Varför så få tävlingsbilder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Varför så få tävlingsbilder?

Hej.

Jag kikar in lite ibland för att se hur ni har det och blir förvånad över att det finns så få tävlingsbilder nuförtiden. Varför? Har det blir för mycket "elit-tävling"? Är det kanske läge att försöka föra in ett "slump-tröstpris" eller nåt? Det är ju alltid roligt att titta på fiskbilder så jag hoppas inte tävlingen är hotad.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

För min del handlar det nog mycket om det du nämner. Majoriteten av de som är med i tävlingarna är så pass duktiga, och har fotat ganska länge. Så det känns ganska meningslöst att ställa upp i en tävling mot dem. Sedan visar jag gärna mina bilder på forumet när jag lyckas tar en som är OK. För ett tag sedan tänkte jag faktiskt ställa upp med en sådan bild (som jag hade postat en gång på forumet). Sedan såg jag i tävlingsreglerna att de inte fick vara med forumet innan och då sket det sig.

/Jocke

Kommentar

• plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

Tycker med att dom bilderna som är med är skitbra. Så att man känner att sina egna bilder inte duger. Men tycker att det är skit kul att fota i karet. Men konsten är väll att kunna redigera bra i datorn.
      Lasse.H

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det blir alltid några som profilerar sig i tävlingar som har kriterier som inte gör tävlingsmomenten direkt rättvisa. Med rättvisa menar jag att alla har olika förutsättningar materiellt sett och därför är det redan från början en tävling med snedlut. Adderar man sedan på individuell skicklighet och fotografsinne så ser man ganska snabbt att en tävling lik denna blir elitiserad.

Förklaringen till att så få deltar har att göra med det....då många tycker det är onödigt att ens skicka in ett foto som aldrig kan vinna. En del skickar in foton för att få bedömning, men enligt min mening så är det ytterst få bedömare samt att de som bedömer sämre foton ofta är hårda i sin bedömning och kanske inte alltid tar hänsyn till fotot eller fotografen pga att det finns andra foton i tävlingen som utklassar.

Jag tror att tävlingen behöver förändras och att man kanske mer ska försöka styra in tävlingar mot teman istället för vackraste fotot tekniskt sett. Samtidigt kan man inte frånse att en del är bättre fotografer än andra, oavsett fotointresse och fotoutrustning att arbeta med.

Den stora risken är också att man får "forumeffekten" på tävlingen...dvs att experter deltar med sin bedömning men skickar inte in bidrag pga att de vet med sig att deras kunskaper vida överstiger de som normalt sett deltar och att de tröttnat på att vinna. Det jag menar med "forumeffekten" är att en del forumexperter avstår att skriva eller att svara på inlägg numera då de tycker att deras kunskaper är högre (alt inte orkar) än att svara på novisfrågor om räkmix osv.

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

En tävling är en tävling tycker jag...sedan om du tycker alla har olika förutsättningar Stefan så är det ju så i alla "sporter" du tävlar i. Vissa har tränat längre, vissa har rätt längd för just den "sporten", vissa bor på ställen där det finns bättre träningsmöjligheter o.s.v.
          Jag tycker inte man kan se på denna tävling som ett "snedlut".
          Sedan tycker jag det är synd att folk inte tävlar för att de tror att deras bilder ändå inte skulle kunna vinna, kan ju vara kul att tävla även om man inte vinner också.
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Med snedlut menar jag att en del fotograferar med mobilkamera medans andra har fullt utrustade systemkameror med externa blixtrar. Det kallar jag för "snedlut"...men det är omöjligt att rätta till om man inte försöker ta bort den tekniska biten runt ett foto och styr det mer mot fotografens syfte med fotot..dvs teman eller liknande.

Tar du ett artfoto på en firre så har du ju oerhört mycket bättre förutsättningar att få ett bra resultat om du har utrustning som systemkamera och blixt.

Sedan vill ju de som har dessa prylar (jag har haft och kommer snart skaffa igen) skjuta in att det gör detsamma om man har det eller inte, för man måste vara en duktig fotograf med sinne för fotograferande för att lyckas. Jag är inte helt överens med de som påstår det. Förr hade det betydligt större inverkan, men nu är systemkamerorna så användarvänliga och nedstyrda till att nybörjare ska kunna manövrera och skapa fina foton med relativ enkelhet.

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

Hur menar du med att man ska ta bort den tekniska biten runt ett foto?
              Kan ju vara svårt att begära att alla ska fota me samma typ av prylar för då tror jag det blir ÄNNU färre bilder än det är idag.
              I sluändan är det ju VI som röstar som bestämmer vad som är en bra bild som vi gillar och det är ju högst personligt.

