If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kan någon vänlig själ bjuda in mig till Spotify???
Ta en titt på denna länk, så är du nog kreaktiv nog att få din invite. Det gamla franska sättet fungerade i alla fall för ett tag sedan, då min ena svåger ville in.
Man behöver inte ha en inbjudan men det är ingen som vill betala för musik längre så därför frågas det ofta efter invites/inbjudningar. Har man inte en sådan så får man betala ett månadsbelopp på 99kr i månaden.
Man behöver inte ha en inbjudan men det är ingen som vill betala för musik längre så därför frågas det ofta efter invites/inbjudningar. Har man inte en sådan så får man betala ett månadsbelopp på 99kr i månaden.
Nja Niklas...det där är en sanning med modifikation då ny statistik kommit fram att försäljning av musik både via cd (old style) och nätet fungerar över förväntan, så nog betalar folk för musiken...men kanske inte i den utsträckning som musiker, producenter och andra inom yrket/professionen önskar.
Nja Niklas...det där är en sanning med modifikation då ny statistik kommit fram att försäljning av musik både via cd (old style) och nätet fungerar över förväntan, så nog betalar folk för musiken...men kanske inte i den utsträckning som musiker, producenter och andra inom yrket/professionen önskar.
Den diskussionen kan du aldrig vinna =) Det finns siffror från verkligheten som talar ett tydligt språk.
Om folk ville betala så skulle det väl inte behövas delas ut så många invites så att den delen användare som betalar drunknar i jämförelse.
Jag kör med en invite, alla jag känner kör med det... den enda jag känner som betalar är min far =)
Ursprungligen postat av StefanL
statistik kommit fram att försäljning av musik både via cd (old style) och nätet fungerar över förväntan
Synd att statistiken inte stämmer med verkligheten.
18 öre per track på en sammlingskiva för artister och producenter... om den säljer 10 000 ex kan man vara glad, hur mycket pengar blir det?
0.28 öre per stream på spotify... 1 000 000 streams (vilket e skitmycket) det ger 2800kr om du har ett bra avtal. Det finns inte många artister som har så många streams.
Räkna på att det kostar lätt 300 000 att spela in ett album på någorlunda nivå om du ska ha lite studiomusiker och lite stråkar osv... kanske någon bra mixtekniker osv.
Att få tillbaka 300 000kr går nog inte.
Jag tror att guppyodlaren har gått om när det gäller lönsamhet =)
Den diskussionen kan du aldrig vinna =) Det finns siffror från verkligheten som talar ett tydligt språk.
Om folk ville betala så skulle det väl inte behövas delas ut så många invites så att den delen användare som betalar drunknar i jämförelse.
Jag kör med en invite, alla jag känner kör med det... den enda jag känner som betalar är min far =)
Synd att statistiken inte stämmer med verkligheten.
18 öre per track på en sammlingskiva för artister och producenter... om den säljer 10 000 ex kan man vara glad, hur mycket pengar blir det?
0.28 öre per stream på spotify... 1 000 000 streams (vilket e skitmycket) det ger 2800kr om du har ett bra avtal. Det finns inte många artister som har så många streams.
Räkna på att det kostar lätt 300 000 att spela in ett album på någorlunda nivå om du ska ha lite studiomusiker och lite stråkar osv... kanske någon bra mixtekniker osv.
Att få tillbaka 300 000kr går nog inte.
Jag tror att guppyodlaren har gått om när det gäller lönsamhet =)
Haha..ja det kanske är så att nutidens fattiglappar finns inom musiken...
Men nä..den tror jag inte på riktigt.
Spotify betalar inte mycket tillbaka till artisten nej..men musiker av idag är inga välgörenhetsmänniskor så de har inkomster även om man alltid vill ha mer.
Försäljningen av cd skivor har ökat enligt rapporter och då menar jag inte brännbara cd skivor utan cd skivor från artister.
Jag vet att jag inte kan mer om detta än du eller är mer insatt men jag tror att jag är mer objektiv och ser det med helt andra ögon. Är man inne i det så är det svårt att stå utanför och titta in.
Och jag som trodde att man betalade 99 spänn för att slippa reklam...
Skivor gavs först ut för att sälja skivspelare. Tiden förändras. I framtiden ges säkert musik ut för att sälja konsertbiljetter och vad vet jag. Skivbolagen kanske förlorar pengar, men en hel del forskning tyder på att detta inte gäller artisterna i medeltal. Deelay, "diskussionen kan du aldrig vinna =)" med ytliga analys. Jag skulle snarare påstå att diskussionen inte går vinna, men den går förlora med ensidig antipirat eller pirat-propaganda.
Senast redigerad av Ola Svensson; 30 April 2010, 10:24.
Kommentar