Fogsand från Byggmax

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sacrium
    Användare
    • November 2005
    • 353

Fogsand från Byggmax

Satt och sökte igenom och hittade ett gammalt inlägg rörande fogsand.
    Har kollat runt lite i olika affärer och upptäckte att byggmax hade just denna. Enligt det gamla inlägget här på forumet så skulle denna sand av märket St. Eriks vara en variant av rådasand men lite mörkare. Är det någon som kan bekräfta detta, och skulle det fungera i ett kar?

Här finns en länk till sanden ifråga.
  • Engelholm Audio
    Användare
    • August 2009
    • 366

Hej!

Jag använde denna fogsand i ett kar där jag hade ett diskuspar och en väl genomförd lek på paret.

Fogsanden är i mitt tycke för fint, för små partiklar alltså. Färgen är som du skriver något mörkare än Rådasanden. Fogsanden har en lite större spridning om 0.1 - 2.0 mm kornstorkel - troligtvis för att foga bättre.

Jag kan dock inte ta gift på att det alltid funkar med denna sand, om jag hade tur eller om den är klockren.
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Stephan E
      Användare
      • February 2005
      • 307

Ursprungligen postat av Sacrium
      Satt och sökte igenom och hittade ett gammalt inlägg rörande fogsand.
      Har kollat runt lite i olika affärer och upptäckte att byggmax hade just denna. Enligt det gamla inlägget här på forumet så skulle denna sand av märket St. Eriks vara en variant av rådasand men lite mörkare. Är det någon som kan bekräfta detta, och skulle det fungera i ett kar?

Här finns en länk till sanden ifråga.
      Ring till S:t Eriks i Uppsala så får du svar direkt från leverantören
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Sacrium
        Användare
        • November 2005
        • 353

Har inhandlat 3 säckar nu. Ringde idag och frågade på S:t eriks och fick som svar att dom hade hört att folk använde det i sina akvarier, men visste själv för lite om det skulle fungera eller inte.

Har annars köpt biltemas blästersand, men den här verkade som sagt mörkare, och det tilltalade mig mer. Hoppas på att det fungerar nu. Släpper bara i en fisk som testpilot till att börja med.

Kommentar

• Joakim E
          Användare
          • February 2010
          • 128

Ursprungligen postat av Sacrium
          Har inhandlat 3 säckar nu. Ringde idag och frågade på S:t eriks och fick som svar att dom hade hört att folk använde det i sina akvarier, men visste själv för lite om det skulle fungera eller inte.

Har annars köpt biltemas blästersand, men den här verkade som sagt mörkare, och det tilltalade mig mer. Hoppas på att det fungerar nu. Släpper bara i en fisk som testpilot till att börja med.
          Hej
          Meddela gärna resultat. ska fylla en burk på 720 liter med sand så det vore bra o veta...
          Jocke Eriksson
          SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Jag har inte använt fogsand från Byggmax, men jag köpte en sandlådesand/byggsand från Beijer och det fungerade dåligt. Sanden klumpade ihop sig och blev till lera/grus mer än en skön sandbotten. Det medförde problem med vattnet och fiskarna mådde inte bra av sanden så den byttes ut mot Biltemas blästersand (den gamla).

Nu kör jag med Julas blästersand och är lika nöjd som jag var med Biltemas...

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Hämtar ingen sand eller grus från stränder längre? Tycker en del av nöjet med akvaristiken är att mkt finns gratis att hämta i naturen. Kör med Simrishamnssand genomgående utom till jordätarkaret där jag tycker den är ngt för grov - kör med sand från Ystad sandskog i detta (hämtat innan det blev naturreservat 2007). Kokar allt för att minska parasitrisken. Bor nu alltså i Skåne men har tidigare bott i bl a Enköping, Göteborg och Småland. På alla dessa platser hade jag lätt kunnat hitta sand/grus inom 15 min bilkörning från hemmet.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Kanske för att man är naturvän och inte vill skövla sand från stränder där annat naturliv har sin biotop?

Jag undrar om det ens är lagligt att ta sand även om man mycket väl skulle kunna göra det på t ex anlagda stränder.

Det jag tar från naturen är stenar..och eventuellt grenar..men jag ser verkligen till att jag inte röjer något som förstör naturbilden på platsen.

Kommentar

• sleepy
                  Användare
                  • August 2004
                  • 294

StefanL ifall du köpter sand, tror du inte det stör naturen med stora grus/sand shackt? Men visst du ser inte att de gör de och de man inte ser skadar ju alldrig eller?
                  Att ta sand från en naturlig sandstrand är nog det miljövänligaste du kan göra. Inga stora shackt inga långa lastbilstransporter ect.

Nu ifall de försvinner 20-40kilo sand från sin lokala sandstrand så tror jag ärligt talat ingen människa (i rätt sinne) eller djur bryr sig. Men självklart kan de ju gå överstyr tex ifall alla göteborgs människor hämtar sand från ett o samma ställe.
                  Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Precis...om alla fick för sig att gå ut i naturen och tömma den på det man vill ha så får vi ju en vacker natur i Sverige.

Självklart vet jag att stora stenbrott förstör i naturen och att det är miljödrägligt i stora drag, men det är koncentrerat till ett område och sällan omkring vattendrag vid naturliga stränder som jag gärna ser orörda i den mån det går.

Kommentar

• sleepy
                      Användare
                      • August 2004
                      • 294

klart ifall man kan klumpa ihopp allt dåligt i en håla så ser ju mindre folk de, samt övrigt blir finare...... Men de jag menar är att om 20 pers går o hämtar sand, så spelar de ingen roll ingen ser någon skillnad + att de blir betydligt bättre för den gobala miljön

Kommentar

• sleepy
                        Användare
                        • August 2004
                        • 294

Låt säga att all av dom 20 personerna som hämtar sand alla har ett stort akvarium runt 700-1000L. Då behöver dom runt 0.045kubik sand, 45L sand var....

Ifall denna sandstrand kanske 30meter lång och 6m från hav till berg. Då ifall dessa 20 personerna hämtar den sanden dom behöver så sjunker sand nivån med: (0,045x20)/(30x6)=0.005 allså 5 millimeter.

Och du kanske inser att de kan vara sjukt många som kan hämta sand till akvarium innan det skulle ha någon som hällst betydelse för utsendet eller biotop. För oftast så är sandstranden djupare än kanske 1-2m och oftast betydligt större med...
                        Senast redigerad av sleepy; 01 May 2010, 19:10.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Är det lagligt?

Jag förstår din diskussion, men jag håller inte med.

Kommentar

• sleepy
                            Användare
                            • August 2004
                            • 294

Ingen aning ifall de e lagligt. så e det alla kan inte tycka samma

Kommentar

• Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

Hoppsan, ser att tråden blivit snäppet längre än sist jag kollade

Kan meddela att fogsanden har fungerat utan problem. Har inte satt i resten av gänget ännu men en Hongi har fått gå där nu i tre dagar, och han har rentav färgat lite bättre än innan så det verkar inte vara några problem. Inga tecken på att det skulle klumpa ihop sig till lera här ännu heller. Tycker tvärtom att den ser ut att vara både en nyans mörkare och något lite lite grövre än Biltemas finare blästersand. Helt klart nöjd med sanden, men kommer låta det puttra och gå i någon vecka till innan jag säger nåt definitivt

Kommentar

Arbetssätt...