Har någon försökt mata scalarer med grodyngel? Funkar detta?
Grodyngel som mat
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Funkar gör det, men det är olagligt. Alla amfibier är fridlysta i EU. Ett undantag är att man numera får ta in grodyngel och studera deras utveckling, men man måste släppa tillbaka dem där man tog dem. Paddyngel däremot riskerar nog att döda dina firrar om de är korkade nog att inte spotta ut dem (och det är lika olagligt att mata med dem)
Ps. Kommentar till de som läser denna tråd:
En del blir upprörda när detta påpekas och skriver inlägg om att det finns miljoner grodyngel så det är bara att mata på. Därför påpekar jag redan nu att den typen av inlägg inte är tillåtna. Enligt forumreglerna får inte inlägg uppmana till brott:
§10 Inte uppmana till brottslig handling eller utföra brottslig verksamhet över forumet.Med vänliga hälsningar
Ola -
-
Enig med Ola, och tillägger att det dessutom kan föra in parasiter i karet om det finns fisk i vattnet de går i. Dålig idé, enligt mig.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag fick grodyngel från ett lab. i Uppsala för några år sedan (de skulle avlivas hur som helst), som jag gav till mina stora centralamerikanare. De tyckte det var smaskens. Men självklart skall man inte ta grodyngel från de vilda!Kommentar
-
ta livet av.
HåkanKommentar
-
Som Ola nämner, är det olagligt att fånga grod- eller padd-larver och mata fiskarna med dem. Amfibier är under en världsomfattande nedgång, som gör att många arter kommer att försvinna.Kommentar
-
Kommentar
-
Grod vs. Padd-yngel
Jag har för mig att jag såg en liten undervattens film på SVT om grodor och paddor där det hävdades att de yngel man finner i sjöar med fisk är paddyngel då de smakar illa och således inte blir uppätna. Det var dessutom en filmsekvens där dessa paddyngel kalasade på ett fiskkadaver. Kommer inte ihåg filmtiteln tyvärr.
/DavidKommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Går lika bra med små lövmaskar. Har aldrig fått in "skit" från maskar, förutom den skiten de har i tarmen!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar