Art sida för Troffar
Kollaps
X
-
-
Senast redigerad av Johan F; 29 March 2011, 21:15.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Av de 6 beskrivna arterna brukar 2 räknas som synonyma, sen tillkommer 4 obeskrivna arter.
Tropheus annectens
Trophues brichardi
Tropheus duboisi
Tropheus kasabae (syn. T. moorii?)
Tropheus moorii
Tropheus polli (syn. T. annectens?)
Trophus sp. "black"
Tropheus sp. "ikola"
Tropheus sp. "mpimbwe"
Tropheus sp. "red"Kommentar
-
Ja att det finns 6 grupper är en sak men att det bara skulle finnas 6st arter som det stod håller jag inte med om utan ser varje art som egen bara dom kommer från olika platser.
Men hänger med vad som menas
Mvh
RogerKommentar
-
Hagbloms troffe-galleri:
Kommentar
-
Dom som katalogiserar skiljer på färgvarianter och arter, moori som moori sa kullanderKommentar
-
du Vill ha men moori som moori tycker du Nej det är inte rätt enligt mig men håller med om 6grupper men art som art men ni som tycker att moori bara är en art men struntar i skillnaden kan ju alltid tycka det men håller inte med
Mvh
RogerKommentar
-
Även om man anser att alla geografiska varianter av moorii är samma art så kan man ta hänsyn till skillnaderna genom att alltid uppge fångstplats/ursprung.Kommentar
-
Det är ju samma sak som med tex P. taeniolatus. Den finns i många olika geografiska varianter men det är fortfarande samma art.
Eller kolla på en vit pudel mot en svart... olika pigment men fortfarande en pudel =)Senast redigerad av deelay; 30 March 2011, 21:07.Kommentar
-
Det är därför fångstplatsen används efter artnamnet, men det gör det inte till en egen art. Tycker du att ichtylogerna har fel så kan du ju maila dom och påpeka det... vem vet dom kanske gör en ny revidering av hela släktet.
Det är ju samma sak som med tex P. taeniolatus. Den finns i många olika geografiska varianter men det är fortfarande samma art.
Eller kolla på en vit pudel mot en svart... olika pigment men fortfarande en pudel =)
men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
så ni som inte förstår vad jag menar kan ju alltid diskutera detta vidare men som vanligt på detta forum så ska allt skrivas rätt även om man förstår vad man menar
Tack & hej
Fortsätt gärna med diskutionen så spåra den säkert ut som vanligt (händer ju i dom mesta trådarna här)
Mvh
Roger
Kollar vidare i tråden med intresseKommentar
-
Färgvariarioner och andra variationer är en helt annan sak. Även människor har färgvariarioner, men vi är ju alla samma art för det, eller hur? (Homo sapiens)
På ett sätt är det synd att allt detta verkar vara så missförståttSenast redigerad av Zaphi; 31 March 2011, 01:02.Kommentar
-
Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
så ni som inte förstår vad jag menar kan ju alltid diskutera detta vidare men som vanligt på detta forum så ska allt skrivas rätt även om man förstår vad man menar
Tack & hej
Fortsätt gärna med diskutionen så spåra den säkert ut som vanligt (händer ju i dom mesta trådarna här)
Mvh
Roger
Kollar vidare i tråden med intresseTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Nej, det har blir mycket bra. Skulle vara bra i fall den va pa Engelska och Tyska ocksa innom en förselig framtid.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
Det flesta ciklidarterna har geografiska variationer, några tydliga exempel förutom Tropeus är Aulonocara stuartgranti, Labeotropheus trewavasae, Cyprichromis leptosoma, Pelvicachromis taeniatus m fl, m fl.
Bara för att några butiker (långt ifrån alla) gör fel så behöver vi inte ta efter. Jag tycker nog att de flesta butiker blivit ganska duktiga på att ange artnamn och fångstplats. Då är det betydligt vanligare att handelsnamn och fångstplats blandas ihop.Kommentar
-
Hur som helst så tycker jag det är ett riktigt behov av förbättra artregistret här på ciklid.org för att kunna bidra och vräka in bilder på arter och om det finns information om vilken del av sjön så är det väl perfekt att kunna sortera på det.
Wikipedia fungerar ju så att alla (tror jag) kan bidra men sedan är det en öppen granskning där man kan bena ut om det stämmer eller ej. Det bygger på att så många som möjligt engagerar sig på ett ställe och inte hundra personer på hundra ställen.
För mig vore det bästa om vikunde möjliggöra detta här på denna site och dessutom enas om att lägga all energi hit. Redan nu finns ett tiotal siter som har artregister om ciklider och alla fyller mer eller mindre samma behov. Dock visar det på att det ändå finns ett behov att starta siterna så en bra kompromiss av allas önskemål och ett ställningstagande är allt som krävs. Om det finns kompetens att bygga websiter så kanske det kan göras gemensamt på något sätt? Vad vet jag? Jag är bara en simpel bonde i livets schack (Citat från det våras för sheriffen)Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar