Gör något för NCS nu !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Tänkte bara uppdatera tråden och berätta att CB nu finns att läsa på följande platser i Blekinge:

Colibri zoo-Karlskrona
    Activa zoo-Kallinge
    Biblioteket-Kallinge

Jag kommer att placera ut på fler platser allt eftersom. Hoppas vi kan värva någon ytterligare medlem från ett område där jag misstänker det finns relativt få NCS-medlemmar.

/Jocke

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Härligt, välkommen tillbaka, från en nybliven medlem som inte ens fanns till i världen när du var medlem senast
      Tappade troligtvis den här tråden lite. Så det är tur ni unga tar över från oss som börjar bli lite gaggiga!
      Tack för välkomnandet.
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• bossep
        Användare
        • January 2013
        • 2352

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Ja välkommen

Ett annat sätt att få NCS mer attraktivt kan vara att bidra med biotop bilder till artregistret från till exempel Guatemala
        Tack för välkomnandet, Det skall bli biotoper reportage jag lovar!
        Men just nu är det full fart på projekt Tilapia. Samt vattenrening av tillflödena av Amatitlan och Atitlan sjöarna.
        Sedan får jag skramla ihop lite sekiner till ny dykarutrustning samt kamera.

Kommentar

• bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

Ursprungligen postat av LN
          Mycke välkommen tillbaka Bosse till ciklidforumet
          Tack för välkomnandet.

Kommentar

• bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

Fick plötsligt en ide!
            Vet någon hur besvärligt det är att ordna import av fisk från Centralamerika?
            Jag kanske kan ta med ett par påsar osorterade ciklider när jag åker hemåt vilka kunde säljas till hugade spekulanter. Inkomsten – avgifter och ev frakt kunde då doneras till NCS.
            Vad tror ni?
            Bosse

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Ursprungligen postat av bossep
              Fick plötsligt en ide!
              Vet någon hur besvärligt det är att ordna import av fisk från Centralamerika?
              Jag kanske kan ta med ett par påsar osorterade ciklider när jag åker hemåt vilka kunde säljas till hugade spekulanter. Inkomsten – avgifter och ev frakt kunde då doneras till NCS.
              Vad tror ni?
              Bosse
              Låter som en utmärkt ide MEN jag tror det är väldigt krångligt, med alla papper osv, och framförallt väldigt dyrt Men du får ju gärna kolla upp med myndigheterna där nere vad som krävs o vad det kostar, sen kommer du till Sverige o då kommer moms, veterinär mm, o det kostar...
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• bossep
                Användare
                • January 2013
                • 2352

Ursprungligen postat av Beast
                Låter som en utmärkt ide MEN jag tror det är väldigt krångligt, med alla papper osv, och framförallt väldigt dyrt Men du får ju gärna kolla upp med myndigheterna där nere vad som krävs o vad det kostar, sen kommer du till Sverige o då kommer moms, veterinär mm, o det kostar...
                Eftersom jag jobbar med naturvårds ministeriet och några universitet här så kan jag fixa den lokala delen här relativt lätt. Men Sverige biten är en helt annan sak! Jag höll på och importerade fisk på 70 talet men det är nog helt andra förhållanden nu!
                Undrar vad som händer om man smugglar?

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Eftersom jag jobbar med naturvårds ministeriet och några universitet här så kan jag fixa den lokala delen här relativt lätt. Men Sverige biten är en helt annan sak! Jag höll på och importerade fisk på 70 talet men det är nog helt andra förhållanden nu!
                  Jaa fisk som kommer utanför EU, är krångligt o dyrt tyvärr Lite andra regler än på 70-talet...) Men jag är på Tjaa smuggling är väl inte att rekomendera, även om det säkert förs in en del fisk olagligt nu som då Tror straffet är rätt hårt, + att man vet ju aldrig vad man får med sig för sjukdommar, parasiter o dyl, även om man givetvis ska hålla fisken i karantän ett tag när man får hem den.. MEN därmed inte sagt att jag förespråkar smuggling av fisk!!
                  Mvh Jocke

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Det är ju flera här på forumet som varit i Uruguay och fiskat och tagit
                    hem fisk, ja senast var väl Ola Sjödin med flera. Ola kan väl tala om exakt
                    vad det kostar, ( jag är beredd att hosta rejält för ett snyggt par vf sebraciklider eller salvini). Utmärkt ide, vi får fisk ocn Ncs inkomster

