Lodrät strömakvarium ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #31
    Mike,
    har också tänkt på dammpumpar, vi har en del sådana monster på jobbet. Samtidigt, när man kikar på vad de åstadkommer så är även dessa en bra bit från fors. En bäck går någorlunda att få till. I ett lodrätt strömakvarie behöver man nog klura lite på ur insuget ska ordnas, surt om fisken åker in där. Tror det var i boken "Biotopakvariet" där de ordnade till en PET-flaska med massor med hål och satte på insuget. Värt att prova.

    Hade vart lite småskoj att testa Vortechpumpen med drygt 30 kubik i timmen i ett 100-literskar... borde börja likna något där, även om det inte är mer än 30 gånger akvariets volym. Det värsta jag testat hittills är drygt 10 gånger akvariets volym, och det är ett "piss i Nissan", som gamla Halmstadbor uttrycker det.

    Undrar om det inte blir ett vågrätt strömakvarie här, när nya ställningen kommer upp. Har möjlighet till rätt hyfsade mått, bottenyta på 200x80 cm. Avgränsa karet på längden med en glasskiva, och så låta vattnet runda den. Köra med ett bra gäng cirkulationspumpar i varje hörna, och så bygga in filter i själva hörnorna. Karet kommer att kunna betraktas från två håll.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 April 2010, 09:07.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #32
      Såg en kul lösning nere i Nürnberg i helgen. Blir lite fart på vattnet med en pump på 22.000 liter/timme i ett kar på ca 150 liter. Räcker iaf till en jämförelse med en någorlunda strömmande bäck, för forseffekt får man nog gå upp lite till. Säg runt 40.000 liter i timmen till ett kar av samma storlek, och jag tror man har "da shit".

      Det jag gillade skarpt var själva lösningen med två fack. Så länge pumpen inte är igång är vattennivån i bägge karen på samma nivå. När pumpen dras igång trycker den upp vattnet så det börjar strömma över från vänster till höger. "Vattenfallet" i sig gjorde en stor del av grejen eftersom det blir så mycket luftbubblor i vattnet. Känns lite som att grundtanken är avklarad, men man måste lösa insuget betydligt bättre (kan skymtas i strömmen av bubblor ungefär i mitten på den avdelande skivan). Löser man inte insuget bättre så har man troligen sushi rätt snabbt.

      Dessutom, jag såg flera betydligt kraftigare pumpar, bland annat från Tunze - 150.000 liter i timmen. Now we´re talkin´... Visst, elförbrukningen är rätt stor, men det verkar också ge effekt.

      Bilden ger dock inte effekten rättvisa. Jag är rätt fascinerad av strömmande vatten i sig, stod och kollade rätt länge på detta kar. Lägg till inredning, javaormbunke, lite mossa och ett gäng Sewellia så är jag helt lost. Misstänker dock att man måste stänga av pumpen vid matning, tror allt käk hamnar i insuget annars.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 May 2010, 10:35.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Wow,,,, en meter längre kar. avdelningsmittskivan så långt till vänster det går genom att tvärställa pumpen. Låt inte avdelningsskivan gå hela vägen fram till framrutan utan bygg ett filterhörn istället. Täck med BTN slimline. Anslut pumpens sugsida ett 75 PVC rör som man pluggar i "bortre änden" o borrar 400 små hål i o drar längs bak sida/botten.
        Knytnävsstora stenar i botten där vattenfallet landar o i det lugnare delen av vattnet så sätter man Vallisneria o mossa. och och och och så kör man troffar i karet som rusar i skummet. Ja,,,,,,,,, tametusan helt genomförbart

        Dregelvarning
        Senast redigerad av LN; 17 May 2010, 12:52.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • August 2009
          • 366

          #34
          Borde man inte lösa detta med hydraulik istället? Tänkt två kolvar som lyfter varsin vattenpelare så att den rinner ut över fallet. Dom kör 180 grader ur fas.

          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • January 2013
            • 2352

            #35
            Kul tråd!
            Eftersom jag byggt en hel del ”vattenfall” i diverse former kanske jag har något att tillföra.
            Men jag kanske har fler frågor.
            Om nu malarna lyckas klättra upp. Hur skall dom komma ned? Genom svanhopp eller ryggplask när sugploppen släpper? Eller skall man håva upp mästarna och släppa tillbaks dom?