Förstår nog din tanke Stefan men tror det blir svårt att ändra det till att alla ska ha "samma förutsättningar"...
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Att man mer försöker styra det till teman istället för att man fritt kan välja foton...och då blir många artfoton...där man snabbt kan se kvalitetskillnader i själva fotot.

Styr man det till att man ska fånga en händelse..t ex lekfoto..så kan man se på ett foto, som kanske håller sämre kvalitet men, som har en fin tanke och ett bra tema runt fotot.

Jag vet inte, men själva känslan är nog hos gemene man att man håller för låg kvalitet på sina foton att det inte är värt att skicka in bidrag...vilket i sig känns tråkigt.

Om någon annan har en annan syn på varför intresset är svagt runt Fototävlingen så vore det intressant att höra andra teorier...

Samma förutsättningar är omöjligt Niklas...det hade jag aldrig trott på själv så du missuppfattade nog vad jag skrev tidigare.

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av StefanL
                  Styr man det till att man ska fånga en händelse..t ex lekfoto..så kan man se på ett foto, som kanske håller sämre kvalitet men, som har en fin tanke och ett bra tema runt fotot.
                  Iden är väl inte att "tanken va god men utförandet sög" så du vinner eftersom vi förstår hur du tänkte =)
                  I en fototävling är ju ALLT viktigt, ibland (kanske inte på fisk iof) så är ju lite oskärpa bättre för känslan men vid just fiskfoto ska det mycket till innan ett tekniskt dåligt foto med en bra ide ska vinna, tycker iaf jag.

Det är väl bättre att uppmuntra till att höjja kvaliten ist för att mobilfotare ska gynnas.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av deelay
                    Iden är väl inte att "tanken va god men utförandet sög" så du vinner eftersom vi förstår hur du tänkte =)
                    I en fototävling är ju ALLT viktigt, ibland (kanske inte på fisk iof) så är ju lite oskärpa bättre för känslan men vid just fiskfoto ska det mycket till innan ett tekniskt dåligt foto med en bra ide ska vinna, tycker iaf jag.

Det är väl bättre att uppmuntra till att höjja kvaliten ist för att mobilfotare ska gynnas.
                    Självklart, men det får inte fler att delta...tyvärr.

Man måste ju förstå problemet för att man ska kunna finna lösningen. Jag har inte sagt att jag har den rätta lösningen, men flera känner att de kommer till korta såpass stort att de inte anser det vara värt att skicka in bidrag. Inga inskickade bidrag ger inga medlemmar att motivera och inspirera...

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av StefanL
                      Självklart, men det får inte fler att delta...tyvärr.

Man måste ju förstå problemet för att man ska kunna finna lösningen. Jag har inte sagt att jag har den rätta lösningen, men flera känner att de kommer till korta såpass stort att de inte anser det vara värt att skicka in bidrag. Inga inskickade bidrag ger inga medlemmar att motivera och inspirera...
                      Det går ju iof åt båda hållen, jag orkar inte ens kolla på bidragen längre pga den i genomsnitt låga kvalitén.
                      Jag tror att deltagande ökar om publiken(dom som röstar) ökar.
                      Då tror jag folk tycker det är roligare att titta på riktigt bra kort och bli sporrad av det ist för massa junk.
                      Kvalitet håller i längden tycker jag. Att försöka bredda allting skapar bara en bred sörja av just sörja =)

Hur kul är det att sitta framför tvn och titta på fotboll i div 3 med en dålig kamera, hellre Inter vs Real Madrid med en bra kamera? =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det är ju uppenbart att kvalitet är roligare att se på...men problemet är ju knappast att det inte finns bra fotografer utan att de är för få och att de är så markant bättre än de andra.

Sedan är det ju ett problem för tävlingen i sig att flera väljer att inte skicka in bidrag av de som verkligen håller klass...plus att de som röstar är liten. Här tycker jag att man skulle släppa lös spärren på medlemskap.

Tävlingen borde ha sponsorer som ger pris för varje tävling. Som medlem kan man vinna ett visst pris (foder, utrustning m m) och som icke medlem vinner man först och främst medlemsskap (NCS sponsring). Varje månad...

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Jag tycker att det är betydligt roligare lägga ut bilder i någon tråd och få feedback direkt, man skall ha väldigt tur om man får någon som helst feedback i fototävlingen. Dessutom så känns det som om ni har fått nog av troffe-bilder.....
                          Senast redigerad av Johan F; 26 April 2010, 20:15.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Man kanske kan lotta ut nåt tröstpris bland de som inte vinner? Typ 50 spänn presentkort i en akvarieaffär. Personligen tycker jag att roliga bilder inte behöver vara helt skarpa och perfekta om firrarna gör nåt kul.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...