Kommentar

• bossep
                      Användare
                      • January 2013
                      • 2352

Jaa fisk som kommer utanför EU, är krångligt o dyrt tyvärr Lite andra regler än på 70-talet...) Men jag är på Tjaa smuggling är väl inte att rekomendera, även om det säkert förs in en del fisk olagligt nu som då Tror straffet är rätt hårt, + att man vet ju aldrig vad man får med sig för sjukdommar, parasiter o dyl, även om man givetvis ska hålla fisken i karantän ett tag när man får hem den.. MEN därmed inte sagt att jag förespråkar smuggling av fisk!!
                      Skrattar,
                      Sverige och EU begriper jag mig inte på. Från min sida ser det ut som om ingenting existerar utanför EU nuförtiden. Utomlands = EU men kanske jag har fel?
                      Jag kommer naturligtvis att skaffa veterinärintyg och allt annat härifrån samt lokal karantän.
                      Men det hela kanske blir för invecklat! Vi avstår med smuggling!

Kommentar

• bossep
                        Användare
                        • January 2013
                        • 2352

Ursprungligen postat av HåkanM
                        Det är ju flera här på forumet som varit i Uruguay och fiskat och tagit
                        hem fisk, ja senast var väl Ola Sjödin med flera. Ola kan väl tala om exakt
                        vad det kostar, ( jag är beredd att hosta rejält för ett snyggt par vf sebraciklider eller salvini). Utmärkt ide, vi får fisk ocn Ncs inkomster

Just nu har jag diverse yngel och storlekar från viltfångade:
                        Herichthys Guttatus eller om det skall vara Vieja guttulata.
                        Herichthys trimaculatus eller om det skall vara Cichlasoma trimaculatum.
                        Amphilophus macracanthus
                        Samt förhoppnningsvis Amatitlania nigrofasciata från Amatitlan sjön. Dom går just nu och parar i hop sig och äter sig feta på Tilapia yngel i mina dammar. Men jag skall snart leka av dom hoppas jag.

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Just nu har jag diverse yngel och storlekar från viltfångade:
                          Herichthys Guttatus eller om det skall vara Vieja guttulata.
                          Herichthys trimaculatus eller om det skall vara Cichlasoma trimaculatum.
                          Amphilophus macracanthus
                          Samt förhoppnningsvis Amatitlania nigrofasciata från Amatitlan sjön. Dom går just nu och parar i hop sig och äter sig feta på Tilapia yngel i mina dammar. Men jag skall snart leka av dom hoppas jag.
                          MYCKET intressanta arter Bosse
                          Mvh Jocke

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Jag kommer naturligtvis att skaffa veterinärintyg och allt annat härifrån samt lokal karantän.
                            Men det hela kanske blir för invecklat!
                            Jag tycker absolut att du ska kolla upp det om du har lust. Vi är ju några här hemma i kalla Sverige som är intresserade av CA och gärna skulle kunna tänka sig att få hem lite ovanligt om tillfälle ges.

/Jocke

Kommentar

• bossep
                              Användare
                              • January 2013
                              • 2352

MYCKET intressanta arter Bosse
                              Ja nu återstår bara att lura ut vad som är vad.
                              Jag har just blivit inblandad i den här operationen och tror att man bara har ”ploppat” i lite av varje i dammarna. Jag hoppas kunna inventera detta så snart som möjligt så får vi se vad som kommer ut.
                              Om inte annat får jag ge mig ut med trålen!

Kommentar

• bossep
                                Användare
                                • January 2013
                                • 2352

Ursprungligen postat av Banderad
                                Jag tycker absolut att du ska kolla upp det om du har lust. Vi är ju några här hemma i kalla Sverige som är intresserade av CA och gärna skulle kunna tänka sig att få hem lite ovanligt om tillfälle ges.

/Jocke
                                Nu vet jag inte vad som räknas som ovanligt härifrån! Dock vet jag att Vieja guttulata inte har påträffats i Amatitlan sjön på många år.
                                Låt oss se vad jag får tag i så småningom.

Kommentar

Arbetssätt...