            För att få till ett vattenfall behövs inget stort flöde bara lyfthöjd. Jag brukar använda små fontänpumpar.
            En liten pump ger ”trickle” effekt. Om man vill ha utkast får man öka flödet eller minska ytan vilken vattnet skall flöda igenom. Om man vill ha båda får man experimentera lite genom att ha lite olika hinder på kanten. Man kan också ha en smal springa där vattnet rinner ut på väggen samt ett utkast lite ovanför.
            Om ni vill kan jag kanske rita upp det hela?

            Bosse
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

              #36
              Precis ett sånt kar man vill ha hemma, hörselskydd eller flytta.......

              Men jädrans så häftigt i en miljö där det får låta.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Om nu malarna lyckas klättra upp. Hur skall dom komma ned? Genom svanhopp eller ryggplask när sugploppen släpper?
                Jag vet inte hur de gör, men har sett ancistrusar "klättra" upp motströms på akvarierutan över vattenytan samt förflytta sig upp o ner o sidledes utan att plaska ner.
                Förmodligen tar de spjärn med sina fenor och släpper suget med sugploppen.
                Ute i naturen så är ju klippväggarna lite skrovliga, så det borde fungera så.
                Janne kanske vet.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Kul tråd!
                  Eftersom jag byggt en hel del ”vattenfall” i diverse former kanske jag har något att tillföra.
                  Men jag kanske har fler frågor.
                  Om nu malarna lyckas klättra upp. Hur skall dom komma ned? Genom svanhopp eller ryggplask när sugploppen släpper? Eller skall man håva upp mästarna och släppa tillbaks dom?

                  För att få till ett vattenfall behövs inget stort flöde bara lyfthöjd. Jag brukar använda små fontänpumpar.
                  En liten pump ger ”trickle” effekt. Om man vill ha utkast får man öka flödet eller minska ytan vilken vattnet skall flöda igenom. Om man vill ha båda får man experimentera lite genom att ha lite olika hinder på kanten. Man kan också ha en smal springa där vattnet rinner ut på väggen samt ett utkast lite ovanför.
                  Om ni vill kan jag kanske rita upp det hela?

                  Bosse
                  Ritning vore intressant...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #39
                    Bosse,
                    satt och klurade mer på vattenfallet igår. Funderar på om ett nät med lagom stora hål hade gjort någon större skillnad i flödet, annars är ju det en variant som hindar fisken att ta sig in i pumpkammaren. Alternativt använder man även pumpkammaren som akvarium och döljer pumpen med en BTN-modul. Tror äntligen jag har en konstruktion på ett strömakvarie som jag faktiskt kommer att bygga, blev mycket inspirerad av lösningen. Satt och kollade på ev. pumpar igår, och för min del borde det funka med en pump som drar 15W och har en kapacitet på ca 15.000 liter i timmen... då blir lösningen dessutom rätt billig i drift, vilket de flesta strömakvarier inte verkar vara.

                    Sant, det krävs egentligen bara lyfthöjd för att få till ett vattenfall, det har vi diskuterat både i denna tråd och i någon annan - men det är det där feta flödet jag vill åt, inte bara lyfthöjd. Det ska liksom se något ut i vattenvolym också.

                    Hydraulik låter dyrt... och platskrävande? Kommer ha flera kar under denna balja, så plats undertill finns inte.

                    Hilsen,

                    /P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 18 May 2010, 09:26.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #40
                      Inga strömakvarier, men inspiration - borde rätt lätt kunna byggas om till just strömakvarier. Fräcka lösningar iaf...

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • January 2013
                        • 2352

                        #41
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Ritning vore intressant...
                        Det skall bli! Men det kan ta en dag eller 2. Instalerade just nytt CAD program jag skall leka med
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #42
                          Jag har varit inne på att bygga två akvarier där jag sågar ur en cirkel på 30cm i diameter. I och mellan dessa hål skulle jag då ha installerat ett 1m långt rör med just 30cm diameter. Därefter placera insug i ena karet och utsug i andra karet på lämpligt flöde. Och i röret skulle jag placera massor av sten. Då skulle jag kunna ha 2 vanliga akvarier med normalt flöde och ett rör med väsentlligt mer strömt. Och förhoppningen var då att golden nuggets och andra malar skulle leta sig till de mer strömma delarna.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #43
                            DRE,
                            låter skoj men komplicerat. Varför bara inte lägga ett rör i ett kar och rikta in en streampump i röret?

