eller har den varit det länge?

KH värdet kanske har inverkan på de mer känsliga ynglen, får köpa ett test och prova vad jag har för värde. För mina halvvuxna djur har det aldrig varit nåt problem med.

Bikarbonat och artemia nästa gång alltså! tack för tipsen

mvh Micke
        Prova med artemia först! Om du kan använda ”kranvatten” är det att föredra! Tar du vatten från föräldrar burken till yngelburken? Om inte så gör det.

Flodvatten: Det är en sorglig historia. Avloppet från Guatemala City (4 miljoner innevånare) går nästan 100% orenat ut i två floder Motagua och Villalobos. Att befolkningen i stan ökar explosionsartat hjälper inte till precis! Just nu jobbar jag med Villalobos som passerar Amatitlan sjön på sin väg till havet. Lite att bita i kan man säga.

Bosse

Kommentar

• bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Näringsvärdet sjunker till katastrofalt snabbt till låga nivåer. Det bästa är att mata slut så fort man kan och starta en ny kläckning varje dag (man kan hälla i nya ägg bland de gamla några dagar innan vattnet blir kasst i kläckaren). Du behöver inte hålla på många dagar innan de glatt tar torrfoder gissar jag. När jag oldade Crenicichla var det värre. De åt inget annat än nyckläckt tills de var två centimeter och krävde mat minst tre gånger om dagen!
          Menar du att näringsvärdet är lågt även i vuxen artemia? Eller sjunker näringsvärdet för att det inte fins "mat" i kläckaren? Intressant! Detta förklarar varför yngel växer bättre på nykläckt även om dom får in lite äldre i munnen!

Bosse

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av bossep
            Menar du att näringsvärdet är lågt även i vuxen artemia? Eller sjunker näringsvärdet för att det inte fins "mat" i kläckaren? Intressant! Detta förklarar varför yngel växer bättre på nykläckt även om dom får in lite äldre i munnen!

Bosse
            Näringsvärdet på nykläckt sjunker och är rätt kasst inom 24 timmar. Helst ska man "vakta" och mata de närmsta timmarna efter att de kläcks. Detta beror på att de inte har någon mat i kläckaren. Jag vet faktiskt inte hur näringsvärdet i nykläckt är i relation till vuxen. Jag hade gissat på att de växer bättre på nyckläckt som rimligen har hägre energivärde, men det är mycket möjligt att vuxen är bättre "mat".
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bossep
              Användare
              • January 2013
              • 2352

Infusorier och andra småkryp.
              När jag tar vattenprover ute i naturen hittar jag alltid en hell massa infusorier och andra småkryp i vattnet nära botten. Detta leder mig till att tro att våra ciklid yngel lever på dessa under sin första tid.
              Är det någon som slabbar med infusorier nuförtiden?

Kommentar

• bossep
                Användare
                • January 2013
                • 2352

Näringsvärdet på nykläckt sjunker och är rätt kasst inom 24 timmar. Helst ska man "vakta" och mata de närmsta timmarna efter att de kläcks. Detta beror på att de inte har någon mat i kläckaren. Jag vet faktiskt inte hur näringsvärdet i nykläckt är i relation till vuxen. Jag hade gissat på att de växer bättre på nyckläckt som rimligen har hägre energivärde, men det är mycket möjligt att vuxen är bättre "mat".
                Kanske man skall prova med lite algpullver eller grönvatten i kläckaren?

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Kanske man skall prova med lite algpullver eller grönvatten i kläckaren?
                  Matar man dem är det en helt annan sak och fisken får ju i sig det du matar artemian med! Detta att "rovfisk" även får i sig tarminnehållet på det de äter glöms ofta bort. Det kan vara en hel del grönt, vilket de då missar om man matar dem med skalade räkor eller filead fisk!
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bossep
                    Användare
                    • January 2013
                    • 2352

Matar man dem är det en helt annan sak och fisken får ju i sig det du matar artemian med! Detta att "rovfisk" även får i sig tarminnehållet på det de äter glöms ofta bort. Det kan vara en hel del grönt, vilket de då missar om man matar dem med skalade räkor eller filead fisk!
                    Du har rätt Ola,
                    Algfeta artemia är nog en perfekt räkmix!
                    Jag matade maliwi med ”bland annat) vuxna artemia på den tiden det begav sig
                    Alla sa jag var tokig men mina afrikaner gillade det!
                    Jag skall prova och mata artemia med micro alger under mikroskopet när det kommer tillbaks från reparation och jag fått tag på lite artemia ägg.

Man kanske skulle skriva en artikel om hur man odlar och använder artemia i dess olika stadier?

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Du har rätt Ola,
                      Algfeta artemia är nog en perfekt räkmix!
                      Jag matade maliwi med ”bland annat) vuxna artemia på den tiden det begav sig
                      Alla sa jag var tokig men mina afrikaner gillade det!
                      Jag skall prova och mata artemia med micro alger under mikroskopet när det kommer tillbaks från reparation och jag fått tag på lite artemia ägg.

Man kanske skulle skriva en artikel om hur man odlar och använder artemia i dess olika stadier?
                      Hummerodlare låter ynglen gå i en soppa av artemia och alger. Då får de även i sig algerna via artemian!
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Tja.

har nu sprattlande larver av motaguenserna, vilka problem har ni som försökt dra upp ynglerna mer än som Micke beskrev ovan? bra att vara förberedd, men artemia ska de få jag ska även dela upp kullen i ett yngelkar och hälften kvar hos föräldrarna, men tips mottages gärna då jag inte haft motaguense innan.
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Tja.

har nu sprattlande larver av motaguenserna, vilka problem har ni som försökt dra upp ynglerna mer än som Micke beskrev ovan? bra att vara förberedd, men artemia ska de få jag ska även dela upp kullen i ett yngelkar och hälften kvar hos föräldrarna, men tips mottages gärna då jag inte haft motaguense innan.
                          Spara lagom max 100
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            Tja.

Vattenbyte varje dag, så fort jag började slarva lite med det så började de dö.

Misstänker att de ni har är ättlingar till de som jag köpte hem från Jeff Rapps 2003.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Spara lagom max 100
                              oj, vill du köpa så många
                              Mvh
                              Peter

Kommentar

• cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Vattenbyte varje dag, så fort jag började slarva lite med det så började de dö.

Misstänker att de ni har är ättlingar till de som jag köpte hem från Jeff Rapps 2003.
                                ok, det görs i yngelburken iaf dagligen, så får vi se om skillnaden märks genom att i föräldraburken byts bara vatten 1 gång/vecka.

men det låter konstigt då bosse ovan berättar att de kommer från de mest förorenade vattnen i centralamerika.

ja ynglerna kommer ju ursprungligen från jocke, så det kan säkert stämma om du sålde yngel till honom.
                                Mvh
                                Peter

Kommentar

Arbetssätt...