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #44
                              Nu vill ja iofs inte kapa tråden, men visst det kan vara en variant.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • bossep
                                Användare
                                • January 2013
                                • 2352

                                #45
                                Nu har jag äntligen fått till lite om Vattenfall.

                                Det tog lite tid men spenderade den sista veckan boende på muggen. ”It's tough in the tropics some times”. Åkte på en rejäl magsjuka efter penicillin kur för att bota lunginflammation.

                                Nåväl här kommer lite vattenfalls idéer:

                                Det första bilden är typ prototyp. Jag brukar alltid bygga något liknande när jag har ny pumpmodell och storlek. Principen är enkel. Man bygger en låda vars ena kant är lägre en de andra 3. Där kommer vattnet att droppa/rinna,spruta ut beroende på pumpflödet.
                                För en ”gråtande vägg” 20 -40 cm bred brukar jag använda något liknande den här: Liten Pump

                                Denna är sedan kopplad till pumpen via ett rör eller slang. Orsaken till detta arrangemang är att man vill ha så liten volym som möjligt i stigar rör och distributions låda, för att inte få för stora nivåskillnader och snabbare uppstart.
                                Ett vattenpass är guld värt för att få framkanten i våg. Om jag skall ha detta i en låda typ akvarium eller terrarium så brukar jag ha allt löst och sedan starta upp. Då kan man vicka lite på distributionslådan för att få vattnet att flöda snyggt. Om man sen har tur så har man gjort ett par bollar av ”klet” vad det nu heter som man sen trycker fast mot väggen och fördelaren. Man tar sedan bort grejerna och torkar upp med tantens hårfön, som man inte tappar i burken!
                                Lite silikon på baksidan fixar det hela och man använder hyllan man gjorde av klet som stöd. Detta klet pillar man bort sedan.


                                Bild 1 Klicka här
                                Sedan kan man anpassa en Vägg framför. Slimline borde fungera eller så gör man något skrovligt med hjälp av cement eller dylikt. Jag använder ofta skiffer. Det viktiga är att denna skiva är lite lägre en lägsta punkten på fördelnings lådan. Någon mm skillnad brukar bara ge lite mer liv på vattnet och man ser det inte när vattnet flödar över.
                                Det är smart om man tar upp ett hål så man kan ta bort pumpen så slipper man riva hela härligheten om något skall rengöras eller går sönder.

                                Bild 2 Klicka här

                                Om man vill ha lite mer sprutt på det hela och lite frifallande vatten så kan man sätta en läpp på utloppet. Men då bör man öka flödet lite annars ser det mest ut som takdropp.
                                Jag brukar göra läppen lite ojämn så det blir mer naturligt sedan kan man lägga lite småsten uppe på fallet så det bryter upp lite. På så sätt kan vissa delar vara ”kaskad” och andra ”gråtande vägg.
                                El liten varning. Om det är för låg nivå i fördelningslådan så finns det risk för våt fläck i taket syndromet om man har lite klipp i pumpen! Detta kan lösas med en T-koppling inne i lådan eller en sten ovanpå ”utblåset”. Varning var utfärdad!

                                Bild 3 Klicka här

                                Eftersom vi skall bygga klätterställning för malar så skulle jag se till att man har lite lugnt flöde över en större del av ”vattenfallet” jag tror inte dom klättrar där vattnet har fritt fall!
                                Man blir också duktigt trött på ljudet från alltför mycket plaskande...tro mig!

                                Jag tror ni skall prova runt 25-100 l/tim per dm fördelningslåda. Sedan är det fritt fram att skjuta mig om det inte fungerar!
                                Senast redigerad av bossep; 25 May 2010, 17:09.
                                Webmaster för Ciklid.org.
                                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...